Daardoor is het, in combinatie met een keuring, voor opsporings- en handhavingsinstanties gemakkelijker om controle te houden op de technische eisen waaraan aanhangwagens moeten voldoen.
Er zijn provincies met twee provinciecodes. Deze zijn ontstaan doordat aan de streektaal de voorkeur werd gegeven boven het Castiliaans. De oudere kentekenplaten hebben de Castiliaanse provinciecode, maar de code kan zonder bezwaar veranderd worden als er nieuwe kentekenplaten worden aangeschaft met hetzelfde kenteken.
Als u een aanhanger of caravan in uw bezit hebt zijn er situaties waarin u het voertuig moet laten keuren om er op de weg mee te mogen rijden. Een aanhanger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg moet zijn voorzien van een kentekenbewijs.
UA kenteken
De letters UA staan voor de landcode van Oekraïne. Het betreft een wit nummerbord met zwarte letters. Op een kentekenplaat uit Oekraïne staan twee cijfers, twee letters en opnieuw twee letters. Dit type kentekenplaat wordt gebruikt sinds 1991, het jaar waarin Oekraïne onafhankelijk werd.
Sinds 2004, na de toetreding van Tsjechië tot de Europese unie, staat aan de linkerkant van het kenteken het EU-logo met daaronder de landcode CZ.
Een aanhanger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg moet tegenwoordig een eigen kentekenplaat – en dus ook kentekenbewijs – hebben.
De kentekenplaatplicht wordt gefaseerd ingevoerd. Tot 1 januari 2025 hoeven geregistreerde (land)bouwvoertuigen, die niet sneller kunnen of niet sneller rijden dan 25 km/u, nog geen kentekenplaat te voeren.
Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
Sinds eind 2015 staat soms de letter E achteraan het kenteken. Dit betekent dat het een elektrische auto betreft.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
Vanaf de invoering van het kentekensysteem op 1 april 1997 tot de toetreding tot de Europese Unie op 1 mei 2004 werd daar het Slowaakse nationale wapenschild met daaronder de letters SK afgebeeld, op een witte achtergrond.
Het rijbewijs B + code 96 laat toe samenstellen van voertuigen te besturen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet meer dan 4.250 kg bedraagt.
Alle bestuurders van Landbouw- of bosbouwtrekkers (LBT) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) op de openbare weg dienen in het bezit te zijn van een T-rijbewijs (in de volksmond ook wel trekker rijbewijs). Om het T-rijbewijs te behalen moet je rijgeschikt zijn en slagen voor het theorie- en praktijkexamen.
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Dan mag u ook met een brommobiel rijden. Heeft u zo'n rijbewijs niet, dan moet u het theorie-examen bromfiets halen en het praktijkexamen bromfiets of het praktijkexamen brommobiel. U moet voor beide voertuigen WA-verzekerd zijn. Voor een brommobiel moet u een kenteken hebben.
Moet elk landbouwvoertuig, zoals een trekker, een kentekenplaat hebben? Sinds 1 januari 2022 is een kentekenbewijs verplicht voor (land)bouwvoertuigen. Met andere woorden: deze voertuigen moeten geregistreerd zijn bij de RDW.
Per 1 januari 2021 geldt een kentekenplicht voor trekkers en andere landbouwvoertuigen. Landbouwvoertuigen die op de openbare weg rijden, moeten voortaan geregistreerd zijn bij de RDW. Wil je met je voertuig sneller rijden dan 25 kilometer per uur, dan moet je bovendien een kenteken voeren.
In sommige gevallen staat op de kentekenplaat een cijfer (bijvoorbeeld 1 of 2) boven het eerste streepje op de plaat. Dit is een duplicaatcode (ophoogcode). Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje.
De RDW gebruikt geen klinkers meer in het kenteken. Ook de letters C en Q worden niet gebruikt, omdat deze te veel op een nul lijken. Ook zijn de volgende lettercombinatie taboe: GVD, KKK, KVT, LPF, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD (ook niet in lettercombinaties met 3 letters).
DM: Militaire voertuigen.
Verschillende groepen personen hebben een bijzondere nummerplaat . De auto van een parlementslid is bijvoorbeeld te herkennen aan een nummerplaat die bestaat uit de letter P en een cijfer, terwijl bij diplomaten het kenteken met de letters CD begint.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
De Oostenrijkse kentekens zijn wit met zwarte letters en cijfers en aan de onder- en bovenkant twee rode randen (analoog aan de Oostenrijkse vlag). Het heeft als alle Europese kentekens een blauw vakje links met de Europese vlag en de landsletter. In het geval van Oostenrijk is dat A (Austria).
Heeft u een rijbewijs met code 78? Dan mag u alleen met een automaat rijden. U krijgt deze code op uw rijbewijs als u het praktijkexamen heeft gedaan met een auto of motor met automatisch schakelsysteem.