Oorzaken van defecten kapot aandrijfasDe hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Dit is vaak een veel voorkomend symptoom van een slechte aandrijving. Als je aan het rijden bent en je hoort een piepend geluid dat constant van onder je auto komt, dan is dit een teken dat je aandrijfas defect kan zijn.
De aandrijfas van uw auto is waarschijnlijk kapot. Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental.Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt. Denk je dat je homokineet stuk is? Neem dan snel contact op met een garage.
Routine inspecties voor ingebouwde aandrijfassen: Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Een aandrijfas is een as van een, in dit geval auto, die de krachten van de versnellingsbak (en de motor) overbrengt naar de wielen zodat deze aangedreven worden en dus in beweging komen. De aandrijfas bestaat uit twee koppelingen, veelal homokineet, een ashoes en de as.
Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden. De meeste fabrikanten bevelen vervanging aan om de 80.000 km.
Een aandrijfas brengt de aandrijfkrachten over naar de wielen. De aandrijfas zit bij voorwielaangedreven auto's met de binnenzijde aan de versnellingsbak en met de buitenzijde aan het fuseestuk bevestigd.
Als het geluid van het achterdifferentieel alleen optreedt wanneer u de auto versnelt, dan zijn de tandwielen waarschijnlijk versleten als gevolg van een gebrekkige smering of overbelasting. Als ze een huilend geluid produceren, kunt u het beste de voorspanning controleren en ervoor zorgen dat de tanden in lijn staan.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
Hoe werkt een aandrijfas? Een aandrijfas heeft aan de wielzijde een zogenaamde astap, waarmee hij verbonden is met de wielas of wielnaaf. Ook aan de wielzijde bevindt zich een kogelgewricht, waardoor de bevestiging voor het wiel in alle richtingen kan bewegen, zelfs als het wiel en de aandrijfas tegelijkertijd draaien.
Een homokineet gaat in principe niet zo snel kapot, zeker niet als je een kapotte stofhoes tijdig gerepareerd of vervangen wordt. Als de stofhoes scheurt kunnen de vetten van de homokineet eruit lopen, en dan kan er vuil in kruipen. Hierdoor kan uiteindelijk de homokineet kapot gaan.
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
Cardan- of aandrijfassen gaan ongeveer 100 000 tot 150 000 km mee.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Een homokinetische aandrijfas gaat in principe een heel autoleven mee. Toch is het een slijtagedeel. Soms volstaat het vervangen van een ashoes, in andere gevallen is het verstandig de complete aandrijfsas inclusief homokineet te vervangen.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
Een defecte of slecht geproduceerde aandrijfas kan leiden tot veel problemen zoals het afbreken van de homokineten aan de differentieelzijde of wielzijde. Dit kan zelfs leiden tot het verlies van een wiel.
Vuistregel is dat een motor geen bijgeluiden hoort te maken. Een tikkende motor, piepende motor, schrapend geluid in de motor, een bonkend geluid in de motor… Welk bijgeluid je ook hoort, het duidt op een probleem. Doorrijden is onverstandig en kan leiden tot motorschade en bijkomende kosten.