TIR staat voor "Transports Internationaux Routiers". De TIR-Overeenkomst is een internationaal verdrag uit 1975 dat tussen douane-administraties tot stand is gekomen onder toezicht van de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties.
Het TIR-carnet
Zo'n carnet is geldig voor één enkele reis. Het is in het Frans en het Engels maar moet ingevuld worden in de taal van het land van vertrek. Het carnet bevat een aantal bladen of stroken.
Reacties. De aanduiding T.I.R. is vaak te vinden op vrachtwagens. Deze vrachtwagens zijn voorzien van een door de douane aangebrachte verzegeling, die niet mag worden verbroken. Verbreking ervan is strafbaar.
NCTS (New Computerised Transit System) is het douanesysteem waarmee je een elektronisch aangifte kunt doen voor extern communautair douanevervoer. Hiervan is sprake wanneer niet-communautaire goederen van de ene plaats in de EU naar een andere plaats in de EU worden vervoerd.
Met de regeling Gemeenschappelijk douanevervoer kunt u met 1 aangifte goederen vervoeren tussen de Unie, de EVA-landen en derde landen die zijn aangesloten bij de 'Overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer'. Dit voorkomt oponthoud aan de grenzen tussen de Unie en deze landen.
Het T1 Transitdocument (T1 formulier) is een douanevervoersdocument voor goederen die nog niet in het vrije handelsverkeer binnen de EU gebracht zijn.
Een T1 document is een vervoerdocument. Met een T1 document worden goederen die vanaf de buitengrens van de EU komen vervoert naar het binnenland. Door een T1 document op te maken kunt u de goederen in het binnenland inklaren, dit gebeurt vaak bij controle gevoelige goederen die de douane wil controleren.
een bill of lading bij vervoer over water; een airway bill of lading bij vervoer via de lucht; een CMR-vrachtbrief bij vervoer over de weg en; een CIM-vrachtbrief bij vervoer per spoor.
Met een T1-document kunnen goederen afkomstig uit een land buiten de EU worden vervoerd binnen de EU, ook als deze eerst worden opgeslagen in een douane-entrepot. De eventuele invoerrechten en BTW hoeven pas te worden betaald in het land van inklaring: de uiteindelijke bestemming dus.
De verkopende partij kan een T2 document aanvragen bij onze specialisten van de douane. Rotra heeft als douane-expediteur een eigen team van douane-specialisten.
Het beste antwoord
De groene L op de vrachtwagens staat voor LOW NOISE of lawaaiarme voertuigen.
Op beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen kunnen chauffeurs hun truck veilig parkeren, zodat de kans op ladingdiefstal en inbraken beperkt is. De beveiligde parkeerplaatsen bieden de chauffeur naast veiligheid ook comfort en een pallet aan services en diensten. Er is behoefte aan extra beveiligde parkeerplaatsen.
Huiftransport maakt laden en lossen extra makkelijk. Bij Van der Straten Transport vervoeren we veel vrachten met huiftrailers. Deze trailers hebben geen vaste zijkanten, maar zijn rondom helemaal voorzien van zeilen. Deze zeilen kunnen eenvoudig over de gehele lengte vanaf de zijkant en achterkant geopend worden.
Naast € 222,85 administratiekosten betaal je voor een ATA-carnet een premie. De hoogte hiervan hangt af van de waarde van de goederen die je meeneemt. Je ontvangt hiervoor een factuur van KVK. Informeer voor je een ATA-carnet aanvraagt naar de kosten voor jouw goederen.
Als je goederen exporteert naar landen buiten de EU heb je regelmatig exportdocumenten nodig. Zoals een Certificaat van Oorsprong, EUR. 1, EUR-MED of factuurverklaring, legalisatie van een handtekening of ATA-carnet. Deze exportdocumenten vraag je aan bij KVK en hebben elk een ander doel.
Het aanvragen van een ATA Carnet duurt zo'n 3-5 werkdagen. De kosten van een ATA Carnet bedragen €199,00 administratiekosten, plus aanvullende kosten welke o.a. afhankelijk zijn van de waarde van de goederen die op het Carnet vermeld staan.
Een T2 document is een vervoerdocument. Met een T2 document worden goederen die zich in Europa in het vrije verkeer bevinden onder douanetoezicht vervoert. Denk hierbij aan een vrachtauto die van Nederland naar Italië rijd en door Zwitserland gaat.
Onder de regeling Douane-entrepot kunt u niet-Uniegoederen opslaan in ruimten of op andere locaties die de Douane heeft goedgekeurd en die onder douanetoezicht staan. U mag de goederen voor onbepaalde tijd opslaan, totdat de goederen: worden geplaatst onder een volgende douaneregeling. worden vernietigd.
Deze vrijhandelsorganisatie is in 1960 opgericht en bestaat op dit moment uit IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. De Europese Vrijhandelsassociatie (EVA, Engelse afkorting EFTA) is een handelsblok waarin de samenwerking minder ver gaat dan in de Europese Unie.
Voor beroepsvervoerders is het wettelijk verplicht dat tijdens het vervoer een vrachtbrief aanwezig is bij de lading. Ook de CMR en de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC 2002) stellen dit verplicht.
De afkorting CMR staat voor 'Convention relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route'. In het Nederlands betekent dat: Verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg. Het gebruik van een CMR vrachtbrief is niet alleen verplicht, maar ook nuttig.
De meest gebruikte vrachtbrieven in het wegvervoer zijn de AVC-vrachtbrief voor binnenlands vervoer en de CMR-vrachtbrief voor internationaal vervoer. Er wordt veelal gebruik gemaakt van een gecombineerde (AVC/CMR) vrachtbrief. Het gebruik van elektronische versies van deze vrachtbrieven neemt snel toe.
alle goederen die zich in het douanegebied van de Unie bevinden, bezitten de douanestatus van Uniegoederen, tenzij het tegendeel blijkt (bijvoorbeeld vanuit een aangifte voor extern Uniedouanevervoer).
Communautaire goederen zijn goederen die zich nog in het vrije verkeer van de EU bevinden. Over deze goederen hoeven bij invoer dus geen rechten te worden betaald.
De regeling intern Uniedouanevervoer wordt gebruikt voor het vervoer van Uniegoederen: van, naar en tussen de gebieden die niet horen bij het fiscale grondgebied van de Unie. tussen 2 landen in de Unie, via het grondgebied van een EVA-land.