Je kunt het beschouwen als een vriendelijke manier van herkenning en begrip voor de andere motorrijder. Het ontstaan van de groet bij motorrijders is niet heel duidelijk. Er gaat en verhaal over middeleeuwse ridders die, als ze elkaar te paard tegenkwamen, hun hand opstaken als een groetgebaar en gebaar van herkenning.
Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten
De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans produkt groet. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog. Hij groet uit principe geen rijders die hun bike al geheel hebben betaald. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
Daarom zie je ook motorrijders die een 'voetkick' geven. Ze steken dan hun voet uit om te groeten omdat een handgebaar onmogelijk is. Voor veel automobilisten is dit niet bekend (waardoor het eigenlijk dus ook onzinnig is), maar als jij in de file ruimte maakt dan steken motorrijders soms als dank hun been even uit.
De "Biker Wave", de begroeting tussen motorrijders, is ons welbekend: het is een gebaar van erkenning, van vriendschap, dat we doen omdat we deel uitmaken van een gemeenschap, medeplichtigen zelfs zonder elkaar te kennen . Het basisconcept is "Hallo tweewielige broeder.
Jack Miller heeft verklaard dat een van de redenen waarom hij het doet, simpelweg is omdat zijn been stijf wordt en het uitsteken hem toestaat om het even kort te strekken.
Houden die acrobaten hun armen strak langs hun lichaam als ze over zo'n touw lopen? Je krijgt juist meer evenwicht (als er onbalans is) door je been uit te steken.
U voelt een onaangename trilling in uw handen, een signaal dat u niet moet negeren. In de meeste gevallen zijn uw banden niet de oorzaak. Meestal is het in feite een slechte balans van de wielen die stuurtrillingen bij motorfietsen kan veroorzaken.
De slachtoffers onder motorrijders zijn vooral mannen. Slechts 3 vrouwen kwamen om in 2022 tijdens een motorongeval. Het totaal aantal 'motordoden' schommelt al meer dan 10 jaar tussen 45 en 55. In de jaren 1996 tot 2005 vielen er echter jaarlijks nog tussen de 80 en 100 doden onder motorrijders.
Motorcommunicatie met Sena en Cardo
Sena en Cardo zijn populaire merken in de markt van motorcommunicatie. Veruit de meeste motorrijders die willen communiceren op de motor kiezen voor Sena of Cardo. Het is zelfs mogelijk om een set van Cardo en Sena met elkaar te verbinden.
Oorzaken kunnen zijn: Je voelt je niet opgewassen tegen de persoon die je benadert. Je voelt je onheus bejegend, gekwetst of geraakt. De ander is verbaal zo sterk dat je je machteloos voelt en je hebt het gevoel dat je er niet tegenop kunt.
Een motorfiets van Harley-Davidson behoudt een flink deel van zijn waarde. Volgens een Duits onderzoek is Harley Davidson met maar liefst 18 modellen bovenaan de lijst van motoren met de hoogste restwaarde. Zo heeft een Harley Davidson Street Glide na 2 jaar nog een waarde van bijna 90% van de nieuwwaarde.
De CVO Road Glide ST is de snelste en meest geavanceerde bagger die Harley-Davidson ooit heeft gebouwd.
2) Harley-Davidson CVO Limited
428 kg. Het topstuk van Harley-Davidson is de CVO lijn. De custom afdeling van Harley-Davidson heeft hier alles uit de kast gehaald om een zo luxe mogelijke motorfiets af te leveren. De CVO Limited weegt maarliefst 428 kilogram.
Motorfietsintercoms zijn apparaten waarmee rijders met elkaar kunnen communiceren, naar muziek kunnen luisteren en zelfs kunnen bellen terwijl ze rijden. Intercoms kunnen in de helm worden geïnstalleerd of aan de motor zelf worden bevestigd.
Kruispunten en splitsingen
Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Kijk niet alleen recht vooruit, maar ook regelmatig naast je. Zo weet je zeker dat je geen andere weggebruikers over het hoofd ziet. Kijk altijd naar het punt waar je met je motor heen wilt. Juist in bochten en bij spannende situaties waarin je een object nadert is dit essentieel.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Soms vindt een bestuurder een gebaar onbeschoft, terwijl het eigenlijk een groet is of een dankgebaar. Motorrijders groeten elkaar vaak door hun linkerhand even op te steken.Soms maken ze er ook een V-teken bij. Er bestaan nog andere gebaren die veel automobilisten niet kennen.
In welk land gebeuren de meeste dodelijke ongelukken op de weg? Bulgarije telt de meeste verkeersdoden.
Ook in een drukke omgeving, zoals bij het tussen de file doorrijden, houden ze het liefst twee handen aan het stuur. En als een motorrijder zijn arm zijwaarts op en neer beweegt, is dat ook geen kritiek, maar een waarschuwing dat er gevaar is. Bijvoorbeeld een ongeluk of een naderende file.
Dus als motorbestuurder kan je nog steeds beboet worden bij bepaalde trajectcontroles. Daarnaast zijn er ook nog de flitspalen die sowieso voor iedere bestuurder een boete kunnen opleveren.
Je kunt de kans op een tankslapper verkleinen met een hydraulische stuurdemper, maar gezien de motoren in de MotoGP hier al mee zijn uitgerust en toch regelmatig een tankslapper krijgen biedt dit geen garantie.
Het lijkt misschien alsof ze hun knie uitsteken, maar wat ze eigenlijk doen is hun gewicht naar de binnenkant van de bocht verplaatsen . Hierdoor wordt het zwaartepunt naar binnen en naar beneden verplaatst, zodat de fiets meer rechtop door de bocht kan blijven.
Het is belangrijk dat je binnen de gemarkeerde rijbaan blijft. Na de bocht moet je enkele meters vooruit rijden. Je houdt tijdens stilstand de linker- of de rechtervoet aan de grond. Je regelt de snelheid met gas, koppeling en eventueel de voetrem.
Wanneer we afhangen verplaatsen we effectief het zwaartepunt dichter naar de grond en naar de binnenkant van de bocht, wat voor een bepaalde snelheid minder rolhoek vereist om deze krachten in evenwicht te brengen. Hierdoor kan de motorfiets meer verticaal blijven en op het dikkere deel van de band, wat ons meer grip geeft.