De luchtvaartmaatschappij heeft een regeling voor 'corpulente passagiers' (in het Engels: 'passengers of size'). Daarin staat één criterium: "De armleuningen van de stoel zouden bij alle passagiers vrij op en neer moeten kunnen bewegen." Zwaarlijvige reizigers kunnen een tweede stoel boeken, met 25 procent korting.
Goed om te weten, doorgaans wordt een tweede stoel niet gratis aangeboden als je er niet in past. Als je denkt dit nodig te hebben dan kun je het beste met de klantenservice bellen. De meeste airlines bieden je een korting aan voor de tweede stoel of je kunt achteraf de korting nog aanvragen.
U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
tussen 107 en 155 cm in Economy Class. 124 cm in Premium Comfort Class. tussen 124 en 148 cm in Business Class.
Helaas bestaat er geen nationale of internationale regeling voor het gewicht aan koffers en ruimbagage dat je mag meenemen. De enige beperking die is ingesteld is dat bagage maximaal 32 kilo mag wegen. Dit is om ervoor te zorgen dat het grondpersoneel geen rugklachten krijgen.
Het licht gaat namelijk uit vanwege de veiligheid. Meestal gaat het goed, maar als een vliegtuig crasht, dan moeten de passagiers er zo snel mogelijk uit. Zo'n evacuatie gebeurt in het donker, want tijdens een ramp zetten ze het licht uit.
Antwoord: Bij stads en streekvervoer is niet altijd een riem verplicht, behalve als de bus harder dan 80 km per uur gaat. Praktische redenen spelen mee waarom er geen riem is in de trein: passagiers kunnen sneller uitstappen en als er geen gordelplicht is kunnen mensen ook in de trein staan.
Deze uitzondering voor taxichauffeurs is gemaakt om ze bij onvoorspelbare ritten minder kwetsbaar te maken voor overvallen. Met de gordel om heeft een taxichauffeur te weinig bewegingsvrijheid om zich tegen opdringerige klanten te kunnen verdedigen, zo stelt het Openbaar Ministerie.
Het is een heel eenvoudige reden: het is niet nodig! Treinen rijden op een rails en botsen zelden met een andere trein, omdat niet twee treinen op hetzelfde stuk rails kunnen rijden. Verkeersregelaars zorgen ervoor dat de treinen het juiste traject rijden.
Nee, je zit niet standaard naast elkaar in het vliegtuig. Als dit belangrijk voor je is, raden we je aan om – indien mogelijk – vooraf stoelen te reserveren, online in te checken of op tijd op de luchthaven te zijn. Je boekt een reis met vier personen. Dan zou je verwachten dat je altijd naast elkaar zit.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Vanaf € 210 per persoon per traject.
De afstand tussen de zetels die de vliegtuigmaatschappijen opgeven, is de seat pitch. Dit is gemeten op een vast punt van de zetel, bijvoorbeeld van de achterkant van de zetel tot de volgende achterkant.
Er is op elke vlucht een ruime keuze uit Economy Class-stoelen. Kenmerken zijn: Standaard beenruimte (79 cm) Naar achter verstelbaar (12,5 cm)
Het is volgens de politie namelijk onverstandig en strafbaar om met drie of meer mensen in een wagen te zitten. Tenminste, wanneer je niet uit hetzelfde gezin komt. Alle vier de inzittenden kregen een boete van 390 euro. In een bericht op Twitter spreekt de politie overigens van jeugdoverlast.
Het dragen van een autogordel is verplicht. Het niet dragen van een autogordel worden gesanctioneerd met een boete van 149 euro. Dat is inclusief administratiekosten (feitcodes R533; R535f t/m R535k; R535m; R535o t/m R535s).
Heupgordels zijn nog steeds toegestaan.
zeker wanneer deze gordels tot de orginele uitrusting van het voertuig hebben behoord. Wel is het zo dat bij de (EG)toelatingseisen voor nieuwe voertuigen (recent geproduceerde auto's) de driepuntsgordel ook voor de middelste zitplaats op de achterbank een vereiste is geworden.
In een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom, hoef je volgens de Rijksoverheid geen gordel te dragen. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen in, schuiven op, stappen uit en in de spits staan mensen zelfs in de bus. In de meeste lijnbussen zitten überhaupt geen gordels.
Het nachtnet is in Nederland het net van spoorlijnen waar 's nachts treinen rijden. De nachttreinen in Nederland functioneren niet als slaaptreinen. De reistijden zijn daar te kort voor.
Voor je eigen veiligheid
Want ieder vliegtuig dat opstijgt of landt heeft altijd de luikjes open staan. Ongeacht of het donker is buiten of dat de zon je flink verblindt. Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid.
Het luikje van het vliegtuigraam
Veiligheid staat voorop in een vliegtuig en als er iets gebeurt, moet het cabinepersoneel voorbereid zijn op alles. Ten eerste zorgt het openen van de luikjes ervoor dat uw ogen en die van de crew kunnen wennen aan het daglicht, daarom gaan de lichten in het vliegtuig ook uit.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.