Op de meeste motoren is de carterventilatie aangesloten op de luchtaanvoerbuis tussen het luchtfilter en de turbo. Het gevolg is dat er altijd vette dampen worden aangezogen door de turbo. In principe is dit geen probleem. Maar als de dampen veel olie bevatten, kan de turbo gaan fluiten.
'Een turbo moet fluiten'. Dit was bij de eerdere generatie turbo's zeker het geval. Echter, is de turbo door alle evoluties bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu juist een teken dat u alert moet zijn op mogelijke storingen.
Wanneer er een opening of gat in de intercooler of leidingen zit, ontsnapt er samengeperste lucht met een constante snelheid, wat een hoog fluitend geluid veroorzaakt . Versleten lagers: Lagers in de turbo kunnen na verloop van tijd verslijten, waardoor de turbo gaat wiebelen en een hoog fluitend geluid produceert.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Een defecte turbo valt vaak te herkennen aan overmatig veel rook uit de uitlaat. Ook wanneer de motorprestaties opvallend minder zijn, is dat een indicatie van een turbogebrek. Dat geldt ook voor fluitende bijgeluiden. Doorrijden met een defecte turbo is géén aanbeveling, omdat de motor dan zware schade kan oplopen.
Kosten kapotte turbo vervangen
Wat het vervangen van een turbo kost, is afhankelijk van het onder andere het merk en model van de auto, de ernst van de schade en de arbeidskosten van de monteur. Over het algemeen variëren de kosten ergens tussen € 500,- en € 3.000,- .
Dit geluid ontstaat vaak door lucht die langs een slecht afgedichte plek stroomt, waardoor een fluitend geluid ontstaat. Als het fluitende geluid onder de motorkap vandaan komt, kan het ook duiden op een probleem met de aggregaat aandrijving of de aandrijflijn.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Turbostoringen kunnen ernstige motorschade veroorzaken . Hoe langer u met een defecte turbo rijdt, hoe meer schade het aan uw motor toebrengt. Dus als u een van de hierboven genoemde symptomen in uw turbo ziet, breng uw auto dan gewoon naar een ervaren monteur voor reparatie.
In principe is de levensduur van de turbo 'levenslang'. Het ligt echter aan het onderhoud, gebruik en kwaliteit van de onderdelen hoelang hij mee gaat.
Enkele veelvoorkomende oorzaken van turbogeluid (niet te verwarren met schade aan de turbo) zijn schade aan het compressorwiel, gescheurde slangen en overmatige drukverhoging .
In deze gids bespreken we alle verschillende redenen waarom uw auto fluit en wat u kunt doen om het te verhelpen. In een notendop: een fluitend geluid kan worden veroorzaakt door vuile brandstofinjectoren, een versleten serpentine-riem, kapotte raamrubbers, een vacuümlek, een laag transmissievloeistofpeil of een defecte radiatordrukdop .
Het fluitsignaal dient dus als indicator van de activering van de turbo en de bijdrage ervan aan het verhogen van het motorvermogen tijdens hoge werking . Over het algemeen is deze werking veilig, omdat het laat zien dat uw turbo functioneert zoals bedoeld. Alle turboladers maken een bepaalde hoeveelheid geluid en sommige bestuurders merken het misschien niet eens.
Alle turbochargers maken een bepaalde hoeveelheid geluid – en de meeste mensen merken het niet eens . Als het fluitende geluid echter luider wordt, meer opvalt of op welke manier dan ook verandert, kan het symptomatisch zijn voor een aantal verschillende problemen, die allemaal nader onderzoek rechtvaardigen.
Je auto maakt een snerpend of piepend geluid
Grote kans dat de multiriem - die de dynamo aandrijft - versleten is of niet goed gespannen staat. Dit onderdeel wordt ook wel de V-snaar genoemd. Vaak wordt het geluid erger als je extra gas geeft, maar soms verdwijnt het geluid dan juist.
Blijven rijden met een kapotte turbolader is mogelijk. Motorschade laat echter niet lang op zich wachten. Rijd dus enkel verder wanneer het niet anders kan en bij voorkeur in de richting van een autowerkplaats.
Laat het voertuig 10-15 minuten stationair draaien zonder gas te geven . Zelfs stationair kan de turbo op bepaalde modellen wel 28.000 RPM draaien.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Fluiten van een vacuümlek onder de motorkap van uw auto zal waarschijnlijk beginnen of luider worden als u accelereert. De druk van de lucht die door de motor circuleert, zal deze uit de scheuren in de slangen duwen, waardoor het gefluit ontstaat dat u hoort.
Motorproblemen zoals een slechte serpentine riem, een beschadigde radiator druk cabine, een turbo lek of een uitlaat lek kunnen ervoor zorgen dat uw auto een fluitend geluid maakt. Beschadigde weerstrips, een slecht waterpomp lager of een beschadigd dynamo lager kunnen ook een fluitend geluid veroorzaken.
De constante luchtstroom komt probeert door een opening te geraken, maar er ontstaat aan de randen een symmetrische vortex van lucht. Deze turbulentie zorgt voor een vibratie in de lucht die naar buiten stroomt, en een vibratie terug naar de bron van de luchtstroom. Deze twee vibraties opgeteld zorgen voor een toon.
Zoals je zou verwachten, zitten middenklasse auto's van fabrikanten als Ford, Vauxhall en Volkswagen in het midden (meestal rond de £1.500 ). Over het algemeen geldt: hoe groter de motor, hoe hoger de kosten.
Hoewel het misschien verleidelijk lijkt om de auto nog even te gebruiken, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Een defecte turbo kan leiden tot verdere schade aan de motor, omdat de motor harder moet werken om dezelfde prestaties te leveren. Dit kan resulteren in verhoogde slijtage of zelfs complete motoruitval.
Het repareren van een turbolader kan een kosteneffectieve oplossing zijn als de schade minimaal is . Als de turbolader bijvoorbeeld een klein olielek of een beschadigde afdichting heeft, kunnen deze problemen vaak worden gerepareerd zonder de hele unit te hoeven vervangen. Dit kan u geld besparen in vergelijking met de kosten van het kopen van een nieuwe turbolader.