Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
'We weten inmiddels wel dat zaken die op het internet aangesloten zijn, zoals het elektriciteitsnet, kunnen uitvallen. Maar het besef dat het internet zélf kan uitvallen, is er nog niet. ' Als hoogleraar heeft hij een taak om bij te dragen aan bewustwording daarvan.
Het wegvallen van draadloos internet kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat er andere draadloze signalen storen op jouw verbinding. Bijvoorbeeld de draadloze router van de buren. Maar ook andere apparaten die op 2.4 GHz uitzenden kunnen storen, bijvoorbeeld babyfoons en bluetooth apparaten.
Heb je wifi-problemen op je Android-telefoon of tablet, of valt de verbinding met je bluetooth-apparaten steeds weg? Dan kan het geen kwaad om je netwerkinstellingen in Android te resetten.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Ten eerste kun je proberen om je Samsung telefoon uit- en aan te zetten. Daarnaast is het resetten van de netwerk instellingen een mogelijke oplossing. Soms kan een update of nieuwe app ervoor zorgen dat de netwerkinstellingen aangepast worden. Een reset kan de problemen verhelpen.
Als je wel volledig bereik hebt, maar het toestel op Edge springt, komt dit waarschijnlijk doordat je geen 4G hebt afgesloten, maar het toestel wel vanuit de standaard instellingen verbinding maakt met 4G. Dit moet je terugschakelen naar 3G, dan is het probleem opgelost.
Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt. De cijfer- en lettercombinatie staat namelijk op je scherm aangegeven. Staat er geen 4G maar LTE boven in je scherm? Dan is jouw toestel geschikt voor 4G.
Home › FAQ › Mobiel internet › Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G of 5G? Nee, om gebruik te kunnen maken van 4G of 5G internet heb je geen speciale simkaart nodig. Wel heb je hiervoor desgewenst een sim only abonnement met 5G nodig en een toestel dat vervolgens ook geschikt is voor 5G.