Onderzoek laat zien dat evalueren om te leren een positieve invloed heeft op de motivatie en zelfregulering van leerlingen. Van motivatie en zelfregulering is bekend dat ze leiden tot betere leerprestaties van leerlingen.
Waarom evalueren? Evalueren geeft je overzicht over waar je bent in je proces en wat er nodig is om alles gestroomlijnd te laten verlopen. Aan het einde van je proces evalueren geeft inzicht over hoe je proces is gegaan, waar je tegenaan liep, wat gaaf was en wat je een volgende keer beter anders kunt aanpakken.
Leerlingen die hun eigen leerprocessen kennen en reguleren, hebben meer succes op school dan leerlingen die dat minder doen. Evalueren om te leren (assessment for learning) is een krachtige onderwijsaanpak die leerlingen leert hun eigen leerprocessen te reguleren.
Formatieve evaluatie kan bijdragen aan betere leerprestaties, hogere motivatie en meer eigenaarschap van leerlingen. Cruciale elementen hierbij zijn de focus op groei en ontwikkeling, het zinvol inzetten van diverse vormen van toetsing op meerdere momenten tijdens het leerproces, en het geven en krijgen van feedback.
Evalueren is het bekijken en waarderen van het resultaat aan de hand van de doelen. Een evaluatie kan gaan over de leerprestaties, de leerkracht of het onderwijs. Een goede leerkracht volgt en evalueert de ontwikkeling van zijn leerlingen nauwgezet.
We onderscheiden drie hoofdvormen van evalueren: • planevaluatie; • procesevaluatie; • effectmeting. Welke vorm het meest geschikt is, is afhankelijk van het doel dat je hebt geformuleerd.
Een goede evaluatie bevat de volgende elementen: focus, zowel in de groep als op de juiste vraag; alle informatie op tafel; gedragen besluiten, en concreet uitvoerbare en controleerbare vervolgafspraken.
Formatieve evaluatie houdt alle activiteiten in die leerlingen en docent uitvoeren om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen. Het is dan ook meestal een tussentijdse beoordeling.
Bij summatief toetsen draait het voornamelijk om slagen of zakken, terwijl het bij formatief toetsen vooral draait om de feedback die de leerling na de toets ontvangt om verder te kunnen groeien. Op dit moment is formatief toetsen nog ondenkbaar op weg naar het centraal school examen.
In het evaluatie- of beoordelingsgesprek worden de prestaties van de medewerker besproken door de leidinggevende met de medewerker in kwestie. De balans wordt opgemaakt, met de bedoeling de medewerker heldere feedback te geven met eventuele aanpassingen die moeten gedaan worden.
Je kijkt waar een leerling staat als je hem leert kennen. Daarna hou je in de gaten of hij de leerstof opneemt, zodat je feedback kan geven en bijsturen, en ten slotte peil je of je leerling de leerstof beheerst. Daarom start evalueren altijd bij observeren.
Een summatieve toets is een toets die helpt om beslissingen te nemen over zakken of slagen. De toets is dan een selectiemiddel. Een summatieve toets is bijvoorbeeld een tentamen waarvan het resultaat meetelt voor een eindcijfer of een toets waarmee iemand wordt toegelaten tot een bepaald soort vervolgonderwijs.
Summatieve beoordeling heeft als doel aan te geven in hoeverre een kind een bepaald onderdeel beheerst. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van een norm en ter beoordeling geef je een cijfer of letter. Een voorbeeld van summatieve beoordeling is een methodetoets of citotoets.
Een proefwerk, ook repetitie genoemd, is een meestal schriftelijke toets waarmee wordt beoordeeld of een leerling de leerstof beheerst. Een toets die kleiner is dan een proefwerk en die minder zwaar meetelt voor het rapport, wordt wel een schriftelijke overhoring genoemd.
Evalueren gaat over zicht krijgen op de vraag hoever de leerlingen in hun ontwikkeling zijn en of ze de gestelde doelen (van de les) gehaald hebben. Daarnaast gaat het ook over hoe geleerd is en met welke motivatie dat gedaan is.
De leerling gaat leren. Met formatieve toetsen bepaal jij regelmatig in hoeverre hij zijn leerdoelen heeft behaald. Met de informatie die jij krijgt van een formatieve toets, geef je de leerling feedback. Je bespreekt wat er nu goed gaat en beter kan.
Geef deelnemers de kans te vertellen wat zij belangrijk vonden. Veel evaluatieformulieren zijn een checklist met gesloten vragen van zaken die de trainer of het trainingsbureau belangrijk vindt. Daarmee stuur je de mening van een deelnemer al behoorlijk.
Als je een situatie evalueert kijk je alleen naar hoe de situatie is verlopen, hoe je hebt gehandeld, wat goed ging en wat je anders zou doen.
Met een systematische evaluatie wordt beoordeeld hoe vaak een inrichting een routinematige inspectie nodig heeft. Deze beoordeling bekijkt in elk geval: de mogelijke effecten van de inrichtingen op de menselijke gezondheid en op het milieu.
Bij het ontwerpen van een evaluatie maak je keuzes over de uitvoering, bijvoorbeeld hoe de benodigde data worden verzameld en welke bronnen daarvoor worden gebruikt. Hieronder staat een aantal begrippen en overwegingen die van belang zijn bij het maken van deze keuzes.