Maar de openbare school is ook een algemene basisvoorziening voor mensen van alle overtuigingen. Daarom mag binnen de reguliere schooltijden wel godsdienstig of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs gegeven worden aan groepjes leerlingen als de ouders van die leerlingen dat willen.
Godsdienstonderwijs is niet verplicht. Godsdienst is geen verplicht vak op de basisschool. Toch neemt religie een belangrijke rol in het onderwijs in. Neem alleen al het gegeven dat we in Nederland naast openbare scholen ook christelijke en islamtische scholen hebben.
Waarom levensbeschouwelijk onderwijs? Juist kennis over en van verschillende religies en levensbeschouwingen, over verschillende waarden, gebruiken en tradities, kunnen zorgen voor meer acceptatie, respect en dialoog met anderen. Dit is een van de redenen waarom levensbeschouwelijk onderwijs belangrijk is.
In de religie zoekt de mens antwoord op vragen rond bestemming, dood, leven, zin van het lijden, doel van de geschiedenis, etc. De religie biedt in deze optiek houvast en troost in een chaotische wereld. Het geeft ook antwoorden, hoewel geen sluitende, op de waaroms van het leven.
In officiële scholen (van de overheid) kunnen uw kinderen godsdienstles volgen. Zij mogen kiezen tussen lessen in de katholieke, orthodoxe, protestantse, anglicaanse, joodse en islamitische godsdienst of zedenleer. In vrije scholen krijgen kinderen ook godsdienstles, maar kan u meestal niet kiezen in welke godsdienst.
Christelijk onderwijs heeft expliciete aandacht voor goed burgerschap in de samenleving, contact met kwetsbare groepen, oog voor sociale en ecologische activiteiten waarin gewerkt wordt aan herstel in Gods gebroken schepping.
Mensen geloven omdat zij in hun leven naar zin en betekenis verlangen, zeker als je op een punt in je leven bent beland waar lijden een rol speelt. Wanneer blijkt dat het leven toch niet maakbaar is, probeer je tot de essentie van het leven te komen.
Meer dan de helft (54 procent) van de Nederlanders van 15 jaar of ouder rekent zich niet tot een levensbeschouwelijke stroming. In 2019 rekende 20 procent van de Nederlanders zich tot de katholieke kerk, 15 procent was protestants, 5 procent moslim en 6 procent behoorde tot een andere religieuze groep.
De drie hoofdfuncties van religie zijn doctrine die relaties tussen mensen en een hogere macht verklaart, rituelen die doctrine symboliseren, en gedragsnormen in lijn met doctrine . Deze hoofdfuncties zijn manifeste functies, maar er zijn ook nog andere onbedoelde of latente functies en disfuncties.
Atheïsme is vervolgens de overtuiging dat er geen goden bestaan. Soms gaan god en atheïsme samen: je kunt je bijvoorbeeld Jood en atheïst noemen, of als atheïst de ene dag meer overtuigd zijn dan de andere. Geloven heeft bovendien ook heel veel te maken met waar je bij hoort, en hoe je je gedraagt.
Leerlingen leren van religieuze tradities en krijgen inzicht in de wereld en de normen en waarden die mensen hebben. Iedereen heeft een levensbeschouwing en doordat de leerlingen met elkaar in gesprek gaan over levensbeschouwelijke onderwerpen, kunnen ze meer begrip krijgen voor elkaars verschillen.
Uit een levensbeschouwing kan een individu conclusies trekken omtrent het doel van het leven in het algemeen en van zijn eigen leven in het bijzonder. Visie op de mens, het mensbeeld. Binnen het christendom ziet men man en vrouw als beeld en gelijkenis van God.
Openbare scholen kunnen zelf bepalen of ze wel of geen gebedsruimte willen inrichten. Dat is niet in strijd met de wet en er komen ook geen extra regels voor, zegt minister Dennis Wiersma. Sommige scholen weigeren een gebedsruimte als daar om wordt gevraagd.
Is de vrijschool een Christelijke school? Vrijescholen zijn er voor iedereen, onafhankelijk van religie, etniciteit of wereldaanschouwing. Ouders kiezen er zelf thuis voor wat zij hun kinderen op dit vlak willen meegeven. Op vrijescholen wordt wel veel aandacht besteed aan het ritme van de seizoenen.
Wat is OBS? OBS, ook wel Open Broadcasting System genoemd, is een programma dat het mogelijk maakt om gemakkelijk tussen meerdere bronnen (zoals camera's, afbeeldingen, microfoons, video's, teksten et cetera) te schakelen.
De doelen van de beoefening van een religie zijn om de doelen van verlossing voor zichzelf en anderen te bereiken, en (als er een God is) om God de juiste aanbidding en gehoorzaamheid te geven . Verschillende religies hebben verschillende opvattingen over verlossing en God.
Wereldwijd welvaartsevangelie
De pinksterbeweging, of pentecostalisme, is de snelst groeiende religie ter wereld.
Vanuit het perspectief van de doelentheorie geeft religie betekenis aan het leven door gelovigen een manier te bieden om het doel dat God aan hun leven heeft gegeven, te ontdekken en uiteindelijk te vervullen.
Het christelijk geloof, in het bijzonder in zijn protestantse vorm, is binnen de monotheïstische godsdiensten veruit het gevaarlijkste.
De meest orthodox gelovige calvinisten worden hier in een los kerkverband bijeen gebracht. Leden van deze gemeente bewaren een grote afstand tot de moderne cultuur, waardoor ze ook bekend staan als de Zwarte Kousen-kerk.
Sinds de jaren 60 is Nederland een van de meest seculiere landen in de westerse wereld geworden . In een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam uit december 2014 werden voor het eerst in de geschiedenis van Nederland meer atheïsten (25%) dan theïsten (17%) gerapporteerd.
Het doel van religie
Religie kan een bron van troost en begeleiding zijn . Het kan een basis bieden voor morele overtuigingen en gedragingen. Het kan ook een gevoel van gemeenschap en verbondenheid met traditie bieden. Sommige onderzoeken suggereren zelfs dat het de gezondheid kan beïnvloeden.
De grootste godsdiensten zijn het christendom (2,4 miljard mensen, 31 procent van de wereldbevolking), de islam (25 procent), het hindoeïsme (15 procent) en het boeddhisme en de traditionele Chinese religie ( beide 5 procent).
God staat toe dat alle mensen verschillende meningen hebben over het leven, religie etc. Dat heet vrije wil. De geconditioneerde zielen in de materiële wereld mogen verschillende meningen hebben over God. God dringt Zichzelf niet op aan iemand.