Langere levensduur
Door hun chemische samenstelling, gaan lithiumbatterijen tot zo'n zeven keer langer mee dan alkaline. Bovendien behouden ze hun capaciteit bij temperaturen onder nul. Lithiumbatterijen zijn doorgaans duurder in de aanschaf.
Alkaline batterijen hebben een lage zelfontlading en zijn daarom zeer geschikt voor apparaten die langdurig weinig stroom verbruiken, zoals klokken en afstandsbedieningen. Deze 1,5 Volt batterijen zijn geschikt voor eenmalig gebruik en gaan langer mee dan alkaline batterijen.
Een nadeel van oplaadbare batterijen is dat ze zichzelf langzaam ontladen. Als je volledig opgeladen batterijen niet gebruikt, zijn ze na verloop van tijd alsnog leeg. Dat kan vervelend zijn, maar is eigenlijk alleen lastig als je de batterijen zeer sporadisch gebruikt.
Maar wat is dan het verschil met een lithium batterij? Dat zit hem in de chemische samenstelling. Een alkaline batterij levert energie door de elektrochemische reactie tussen mangaandioxide, grafiet en zinkpoeder. Bij een lithium batterij komt er energie vrij door de reactie tussen mangaandioxide en lithium.
Alles op batterijen moet in de handbagage, adviseren deskundigen. Het risico dat batterijen in brand vliegen is te groot geworden. 'Geen batterijen in ruimbagage'. Het was begin mei een ijzingwekkende ervaring voor de ruim 300 vakantiegangers die met de Borobudur, een Boeing 777 van KLM, naar Kuala Lumpur reisden.
Over de hele levensduur kun je per oplaadbare batterij vele tientallen euro's besparen, vergeleken met wegwerpbatterijen. Oplaadbare batterijen zijn beter voor het milieu dan eenmalige, om de simpele reden dat je er minder gebruikt. Dat scheelt energie, grondstoffen en CO2-uitstoot.
Duurzame energie is dus de toekomst. Maar om al dit stroom op te slaan is er een grote vraag naar batterijen, met name oplaadbare lithium li-ion batterijen. Deze accu's zijn compact, beschikken over een hoge energiedichtheid en verslijten relatief langzaam. Een ideale uitkomst dus voor producenten.
Overstappen op oplaadbare batterijen
Goed idee! Meestal kunnen oplaadbare batterijen je alkaline batterij prima vervangen. De nominale spanning van een alkaline batterij is 1,5V. Zodra de batterij begint te ontladen, neemt de spanning af.
Alkaline batterijen gaan langer mee. Ze lopen bijna niet leeg, maar zijn wel belastend voor het milieu. Ze zijn op langere termijn duurder. Je gebruikt ze voor apparaten met een laag verbruik; zoals klokjes, rekenmachines, horloges of afstandsbedieningen.
Elektronica en batterijen
Als u een lithiumbatterij tot 160 Wh in uw handbagage wilt meenemen, in een apparaat of als losse batterij, moet u hiervoor toestemming vragen. Batterijen groter dan 160 Wh zijn nooit toegestaan.
Lekkage voorkomen
De beste manier om lekkage van Alkalinebatterijen te voorkomen is andere batterijen te gebruiken. Oplaadbare NiMH batterijen zijn dan de meest voor de hand liggende keuze. Ze zijn krachtig en lekken niet.
Zijn deze batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Dus u hoeft zich niet meteen zorgen te maken. Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, er kortsluiting ontstaat, ze vallen of als ze met water in aanraking komen.
Alkaline is een chemische stof met een PH-waarde die groter is dan 7 en met een relatief lage concentratie van waterstoficonen. Batterijen op basis van alkaline hebben een lange levensduur en zijn geschikt voor zeer uiteenlopende toepassingen.
Alkaline batterijen gaan ongeveer 4-5 keer langer mee dan zinkkool batterijen. Daarnaast is de kans dat een zinkkool batterij gaat lekken velen malen groter dan bij een alkaline batterij. Een alkaline batterij is gemiddeld twee keer duurder dan een zinkkool batterij, maar deze gaan dus 4-5 keer langer.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
In ernstigere gevallen kan retrosternale pijn, tachypnoe, dyspnoe, bronchospasmen, stridor, asfyxie ten gevolge van glottis- en larynxoedeem en chemische pneumonitis optreden. Rookinhalatie kan daarnaast ook resulteren in duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid, verwarring, bewusteloosheid en zelfs coma.
Bij het delven van lithium komen allerlei schadelijke stoffen vrij, vertelt Djurdjevic, zoals teer en kwik. In het verwerkingsproces worden zoutzuur en zwavelzuur gebruikt. Dat kan allemaal in lucht, bodem en water terechtkomen.
Een alkaline batterij voorziet je apparaat van energie door een elektrochemische reactie tussen zinkpoeder, mangaandioxide en grafiet. Een alkaline batterij is vernoemd naar het alkalische materiaal kaliumhydroxide. Dit zorgt voor de verbinding tussen de twee polen van de batterij.
Het antwoord is ja, het verschil tussen AA en AAA batterijen zijn de afmetingen. Een AA batterij heeft een lengte van 50,5mm en diameter 14,5mm en een AAA batterij heeft lengte 44,5mm en diameter 10,5mm. AA en AAA batterijen zijn niet uitwisselbaar.
Doe de lekkende batterij in twee (transparante) plastic zakjes. Een autoaccu of een andere grote batterij stop je in twee vuilniszakken. Lever de verpakte batterij in bij een inleverpunt van Stibat of de milieustraat van jouw gemeente. Nu is het belangrijk om het gelekte vocht (rustig) op te ruimen.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
De kans op schade aan jouw laptop of tablet is een stuk kleiner als je het apparaat meeneemt in de handbagage. Toch kan het apparaat ook dan nog beschadigen. Tijdens de vlucht kan jouw rugzak of trolley namelijk gaan schuiven in de bagagevakken. Dit kan schade aan het apparaat tot gevolg hebben.
Spontaan ontbranden
Daar komt bij dat weer een heel nieuw risico ontstaat als laptops verplicht in de ruimbagage moeten worden gestopt: brandgevaar. "Lithiumbatterijen, zeker de oudere types, zijn heel gevaarlijk", zegt Van Doesburg tegen RTL Nieuws. "Ze kunnen spontaan ontbranden."