Soms is het net iets verder van de consument, soms is het wat minder handig voor de bezorger.” UPS laat weten dat je een voorkeurs afleverpunt kunt instellen. “Kan de bezorger het pakket niet afleveren op het afleveradres, dan wordt het naar dit voorkeurs UPS Access Point gebracht.”
Er kunnen een paar redenen zijn waarom uw USPS-pakket de verkeerde kant op gaat. Het kan komen door een sorteerfout bij een USPS-faciliteit, een verkeerd gelabeld pakket of een fout van de vervoerder . Het is ook mogelijk dat het pakket om een of andere reden wordt omgeleid, zoals een probleem met het afleveradres of een vertraging in het transport.
Hebben je buren niets getekend en is je pakket kwijt? Dan is de verkoper verantwoordelijk. Heb je bij je bestelling aangegeven dat je pakketje bij de buren mag worden bezorgd en is je pakket kwijt? Ook dan geldt of er wel of niet is getekend voor ontvangst.
Waarom is mijn pakket naar een PostNL-punt gebracht? Het komt soms voor dat er niemand thuis is bij het moment van bezorgen. We leveren je pakket dan af bij de buren of bij een PostNL-punt in de buurt. Je ontvangt van ons een code waarmee je kunt zien naar welk PostNL-punt je pakket is gebracht.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Uw artikel is bezorgd door een koerier
Als u hiermee akkoord bent gegaan, is het niet de verantwoordelijkheid van de verkoper als uw bestelling zoekraakt. Als uw artikel niet op de afgesproken locatie is afgeleverd, is het de wettelijke verantwoordelijkheid van de verkoper om het probleem op te lossen .
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
Heb je je voorkeuren niet ingesteld? Dan bezorgen we je pakket bij de buren of bij een PostNL-punt. Via track & trace in de app of online zie je waar je pakket is.
We laten natuurlijk een kaartje voor je achter met een 'niet-thuiscode'. Met deze code kun je op track & trace zien waar je je pakket kunt ophalen. Goed om te weten: we bewaren je pakket maximaal een week op het PostNL-punt. Daarna brengen we het terug naar de afzender.
Je vindt het DHL punt waar je pakket klaarligt ook terug op track en trace. Wil je een pakket verzenden met behulp van een DHL Pakketautomaat en is deze vol? Zoek online naar een andere automaat of DHL ServicePoint in de buurt.
Als het gestolen USPS-pakket verzekerd was, krijgt u direct een terugbetaling van de koerier . Als het niet verzekerd was, moet u contact opnemen met de verkoper voor een terugbetaling of vervanging.
Hoewel de manier waarop de consument het pakket ter verzending heeft aangeboden afwijkt van de normale gang van zaken is PostNL toch aansprakelijk voor het zoekraken en moet het de consument de gevraagde vergoeding betalen.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Veelvoorkomende redenen voor het omleiden van pakketten
Een veelvoorkomend verschijnsel is een onjuist adres of onvoldoende adresgegevens . Dit kan gebeuren als de afzender onvolledige of onjuiste gegevens verstrekt, waardoor het voor het bezorgpersoneel lastig wordt om de ontvanger te vinden.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Wil je een pakket niet in ontvangst nemen? Geen probleem, dan sturen we het terug naar de afzender.
Hoe lang het duurt om je pakket te bezorgen hangt af van de bestemming. Binnen de Benelux bezorgen wij in de regel binnen de 24 tot 48 uur.Voor verdere bestemmingen is de overkomstduur langer. Kijk voor de verwachte bezorgdatum op binnenlandse of internationale zending.
Wij bewaren uw pakket een week op het PostNL-punt. Daarna sturen wij het terug naar de afzender. U vindt een track & trace code in uw e-mail en in de PostNL-app.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
U heeft overigens het recht om een pakketje te weigeren. In dat geval gaat de bestelling terug naar de afzender. Bovendien zijn er deurstickers op de markt, waarmee u kunt aangeven dat u geen pakketjes voor de buren aanneemt. Óf dat u pakketjes niet bij de buren wil laten bezorgen, mocht u zelf niet thuis zijn.
De pakketbezorger dient altijd verplicht pakketten aan te bieden aan de voordeur, ook in flats en galerijwoningen. Alleen wanneer er in een flat geen lift is maar wel een intercom, dan mag de bezorger u verzoeken om naar beneden te komen.
PostNL stopt met tweede bezorgpoging. Wie niet thuis is als er een pakketje van PostNL wordt bezorgd, en het pakketje kan ook niet bij de buren worden afgegeven, krijgt geen herkansing meer. Het pakket wordt vanaf nu na de eerste mislukte poging direct naar het dichtstbijzijnde ophaalpunt gebracht.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
Wanneer uw pakket gemarkeerd is als afgeleverd, maar u heeft niets ontvangen, neem dan direct contact op met de verkoper (niet met de bezorgdienst). De verkoper zal met de bezorgdienst overleggen en u doorgaans vragen om een dag of twee af te wachten, omdat veel pakketjes alsnog aankomen.
Waarom zijn verzendkosten zo hoog? Over het algemeen zijn grotere pakketten en pakketten die per lucht worden verzonden duurder dan kleinere grondzendingen. Verzendkosten kunnen hoog lijken door de complexe aard van het verzendproces.