Dit weekend is het precies vier jaar geleden dat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlaagd werd van 130 naar 100 kilometer per uur. Het doel destijds was het verlagen van de stikstofuitstoot, om zo onder meer de door stikstofregels vastlopende woningbouw vlot te trekken.
Stikstof. Er zijn verschillende redenen die de invoer van een maximumsnelheid van 130 km/h bemoeilijken. Zo is er het stikstofprobleem. Binnen een straal van 25 kilometer om een natura 2000-gebied mag geen 130 km/h worden gereden.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
Een verkeersboete voor te traag rijden kost je €58.
Voor alle duidelijkheid: enkel op onze autosnelwegen geldt een minimumsnelheid. Die minimumsnelheid van 70 km/u wordt wel vaker niet gerespecteerd door zwaar overladen voertuigen.
Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom mag je maximaal 80 kilometer per uur.Op snelwegen mag je maximaal 100 kilometer per uur.
De order stelt dat voertuigen op snelwegen een minimumsnelheid van 60 km/u (37 mph) en een maximumsnelheid van 100 km/u (62 mph) moeten aanhouden. Dit kan echter per snelweg in het hele land verschillen.
Welke maximumsnelheid geldt, staat op borden langs en boven de weg. Bijvoorbeeld op de matrixborden (elektronische verkeersborden). De snelheid op een matrixbord geeft de maximumsnelheid op dat moment aan.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
Een ambulance mag tijdens een spoedrit maximaal 40 km/u sneller rijden dan de toegestane snelheid. In een 50 km/u-zone mogen ze dus 90 km/u rijden. Veiligheid blijft altijd de prioriteit, voor de patiënt en voor anderen op de weg.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
Tussen 19.00 - 06.00 uur is de maximumsnelheid op de meeste autowegen óf 130 óf 120 kilometer per uur. Dit staat aangegeven op de borden naast de snelweg.
Hoeveel km per uur hardlopen is normaal? Een gemiddelde hardloper loopt 11 kilometer per uur. Maar als je begint met hardlopen dan is het normaal dat jouw tempo rond de 10 kilometer per uur ligt. Als doorgewinterde hardloper zal je al snel de 14 a 15 km per uur aantikken.
Vanaf volgend jaar (uiterlijk tweede kwartaal van 2025) mag op drie snelwegtrajecten ook overdag weer 130 km/u worden gereden. Minister Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit aangekondigd.
Verschillende verkeersboetes in Duitsland
Snelheidsboete binnen de bebouwde kom: van €15 tot €680 (afhankelijk van de snelheid). Snelheidsboete buiten de bebouwde kom (bijvoorbeeld op de snelweg): van €10 tot €600 (afhankelijk van de snelheid). Door rood licht rijden: van €90 tot €320 (afhankelijk van de situatie).
Op auto(snel)wegen in de stad: 80 km/u (tenzij anders aangegeven)Buiten de bebouwde kom: 90 km/u. Op autowegen: 100 km/u. Op autosnelwegen: 120 km/u.
Een Landesstraße is een wegklasse in Duitsland en Oostenrijk, dit type weg is in het beheer bij een Bundesland (staat) van Duitsland of Oostenrijk. Ze vallen tussen een Bundesstraße en een Kreisstraße en heten in Bayern en Sachsen Staatsstraßen, daar dit Freistaaten zijn.
Maximumsnelheid met de auto in België
De maximumsnelheid in België is op de snelweg 120 km/u voor personenauto's. Let altijd goed op de verkeersborden om een boete te voorkomen omdat er andere snelheden kunnen worden aangegeven.
Het is echter essentieel om op te merken dat wat "te langzaam" is, niet alleen gaat over een specifieke numerieke snelheidslimiet. Als u op een heldere dag met slechts 20 mph rijdt in een zone van 65 mph zonder geldige reden, is de kans groot dat u het verkeer hindert.
Een verhoogde inrichting wordt meestal aangekondigd door het (eerste) gevaarsbord. Bij de inrichting zelf staat het (tweede) aanwijzingsbord. De maximumsnelheid op een verhoogde inrichting is 30 km/uur. Op een verhoogde inrichting mag je geen enkele bestuurder links inhalen, behalve een fietser.
SCHMITZ: Volgens verkeersongevallenstatistieken van vorig jaar stierven 34 mensen per miljoen Duitsers bij auto-ongelukken, maar slechts 5% van die ongelukken gebeurde op de autobahn. Het aantal dodelijke auto-ongelukken in Duitsland is een van de laagste in Europa en is meer dan drie keer zo laag als het aantal in de Verenigde Staten.
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N. Bij het opstellen van deze routenummering werden bepaalde rijkswegen samengenomen in 1 routenummer. Hierdoor gingen de rijkswegen 2, 26, 64 en 75 bijvoorbeeld samen op in de A2/N2.