Veel gaspedaalpositiesensoren zijn uitgerust met twee potentiometers om de betrouwbaarheid te vergroten. Elke potentiometer heeft een eigen voeding vanaf de ECU waardoor een dergelijke gaspedaalpositiesensor zes aansluitingen kan hebben.
Gaspedaal is verbonden met sensoren
Tegenwoordig is de ouderwetse gaskabel dan ook vervangen door een elektronisch systeem. Het gaspedaal is dan niet meer direct verbonden met de motor maar met sensoren die via elektronica opdrachten doorgeven aan het motormanagement van de auto.
Het gaspedaal is een pedaal dat in motorvoertuigen gebruikt wordt om het vermogen van de motor te regelen, door het verhogen of juist beperken van de toevoer van het brandstof/luchtmengsel. Hierdoor kan de snelheid van het voertuig verhoogd of verlaagd worden.
Wat doet een gasklep (positiesensor)? In de moderne met brandstof geïnjecteerde auto's van nu is het gasklep een essentieel onderdeel van het luchtinlaatsysteem dat de hoeveelheid lucht regelt die in de motor stroomt. De hoeveelheid toegestane lucht hangt af van hoe ver de bestuurder het gaspedaal op de grond drukt.
In een gasklephuis bevindt zich een gaskleppositiesensor die de stand van de gasklep doorgeeft aan de ECU van het motormanagementsysteem. De stand van de gasklep is bepalend voor de hoeveelheid aangezogen lucht, dus ook voor de hoeveelheid in te spuiten brandstof.
In een elektrische auto rij je grotendeels met één pedaal: het gaspedaal, of beter gezegd, het 'energiepedaal'. Als je dit intrapt, wordt er energie uit de accu gebruikt om de elektromotor te laten draaien. Als je het pedaal loslaat of remt, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor wordt dan een dynamo.
Het gasklephuis zit tussen het luchtfilter en de motor. De gasklep bedien je via het gaspedaal; hoe verder je dat intrapt, hoe meer lucht er naar de motor kan. Tegelijkertijd berekent de motorcomputer hoeveel brandstof er naar binnen moet om tot een optimaal mengsel van lucht en benzine te komen.
Linkerpedaal is de koppeling, Middelste de rem en de rechter het gas.
Een gasklephuis regelt de hoeveelheid lucht die de motor binnenstroomt. Zonder zuurstof zal de motor niet kunnen draaien. Een gasklephuis is dus een belangrijk onderdeel van de meeste benzinemotoren. Het gasklephuis bevindt zich meestal tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk.
Het pedaal aan de linkerkant is de koppeling. Met de koppeling kun je de motor loskoppelen van de wielen wanneer je van versnelling verandert. Je bedient de koppeling met je linkervoet. Het middelste pedaal is de rem en het pedaal helemaal rechts is het gaspedaal.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Een throttle position sensor (TPS, Nederlands: gaskleppositiesensor) is een systeem dat het ontstekingstijdstip van een verbrandingsmotor mede bepaalt door de stand van de gasklep(pen) te vergelijken met het toerental. In veel gevallen worden ook andere parameters geregeld door de TPS.
Mogelijke oorzaken van een defect
Eén van de belangrijkste oorzaken van een slecht functionerend gasklephuis is interne vervuiling. Door de zich in het gasklephuis opgehoopte vervuiling kan de gasklep niet meer goed bewegen waardoor er problemen met het regelen van de luchttoevoer ontstaan.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
De 'N' van een elektrische auto werkt alleen om de remmen los te koppelen en de auto een paar meter naar de sleepwagenlier te laten duwen (eentje waar de auto op het platform komt te staan, niet met twee wielen op de grond gesleept).
De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV's minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.
Als je nu het gasklephuis na demonteren en schoonmaken terug plaatst zal er een andere waarde nodig zijn om de motor weer goed te laten lopen. Nu kan de ECU – RE dat zelf doen, maar daar zal een langere tijd overheen gaan. Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen.
Een smoorventiel (ook wel smoorklep of expansieventiel genoemd) is een vernauwing of prop in een gasleiding zodanig dat er een drukverschil ontstaat en het gas de gelegenheid krijgt uit te zetten (te expanderen).
De prijs voor een nieuwe gasklep begint bij 150 EUR. De ca. 80 EUR voor een servomotor en potentiometer komen daar nog eens bovenop.
Fiat Multipla
Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen.
De Range Rover Velar is uitgeroepen tot de mooiste auto ter wereld. De SUV werd vandaag bij de uitreiking van de World Car Awards 2018 op de New York International Auto Show gelauwerd met de prijs 'World Car Design of the Year'.