Als je bijvoorbeeld in Duitschland een auto inclusief BTW hebt gekocht hoef je die heffing in ons land niet meer te betalen, omdat de tarieven even hoog liggen. Via onderstaande link kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt. Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Ha, die Pashands; In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt. Of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
U bent in Nederland verplicht BPM te betalen voor elke personenauto, bestelauto en motor die in Nederland geregistreerd wordt. U dient ook BPM te betalen wanneer deze voertuigen niet in Nederland geregistreerd zijn en een Nederlands ingezetene ermee in Nederland op de weg rijdt.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Wie een tweedehands auto importeert, betaalt niet het volledige BPM-bedrag. De zogenoemde 'rest-BPM' wordt berekend op basis van meerdere factoren, zoals de leeftijd en kilometerstand van de auto. Net zoals een nieuwe auto in waarde daalt, zo daalt ook het restbedrag dat aan BPM betaalt moet worden.
Teruggaaf bpm aanvragen
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Teruggaaf bpm – export Nederlands kenteken. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
Als u uw bestelauto laat registreren in het Nederlandse kentekenregister, dan moet u aangifte bpm doen en bpm betalen. In de volgende gevallen hoeft u voor uw bestelauto geen bpm te betalen: De bestelauto is ouder dan 5 jaar. U gebruikt de bestelauto als ondernemer.
Voor particulieren maakt het niet uit of je een marge- of btw-auto koopt. Particulieren kunnen immers alleen btw terugvorderen onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld bij de export van het goed. De prijs is voor hen dan ook altijd inclusief btw, dit wordt verplicht gesteld in het Burgerlijk Wetboek, artikel 193e.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Auto's ouder dan 25 jaar. (hoewel de BPM volgens de wet pas na 25 jaar volledig is afgeschreven, is dit in werkelijkheid al na 17 jaar en 6 maanden) Na 9 jaar en 6 maanden is de BPM al met 92% afgeschreven en betaal je nog maar een klein deel rest BPM.
Autobelastingen in België: geen BPM, wel BTW
In België bestaat de BPM niet. Wel moeten onze buren ook BTW betalen over hun nieuwe auto, 21 procent. Daarnaast hebben ze bovendien een andere vorm van CO2-straf.
Een meevaller is dat het land wel tot de EVA-landen behoord, oftewel Europese Vrijhandels Associatie. Doordat Zwitserland onderdeel is van de EVA-landen gelden er gemeenschappelijke regelingen inzake douanevervoer. Dit maakt het importeren van een auto iets makkelijker dan een auto importeren van buiten de EU of EVA.