De cijfers zijn bemoedigend. Een kleine zestig branden met elektrische auto's telde het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vorig jaar, goed voor slechts 1,3 procent van de 4753 autobranden die in totaal gemeld werden. Om precies te zijn waren het er 55, maar IFV verwacht nog een kleine correctie.
Per 100.000 verkochte auto's bleken hybrides vorig jaar betrokken bij ongeveer 3.475 branden. Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Brandschade aan uw auto kan ontstaan door bijvoorbeeld een ongeluk, blikseminslag of kortsluiting. In sommige gevallen is er sprake van brandstichting - dus vandalisme. Dit betekent dat iemand met opzet uw auto in brand heeft gestoken.
Hoe ontstaat een autobrand? Brand kan ontstaan door een aanrijding, kortsluiting of lekkende vloeistoffen. In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
Dat komt door de lithium-accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daardoor kan het na blussen lijken alsof een autobrand uit is, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer aanwakkeren.
De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Auto's die niet worden onderhouden, kunnen eerder in brand vliegen. Defecte onderdelen, lekkende afdichtingen en kapotte bedradingen kunnen zorgen voor brand. Wanneer de motor een slechte pakking heeft, kunnen er gevaarlijke vloeistoffen lekken.
Heb je brandschade en alleen een WA-autoverzekering, dan draai je zelf voor de schade op. Een WA-autoverzekering dekt namelijk alleen schade aan anderen. Brandschade kun je wel claimen als je een beperkt cascodekking hebt afgesloten of de uitgebreidere volledig cascodekking (allrisk) hebt.
Bij extreme hitte en brandende zon zoek je dus best een plekje in de schaduw of in een parkeergarage als je je auto voor langere tijd parkeert. Auto-onderdelen (denk ook aan de motorolie en koelvloeistof) kunnen immers ook oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
Je hoort vaak dat elektrische auto's brandgevaarlijker zijn, maar dat blijkt niet te kloppen. Je hoort het wel eens in het nieuws: een elektrische auto die in de brand is gevlogen of zelfs is ontploft. Je leest minder vaak over brand in een auto met een verbrandingsmotor, maar dat gebeurt ook.
Als een elektrische auto eenmaal in brand staat, heeft blussen ook geen zin. "Je moet de batterij koelen." Zelf kun je dan ook niks doen, behalve afstand nemen en de brandweer bellen. "Je moet hem helemaal onderdompelen of in het schuim zetten.
Opzettelijke brandstichting
Bijvoorbeeld door allereerst benzine op een auto te gieten en deze vervolgens in brand te steken met een lucifer. Van opzet is ook sprake als wanneer de verdachte willens en wetens de aanzienlijke kans heeft aanvaard dat brand zou ontstaan door zijn of haar handelen.
Kettingreactie door accucellen
'De accucellen steken elkaar dan als het ware aan. Als de brand al is geblust, kan die kettingreactie nog doorgaan. Daardoor kan de auto later opnieuw spontaan gaan branden.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Auto total loss verklaard
Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto eigenlijk economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.. De auto kan niet meer verantwoord worden gerepareerd.
De basisdekking van de reisverzekering biedt dag en nacht ondersteuning van de ANWB Alarmcentrale. Verder worden onvoorziene uitgaven, kosten als gevolg van calamiteiten (bijvoorbeeld natuurramp), hulpverlening en schade aan het vakantieverblijf door jouw schuld vergoed.
Wat is beperkt casco? Als je een WA beperkt casco dekking neemt, ben je verzekert voor schade die je aan anderen en hun spullen aanricht met je auto. Daarnaast ben je met een WA beperkt dekking ook verzekerd tegen onder andere diefstal, ruitschade en aanrijding met dieren.
"Je trekt een lange jas met capuchon aan, zoekt een auto uit die niet onder een lantaarnpaal staat", legt Ameling uit. "Dan steek je een aanmaakblokje aan, en legt die in de grille. In 90 procent van de gevallen staat een auto dan binnen drie minuten in brand; de oliën vatten op die manier snel vlam."
Van Dijk: "De motor die aan de voorkant van een auto zit krijgt dan een flinke klap, waardoor bijvoorbeeld brandstofleidingen kunnen scheuren en ook weer kunnen gaan lekken op de motor. Tot slot kan de klap bij een botsing voor kortsluiting zorgen in de elektrische bekabeling."
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Graafwerkzaamheden. Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.