Met het verlagen van het totale gewicht gaat uiteraard het gewicht van de caravan niet naar beneden. Andersom, bij een as-verzwaring krijg je door een zwaardere as (ongeveer 25 kg. extra) vaak 100 kg. extra laadvermogen.
Te beginnen bij een overbelading van 5%, waarvoor de boete EUR 10 bedraagt. Vanaf een overbelading van 20% bedraagt de boete EUR 95. Als u de caravan met meer dan 30% overbelaadt, moet u EUR 235 afrekenen.
Een normale caravan heeft een gewicht van 900 kilo. De meeste auto's die trekkracht hebben, kunnen een caravan in deze gewichtsklasse makkelijk aan. Hoe groter het mobiele huis, hoe zwaarder deze is. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om je caravan te wegen alvorens je de weg opgaat.
Probeer zware voorwerpen zoveel mogelijk op de vloer van de caravan te plaatsen, rond de wielen. Let daarbij op dat je het gewicht ook over links en rechts van de caravan verdeelt. Doe nooit zware dingen in de hogere kastjes, deze zijn vooral geschikt voor kleding.
Als u een aanhangwagen heeft of wilt die een hoger bruto laadvermogen heeft dan u met uw auto in combinatie met rijbewijs B mag trekken dan kunt u via het RDW de aanhangwagen laten terugkeuren (het bruto laadvermogen van een aanhangwagen in de kentekenpapieren verlagen).
Vrijwel alle caravans zijn geremd. Een kleine boedelbak is meestal ongeremd. De aanhangwagen mag inclusief lading nooit zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Als er geen gewicht op het kentekenbewijs vermeld staat, mag de auto niets trekken.
De COC verklaring van uw aanhangwagen
Dit Europese document wordt door de fabrikant verstrekt bij geproduceerde aanhangwagens, en is verplicht bij aanhangwagens die na de eerder genoemde datum zijn toegelaten.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
en wat kost het wegen ? Vrachtauto, vrachtwagen, trailer + zeecontainer, bestelwagens kost euro 12,00 incl. btw per lege of volle weging. Per camper, caravan, boot-trailer, vouwwagen kost het euro 12,00 incl.
Voor caravans en aanhangwagens is het grens gewicht 750 kg, alles bepalend. Caravans en aanhangwagens die zwaarder wegen moeten een aparte verzekering afsluiten. Daarnaast moeten deze ingeschreven worden bij de DIV en een jaarlijkse keuring ondergaan.
U mag met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeg gewicht van de aanhanger + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeg gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Maar wat de 'lege' echt weegt als je deze ophaalt bij de dealer kan je alleen weten door je caravan te laten wegen. Pas dan weet je ook hoeveel bagage je nog kan meenemen. Op het kentekenbewijs staan tegenwoordig het rijklaar- en het lege gewicht. Meestal is dit hetzelfde, wat het er niet duidelijker op maakt.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Als je de caravan (of de auto) te zwaar belaadt, kan er niet alleen schade ontstaan aan bijvoorbeeld vering en het chassis, maar je beïnvloedt ook het weggedrag van de auto-caravan-combinatie.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is.
De ANWB houdt een stelregel aan van 75%, dat wil zeggen maximaal 75% van het totale gewicht van de trekauto (incl. alle personen en belading) mag achter de auto gehangen worden. Oftewel, wanneer de auto 2000 kg totaal weegt dan mag de caravan maximaal 1500 kg wegen.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Voor een COC of CVO verklaring betaalt u tussen de vijftig en driehonderd euro, afhankelijk van het model auto en het land van herkomst. Bedenk ook dat de levering van een CVO of COC verklaring enige tijd in beslag kan nemen, uitlopend tot wel een maand.
Een Verklaring typegoedkeuringsgegevens kunt u tegen betaling verkrijgen via VWE. Op de betreffende pagina vindt u een online invulformulier en kunt u zelfs voor andere taal kiezen wanneer dat mogelijk handig zou kunnen zijn.
Een COC verklaring versoepelt vaak het import/export proces bij het invoeren van een auto. Een Nederlandse kentekencard in combinatie met het exportformulier deel 2 is vaak niet toereikend genoeg. In dit geval kan er dan een COC document worden aangevraagd wanneer deze niet bij de auto al aanwezig is.