Een elektrische fiets heeft vaker een onderhoudsbeurt nodig dan een fiets zonder ondersteuning. Dat komt door gevoelige onderdelen zoals de motor, elektronica en accu. Sommige fabrikanten stellen regelmatig onderhoud als voorwaarde voor fabrieksgarantie.
Nog meer eBike-plezier dankzij software-updates
Wie zijn eBike en de gebruikte boordcomputer altijd up-to-date wilt houden, moet regelmatig software-updates uitvoeren. Alleen op deze manier kan er gebruik worden gemaakt van de voortdurend verbeterende intelligente functies, kenmerken en de nieuwste kaarten.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven.
Meestal is de eerste servicebeurt bij de aanschaf van een e-bike inbegrepen, terwijl je voor de tweede en derde onderhoudsafspraak een bijdrage betaalt. De prijzen van een basisbeurt verschillen per fietsenwinkel. Het tarief ligt gemiddeld op zo'n 65 euro.
Behandel alle verchroomde en glimmende onderdelen met een roestwerend middel. Controleer regelmatig of alle boutjes en schroeven nog vastzitten. Inspecteer de remblokjes op slijtage. Bij elektrische fietsen slijten de remblokjes sneller dan bij gewone fietsen.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker. Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner. Zeker bij een elektrische fiets is dit aan te raden.
Een elektrische fiets heeft vaker een onderhoudsbeurt nodig dan een fiets zonder ondersteuning. Dat komt door gevoelige onderdelen zoals de motor, elektronica en accu. Sommige fabrikanten stellen regelmatig onderhoud als voorwaarde voor fabrieksgarantie.
Dat geldt ook voor de ketting en de remmen. Wil je toch heel goed met je fiets omgaan dan kun je hem natuurlijk een keer per jaar een kleine onderhoudsbeurt geven. Hiervoor ben je ongeveer €50,- kwijt. Of je kunt bij een mobiele fietsreparateur een pechabonnement afsluiten, dat kost ongeveer €35 per jaar.
Jaarlijkse onderhoudsbeurt
Voor een kleine investering van €59,95 voor de onderhoudsbeurt in een E-bike Servicecenter of €79,95 aan huis, kun jij er weer een jaar of vijfduizend kilometer veilig tegenaan!
Het jaarlijkse onderhoud kunt u eenvoudig zelf aanvragen via onze website. Hoeveel kost onderhoud aan mijn Amslod e-bike? Wanneer u geen onderhoudscontract heeft afgesloten kost de eerste onderhoudsbeurt € 59. - en daarna iedere onderhoudsbeurt € 89.
Het opvoeren of tunen van uw e-bike is erg eenvoudig door het gebruik van de plug en play tuning kits. U kunt kiezen voor de eenvoudige tuning kit van Badass, of de betrouwbare Bikespeed RS die wat meer handigheid van u vraagt.
Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper.
Op dit moment worden de meeste Stella fietsen geleverd met een 522Wh accu (14,5 Ah 36 Volt). Dit is vrij groot. Een accu upgrade is ook mogelijk. Dit kost je naar verluid 150 euro.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Groeven die in het begin, wanneer de remblokken nog nieuw zijn, erg diep zijn. Zodra je meer gaat remmen en er slijtage op de remblokjes begint te ontstaan zullen de groeven minder diep gaan worden. Zodra je op het punt komt dat er weinig of niets meer over blijft van de groeven zijn de blokjes toe aan vervanging.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets? Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.
Het salaris bedraagt, afhankelijk van ervaring, tussen de 1850 en 2550 euro bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband van 38 uur per week.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Bij een onderhoudsbeurt stadsfiets worden onder andere alle bouten en moeren aangedraaid, de ketting gespannen en gesmeerd, speling wordt overal van afgehaald, alle kabels worden gecontroleerd en afgesteld, de verlichting wordt gecontroleerd, wielen gericht, spaken worden gespannen/gecontroleerd en natuurlijk wordt de ...
Wat kost een fietsverzekering? De premie van de fietsverzekering hangt af van het soort fiets dat je verzekert, de dekking die je kiest, de postcode waarop je woont en de verzekeraar die de verzekering aanbiedt. Een gewone fiets van € 500,- verzeker je al voor een paar euro per maand.