De dubbelzinnigheid van spijtHet toont aan dat we reflecteren op ons verleden en willen leren van onze fouten. Spijt is een teken dat we ons bewust zijn van onze eigen verantwoordelijkheid en morele standaarden. Het laat ons zien dat we onszelf beter willen begrijpen en dat we bereid zijn om in de toekomst te maken.
Spijt is een veelvoorkomende negatieve emotionele ervaring , die voortkomt uit de gedachte aan wat er had kunnen gebeuren als iemand zich in het verleden anders had gedragen.
Intense, langdurige spijt komt vaak voort uit slecht gemaakte beslissingen over het grote leven. De grootste spijt heeft meestal betrekking op sociale relaties, suggereert onderzoek, terwijl de meest blijvende spijt meestal betrekking heeft op acties die niet zijn ondernomen.
We blijven piekeren over wat we anders hadden kunnen doen en geven onszelf de schuld van de dingen die we al dan niet hebben gedaan. Onze innerlijke criticus is negatief, onaardig en kritisch. Dit verhoogt ons stressniveau en kan leiden tot faalangst, angststoornissen en depressie.
Opgekropt verdriet, stress, en de pijn van een 'gebroken hart' zet zich vaak vast in de borstkas, vaak ter hoogte van het hart. In de reflexologie wordt spierspanning in de middenrug vaak gelinkt aan een gevoel van hopeloosheid, machteloosheid en onzekerheid.
Spijt impliceert doorgaans zelfverwijt voor ongelukkige gebeurtenissen (Connolly en Zeelenberg 2002). Personen die piekeren over hun spijt, rapporteren vaker een verminderde levenstevredenheid en ervaren meer moeite met het omgaan met negatieve levensgebeurtenissen (bijv. Lecci et al. 1994; Schwartz et al. 2002).
Maar liefst 82 procent van de Amerikanen geeft aan dat ze ten minste af en toe spijt ervaren, zoals u kunt zien in de onderstaande grafiek, die in Hoofdstuk 2 staat. De conclusie: Spijt maakt ons niet raar. Spijt maakt ons menselijk.
Spijt gaat over een gevoel dat je iets niet had moeten doen, eerder had moeten doen of anders had moeten doen. Zelfverwijt is een schuldgevoel of als het zwaardere vormen aanneemt wroeging over wat je deed of wat je verzuimde om te doen.
Dus de emotie van spijt kan worden getriggerd door gedachten aan een alternatieve, vermoedelijk betere realiteit die niet is uitgekomen omdat we te bang/lui/dom waren om in het verleden actie te ondernemen . Hoewel aanhoudende spijt ons een beroerd gevoel kan geven, geloven wetenschappers dat de pijn van spijt een belangrijk evolutionair doel dient.
Leer van je fouten
Verander uw gedrag om soortgelijke foute situaties en beslissingen te vermijden die u in het verleden schuldgevoelens bezorgden. Verlies de les van het veronderstelde verlies niet. Denk na over wat u vandaag anders zou kunnen doen en begin met het maken van die positieve veranderingen.
Het kan deels onze persoonlijkheid zijn die ons meer spijt laat hebben van dingen dan anderen . Sommigen van ons lijken geboren te zijn met hersenen die gewoon meer nadenken, meer zorgen maken of meer analyseren. Maar een groot deel van de neiging om overal spijt van te hebben en jezelf altijd de schuld te geven, komt voort uit de omgevingen en mensen die je jeugd hebben gevormd.
Accepteer je verleden, omarm je heden, plan voor je toekomst
Weigeren om stil te staan bij het verleden gaat niet over het negeren van de dingen die gebeurd zijn. In plaats daarvan betekent het vaak dat je je ervaringen omarmt en accepteert, zodat je in het heden kunt leven.
De dubbelzinnigheid van spijt
Het toont aan dat we reflecteren op ons verleden en willen leren van onze fouten. Spijt is een teken dat we ons bewust zijn van onze eigen verantwoordelijkheid en morele standaarden. Het laat ons zien dat we onszelf beter willen begrijpen en dat we bereid zijn om in de toekomst te maken.
Zeg dat het je spijt of dat je je verontschuldigt. Gebruik daadwerkelijk de woorden "Het spijt me" of "Ik verontschuldig me".Noem of specificeer de overtreding waarvoor je je verontschuldigt . Laat zien dat je begrijpt waarom je acties schadelijk en kwetsend waren en wat het effect was op de andere persoon.
Onderneem actie. Een manier om te helpen omgaan met spijtgevoelens is om die ervaringen te gebruiken om toekomstige actie te stimuleren . Denk na over wat u had kunnen veranderen en anders had kunnen doen, maar in plaats van te piekeren over wat niet veranderd kan worden, herformuleer het als een leermoment waarmee u in de toekomst betere keuzes kunt maken.
Sorry.” Een oprechte excuusbrief na ontrouw zou kunnen beginnen met het erkennen van de pijn en het verdriet dat je je partner hebt aangedaan. Je zou kunnen uitleggen hoeveel spijt je hebt van je daden en hoe je je best doet om verantwoordelijkheid te nemen voor je fouten.
Ik ontdekte dat bijna alle spijtgevoelens in vier kerncategorieën vallen : fundamentele spijtgevoelens, spijtgevoelens over stoutmoedigheid, morele spijtgevoelens en verbindingsspijtgevoelens . Fundamentele spijtgevoelens. Veel van onze spijtgevoelens over onderwijs, financiën en gezondheid zijn uitingen van hetzelfde kernspijtgevoel: ons falen om verantwoordelijk, gewetensvol of voorzichtig te zijn.
1) “ Ik wou dat ik de moed had gehad om een leven te leiden dat trouw was aan mezelf, en niet het leven dat anderen van mij verwachtten .” 2) “Ik wou dat ik niet zo hard had gewerkt.” 3) “Ik wou dat ik de moed had gehad om mijn gevoelens te uiten.” 4) “Ik wou dat ik in contact was gebleven met mijn vrienden.” 5) “Ik wou dat ik mezelf gelukkiger had laten zijn” (p.
Spijt is een heel reële reactie op een teleurstellende gebeurtenis in je leven, een keuze die je hebt gemaakt en die niet meer veranderd kan worden, iets dat je hebt gezegd en dat je niet meer terug kunt draaien . Het is een van die gevoelens die je niet lijkt te kunnen loslaten, een zware en opdringerige negatieve emotie die minuten, dagen, jaren of zelfs een heel leven kan duren.
Spijt is zeker een manier van denken. Het is een gevoel van teleurstelling of berouw of verdriet over een actie die is ondernomen of niet is ondernomen, of wat we verwachten te voelen als we actie ondernemen of niet ondernemen. Het is dus zowel cognitief als emotioneel.
We betreuren deze keuzes, die in het verleden liggen en niet veranderd kunnen worden, omdat we ze vergelijken met een ideaal pad dat we denken te hebben moeten nemen . We hebben een idee in ons hoofd van wat er had kunnen zijn, als er maar een andere keuze was gemaakt. Het probleem is dat we die keuzes niet kunnen veranderen.