Wifi gaat ook automatisch weer aan als je naar een nieuwe locatie rijdt of loopt, zodat je automatisch verbinding maakt met vertrouwde netwerken. Ook dat is bewust zo door Apple ingesteld. Wifi en bluetooth écht uitschakelen kan nog wel, in de instellingen van iOS.
Wifi-assistentie in- of uitschakelen
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Scrol vervolgens omlaag en tik op de schuifknop bij 'Wifi-assistentie'.
Wifi en Bluetooth uitschakelen
Schakel wifi uit door naar 'Instellingen' > 'Wifi' te gaan en wifi uit te schakelen. Schakel Bluetooth uit door naar 'Instellingen' > 'Bluetooth' te gaan en Bluetooth uit te schakelen.
Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost. Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Conclusie. Met een wifi tablet gebruik je alleen internet via een wifi verbinding. Met 4G, 4G+ en 5G heb je ook verbinding met het internet als er geen wifi in de buurt is. Dit is ideaal als je je tablet veel onderweg gebruikt en op plekken zonder wifi netwerk.
Slimme netwerkwissel zorgt er namelijk voor dat je telefoon automatisch overschakelt op 4G als het Wi-Fi signaal wat zwakker wordt. Als je die uitzet, blijft je telefoon verbonden met je Wi-Fi netwerk.
cellular betekend dat u kan een simkaart gebruiken en een mobiele netwerk. Een ipad zonder cellular heeft allen maar wifi verbinding.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Met 'Bellen via wifi' kunt u bellen via een wifiverbinding als u zich op een plek bevindt met slechte of geen mobiele dekking. Lees hier hoe u belt met 'Bellen via wifi'. Als u gebruik wilt maken van 'Bellen via wifi', hebt u een iPhone 5c of nieuwer nodig en moet uw mobiele aanbieder dit ondersteunen.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Als u wilt weten welke softwareversie op uw apparaat is geïnstalleerd, gaat u naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Info'.
Samsung Slimme Netwerkwissel, een functie ingebouwd in nieuwe Galaxy smartphones, biedt uitkomst. Als het wifi-signaal niet optimaal is, schakelt de telefoon automatisch over op 3G/4G. Zo kun je altijd ongestoord verder met internetten. Samsung noemt zijn netwerkwissel slim.
Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.
Cellular = Mobiele telefonie werkt met basisstations die een beperkt gebied bedienen. Zo'n gebied wordt een cel genoemd, vandaar dat ook de term cellular wordt gebruikt.
Met een iPad 4G of iPad 5G, ook wel iPad Cellular genoemd, maak je overal verbinding met het internet. Ook op plekken waar geen wifi is. De 4G of 5G verbinding gaat namelijk via het mobiele netwerk, waarvoor je een data-abonnement afsluit bij een provider.
Wanneer je wifi gebruikt, verminder je ook het batterijverbruik en ondersteun je GPS-systemen om een nauwkeurige locatiebepaling te krijgen. Daarom raadt iOS aan om de wifi altijd aan te laten staan en stuurt het meldingen als je het uitschakelt.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
Bij Android toestellen kan je dit vinden onder Instellingen > WiFi > Slim schakelen tussen WiFi en mobiele data of de optie schakel WiFi automatisch in/uit. Bij de iPhone is dit te vinden via Instellingen > Mobiel Netwerk > Mobiel datanetwerk > WiFi Assistentie.
Ten eerste kun je proberen om je Samsung telefoon uit- en aan te zetten. Daarnaast is het resetten van de netwerk instellingen een mogelijke oplossing. Soms kan een update of nieuwe app ervoor zorgen dat de netwerkinstellingen aangepast worden. Een reset kan de problemen verhelpen.
Met netwerkmodus wordt bedoeld de instelling die bepaald of je op 2G, 3G, 4G of automatische keuze zit. Dit check je door op je telefoon naar instellingen te gaan, vervolgens mobiele netwerken en je ziet dan wat ik bedoel. Staat het ingesteld op automatisch dan zit je goed.
Ga in het beginscherm naar 'Instellingen' en tik op 'Algemeen'. Tik op 'Zet over of stel iPad opnieuw in', kies 'Stel opnieuw in' en kies vervolgens voor 'Herstel netwerkinstellingen'. Probeer opnieuw verbinding te maken met het wifi netwerk.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.