In de regel wordt de infrastructuur in Nederland via algemene belastingen op autobezit- en gebruik bekostigd, zoals de BPM, MRB en brandstofaccijns. De inkomsten hieruit overtreffen de investeringen in het wegennet enkele malen, waardoor het in principe niet nodig is om infrastructuur met tolheffing te bekostigen.
Moet je tol betalen in België? In tegenstelling tot bijvoorbeeld Italië, Frankrijk en Zwitserland kent België geen tolwegen voor personenauto's. Het land hanteert wel een tolsysteem voor vrachtwagens met een massa van meer dan 3500 kilo.
Spanje schrapt tolwegen: vakantieganger betaalt tientallen euro's minder. MADRID - In Spanje zijn meerdere tolwegen, vooral in Catalonië, gratis geworden. Het einde van de tol, na een halve eeuw, is het gevolg van het aflopen van concessies die Spaanse overheden aan exploitanten hadden gegeven.
In Nederland en België wordt tolheffing ingesteld bij wegen die gebruikmaken van uitzonderlijke dure kunstwerken en/of wegen met kunstwerken die betaald zijn met geld van particuliere investeerders.
Waarom moet ik in Frankrijk tol betalen? Fransen betalen geen wegenbelasting en moeten net als wij, de toeristen, tol betalen voor het gebruik van de snelweg. Van dit geld worden de wegen en de 'Aires' onderhouden.
Waarom moet ik tol betalen? De ruim 3000 km aan snelwegen in Italië zijn niet zoals hier in handen van de overheid, maar in handen van verschillende bedrijven. De Italianen betalen daarom naast de zogenaamde jaarlijkse 'bollo', ook tol wanneer ze gebruik maken van de snelwegen.
In de regel wordt de infrastructuur in Nederland via algemene belastingen op autobezit- en gebruik bekostigd, zoals de BPM, MRB en brandstofaccijns. De inkomsten hieruit overtreffen de investeringen in het wegennet enkele malen, waardoor het in principe niet nodig is om infrastructuur met tolheffing te bekostigen.
Rond de eeuwwisseling stond Zeeland voor de keuze: een toltunnel aanleggen of tot in lengten van dagen betalen voor een veerboot. Het was een situatie vergelijkbaar met de aanleg van de Zeelandbrug. Ook daar heeft een tijdlang een tolwachter op de brug gezeten. De tolheffing is nodig om de tunnel af te betalen.
Er zijn geen tolwegen in Zweden. Wel moet tol worden betaald voor een aantal bruggen. Stockholm en Göteborg hebben een congestiebelasting (congestion tax) ingevoerd.
Gemiddeld bedraagt het toltarief in Frankrijk circa € 7 per 100 km. Het tolgeld voor enkele bekende Franse vakantieroutes bedraagt per februari 2022 voor een personenauto (tussen haakjes het tarief met caravan): Amsterdam - Bordeaux via Parijs: € 74,50 (112,80) (naar Biarritz € 86,20 (130,60).
In Spanje betaal je 16 euro om vanaf de grens naar Barcelona te rijden. Wie naar Valencia rijdt, moet rekenen op ongeveer 47 euro tol. Reizigers naar Madrid moeten ongeveer 27 euro tol betalen om vanaf het Baskenland naar de hoofdstad te rijden.
Check voor je vertrek of er tolwegen zijn in Duitsland. De wegen in Duitsland zijn tolvrij. Duitsland was van plan om tol te gaan heffen voor personenauto's (ook buitenlandse), maar dat is voorlopig van de baan.
Nederland kent geen tolwegen. Voor enkele tunnels en een brug moet wel tol betaald worden.
Op dit moment wordt er nog geen tol geheven in Duitsland. Er zijn dus momenteel nog geen tolwegen in Duitsland.
Het gebruik van de t-tag is gratis. U betaalt alleen het verschuldigde tolgeld door middel van een prepaid tegoed. De t-tag is niet gekoppeld aan één voertuig en daarom te gebruiken in meerdere en verschillende voertuigen.
Als je echter wat meer tijd hebt kun je er ook voor kiezen om de tolwegen te vermijden en de (vaak rustigere) Franse binnenwegen te nemen. Bekende tolwegen zijn de Autoroute du Soleil (A6/A7) in het oosten van Frankrijk en de Autoroute l'Aquitaine (A10) in het westen.
Iedere keer als je door de Kiltunnel gaat, betaal je €2,00. Heb je een Telecard, dan kost het je €1,45. Je betaalt die tol al jaren, dus je zou denken dat die tunnel toch zo onderhand zijn geld wel een keer heeft opgebracht.
Télépéage Liber-T
Een télépéage abonnement is geldig in heel Frankrijk op het volledige snelwegennetwerk, bij automatische tolpoorten en kan gebruikt worden voor het betalen van parkeergeld op ruim 400 parkeerterreinen in Frankrijk.
Het Autobahnvignet kost € 11,- voor tien dagen en € 26,40 voor 2 maanden. De Brennerautobahn kost voor een auto bovendien € 9,00. De tol op de autosnelweg in Italie bedraagt ongeveer 15 euro.
Een vignet is in Oostenrijk verplicht
Er is een gewoon tolvignet en een digitaal tolvignet. Het gewone plak je op de voorruit; het digitale vignet wordt online gekoppeld aan je kenteken, waardoor plakken niet meer nodig is. De prijs en de geldigheidsduur van de gewone en de digitale tolvignetten zijn hetzelfde.