U kunt een boete krijgen als u tijdens het fietsen uw telefoon (of een ander mobiel elektronisch apparaat zoals een navigatiesysteem, tablet of muziekspeler) vasthoudt. Hoe hoog de boete is, staat in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM).
De kans op een fietsongeval is maar liefst 6 keer zo groot als er geappt wordt op de fiets. Daarom mag er vanaf 1 juli 2019 niet meer met een telefoon in de hand worden gefietst. Dit geldt ook voor andere elektronische apparaten zoals een IPad, muziekspeler of navigatiesysteem.
Hoogte van boete voor fietsen met telefoon
De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing.
En het gebruik van smartphones op de fiets? Ook in die situatie brengt afleiding door een smartphone in het verkeer schade met zich mee. Bij 1 op de 10 fietsongevallen met letsel, speelt de smartphone een rol. Niet heel verbazingwekkend is dit percentage bij jongeren nog hoger.
Het vasthouden van een smartphone of een andere gadget op de fiets is sinds 1 juli 2019 bij wet verboden en wordt bestraft met een boete van 95 euro. Het verbod op het gebruik van een mobieltje achter het autostuur is al langer van kracht, met uitzondering van handsfree bellen.
U kunt een boete krijgen als u tijdens het fietsen uw telefoon (of een ander mobiel elektronisch apparaat zoals een navigatiesysteem, tablet of muziekspeler) vasthoudt.
Telefoon op schoot huidige stand van de jurisprudentie
Het Openbaar Ministerie houdt het erop dat het niet is toegestaan om een mobiel op schoot te hebben in de auto. Een boete voor mobiel bellen is dus toegestaan.
Boete voor 'handheld' bellen
Voor fietsers die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 140,- exclusief administratiekosten.
Bijna tweederde van de Nederlandse scholieren gebruikt regelmatig een telefoon op de fiets. Ze riskeren daarmee een boete van 95 euro. Acht op de tien van de scholieren vindt het eigen gebruik van de telefoon op de fiets geen probleem, blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Motivaction voor Interpolis.
jaarlijks circa 600 slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) in het verkeer vallen door bellen tijdens het rijden.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.
Voor fietsen zonder licht riskeert u een boete van €55,-. Ook als één van de fietslampen het wel doet of bij de fietslampen op knipperstand krijgt u een boete van €55,-. Naast fietsverlichting zijn ook reflectors op pedalen, wielen of bandranden en achterop verplicht.
Maar de echte reden voor een verbod is het gevaar binnenin je telefoon: ,,Als je belt wordt er in je telefoon een soort elektrische verbinding gemaakt en dan kan er een heel klein vonkje ontstaan. Als je tankt hang je met je hoofd boven de opening, daar komen licht ontvlambare dampen vrij.
Dat verbod geldt omdat er een “vaag, hypothetisch en theoretisch” gevaar bestaat dat er tijdens het bellen een vonkje ontstaat in het toestel. Als je dan met je hoofd boven de opening hangt, kunnen de licht ontvlambare dampen die vrijkomen, vuur vatten.
U kan uiteraard ook een fietsboete riskeren. Hoeveel bedraagt de boete door rood fietsen? 100 euro!
Zo moet deze bijvoorbeeld beschikken over een bel. Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is.
Door op de stoep of op de stoep in winkelstraten te fietsen breng je voetgangers en jezelf in gevaar. De boete voor op de stoep fietsen kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Sinds 1 juli 2019 mag je geen elektronische apparaten in je handen hebben tijdens het fietsen. Ook je mobiel tussen je oor en je schouder klemmen is verboden. Als je wordt aangehouden levert het je een boete van 95 euro op. Handsfree telefoneren en muziek luisteren mogen wel.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Over het algemeen is het niet verboden om achter het stuur iets te eten of drinken. Hetzelfde geldt voor het lezen van de krant, het roken van een sigaret, het aan- of uitzetten van de radio of het bedienen van de airco. Deze dingen mogen, míts je op het verkeer blijft letten.
Niet handheld bellen achter het stuur
U mag niet uw mobiele telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem vasthouden als u uw auto bestuurt. U mag deze apparaten ook niet klemmen tussen uw oor en schouder. Wel mag u uw telefoon bedienen als deze in een houder zit.
Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan. Bijvoorbeeld via oordopjes waarbij je de knopjes aan het snoer gebruikt voor het beantwoorden van een telefoongesprek. Je moet wel zorgen dat je het omgevingsgeluid nog hoort. Dit kun je doen door maar één oordopje te gebruiken of het volume laag te zetten.
Conclusie. Als je wilt genieten van geluid van hoge kwaliteit zijn koptelefoons de beste keuze. Als je op de sportschool bent of onderweg bent, zijn oordopjes waarschijnlijk beter, vanwege hun lichte gewicht en draagbaarheid.
Volgens Asrami staat er niets expliciet in de Koran over muziek, ook niet tijdens de ramadan. Wel zijn er theologische bronnen die ingaan op muziek in het algemeen. "Zo zijn er bronnen die aangeven dat naar de trommel luisteren oké is.'' Deze teksten bieden volgens haar ruimte voor interpretatie.