Veel fabrikanten raden aan om deze systemen onder bepaalde omstandigheden niet te gebruiken, onder andere in tunnels. Dit omdat de systemen onverwachts kunnen reageren in de tunnel en de bestuurder verrassen door een noodstop te maken.
In een tunnel zou de adaptive cruise control onverwachts kunnen reageren. De moderne systemen werken niet alleen met radar, maar ook met camera. De verlichting in tunnels is soms niet optimaal, waardoor het systeem wellicht dingen niet of anders ziet en daarop reageert.
ACC kan niet anticiperen en kijkt alleen naar het voertuig voor hem. Even het 'gas loslaten' om een ander voertuig de ruimte te geven is niet mogelijk tijdens het gebruik van ACC. Het gebruik kan tijdens drukte leiden tot spookfiles door het remgedrag.
Als uw voertuig echter is uitgerust met ACC met stop-and-go-functionaliteit, kunt u deze functie in de meeste rijsituaties gebruiken, zoals op de snelweg en in fileverkeer .
"De meeste ACC-systemen kunnen alleen worden ingesteld op snelheden boven de 20 mph , maar vertragen het voertuig tot snelheden daaronder in stop-and-go-verkeer", zegt ze. "Er zijn een paar systemen die de auto niet helemaal tot stilstand brengen, maar in plaats daarvan gewoon uitschakelen bij lage snelheden.
Adaptieve cruisecontrol kan een toch al voorzichtige rijroutine mogelijk veiliger maken . Over het algemeen verhogen bestuurdersassistentiefuncties echter niet de grip van de banden, verwijderen ze geen wegvuil en smelten ze geen ijs. Daarom raadt AAA bestuurders aan om rekening te houden met het rijweer bij het gebruik van de technologie.
Predictive Cruise Control is de nieuwe en verbeterde versie van Adaptive Cruise Control. Het systeem houdt met meer zaken rekening bij het aanpassen van de ingestelde snelheid dan alleen voorliggers (tot 210 km/h).
AcceleratieWanneer er geen voorliggers meer zijn die langzamer rijden dan de ingestelde voertuigsnelheid, versnelt het voertuig totdat de ingestelde voertuigsnelheid is bereikt en hervat vervolgens het constante snelheidskruisen. Wegrijden: Als een voorligger stopt, stopt het voertuig ook (gecontroleerde stop) .
Adaptive Cruise Control (ACC) is een veiligheidssysteem dat de snelheid van de auto automatisch aanpast om een veilige afstand tot je voorligger te bewaren.
ACC is ontworpen voor snelwegrijden en kan hogere snelheden aanhouden, meestal boven de 40 mph.TJA is daarentegen bedoeld voor verkeer en lagere snelheden, vaak onder de 40 mph . remt automatisch als het een mogelijke botsing detecteert, maar stuurt de auto niet bij om deze te vermijden.
Hoe meer u rijdt, hoe meer de AI leert over uw gewoontes en rijstijl, waardoor de auto functies kan aanpassen aan uw behoeften. AI kan bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrolinstellingen aanpassen op basis van hoe dicht u andere auto's wilt volgen .
Slaat jouw voorganger bijvoorbeeld af of versnelt hij weer, dan trekt jouw auto automatisch op naar de oorspronkelijk ingestelde snelheid. Uiteraard kun je de adaptieve cruisecontrol aan- en uitzetten op elk gewenst moment.
Wat zijn de voordelen van adaptieve cruisecontrol? Het belangrijkste voordeel is dat ACC het rijden op zowel lange ritten als in drukke steden een beetje ontspannender kan maken , en niet te vergeten gemakkelijker voor het rechterbeen omdat u uw voet helemaal van het gaspedaal kunt halen. Het volgende voordeel is verhoogde veiligheid.
Omdat rijden met cruise control comfortabel is, raak je ook minder snel vermoeid. Je voet wordt ontlast, maar bovendien is het mentaal minder vermoeiend. Je rijdt zuiniger. Zonder cruise control ga je onwillekeurig iedere keer weer harder en zachter rijden, wat niet bevorderlijk is voor je verbruik.
Met een druk op de knop stelt u de gewenste snelheid in, zodat uw voet van het gaspedaal kan en de aandacht volledig bij het verkeer is. De cruise control houdt de snelheid vast waardoor snelheidsbekeuringen kunnen worden voorkomen. Betrouwbaar en getest: Veilig product van Nederlandse bodem.
Het is ontspannend en het helpt bij een gunstig brandstofverbruik. Verder kan het boetes helpen voorkomen. Nadeel van cruisecontrol is dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruisecontrol (de)activeren.
Hoe kleiner de spreiding in volgtijden, hoe stabieler de auto achter zijn voorganger aanrijdt. Uit de veldtest blijkt dat deze spreiding bij rustig verkeer afneemt met 18%, bij grote drukte met 23% en bij file met 12%. ACC leidt ook tot constantere snelheden.
De functie werkt door sensoren en camera's voor uw voertuig te gebruiken om andere voertuigen op uw rijstrook en in de omgeving zorgvuldig te detecteren . Het systeem gebruikt deze detecties om te bepalen of uw voertuig moet vertragen of versnellen en zal automatisch uw remmen gebruiken.
Zoals de naam al zegt, past de technologie de snelheid automatisch aan het overige verkeer aan. Dreig je met de vooraf ingestelde snelheid te dicht op je voorganger te komen, dan remt de adaptive cruise control de auto af. Is de weg weer vrij, dan accelereert je auto rustig naar de opgegeven snelheidslimiet.
Een van de meest opvallende kenmerken is het adaptieve cruisecontrolsysteem , dat een veilige afstand tot voorliggers aanhoudt en de snelheid van de RAV4 Hybrid hierop automatisch aanpast.
Kosten cruise control inbouwen
De cruise control inbouw kosten zijn € 495,00*.
PCC verbetert de EcoRoll-functie en leidt deze in de meeste gevallen in, wat leidt tot hogere brandstofbesparingen. Adaptive Cruise Control en Downhill Speed Control helpen de chauffeur bij het behouden van een goede gemiddelde snelheid op heuvelachtige wegen, en wel op een efficiënte en moeiteloze manier.
2012 : Volkswagen maakt ACC standaard op de Volkswagen Golf MK7 SE en hoger. 2013: BMW introduceert Active Cruise Control met Traffic Jam Assistant. 2014: Chrysler introduceert een radarsysteem met volledig snelheidsbereik, "Adaptive Cruise Control met Stop+", op de Chrysler 200 uit 2015.
Met de Adaptieve Cruise Control kies je de snelheid waarop je wilt rijden. Maar als de ingebouwde RADAR-sensor een voorligger signaleert, verlaagt het systeem jouw snelheid om genoeg afstand te houden. Zodra de weg weer vrij is voor je, geeft het systeem gas tot jouw auto weer de cruisesnelheid heeft.
Adaptive Cruise Control / Full-Range Adaptive Cruise Control (ACC) Dit systeem zorgt ervoor dat je automatisch een veilige afstand tot je voorligger houdt. Als die afstand te klein wordt, verlaagt het systeem je snelheid en remt het indien nodig om een botsing te voorkomen.