autofabrikanten raden het aan om de min los te schroeven , daarmee maak je de minste kans om kortsluiting te maken zoals je wel kan hebben met de plus , de kans dat je met de plus zowel aan de klem zit met je sleutel dertien of tien en de carrosserie is niet ondenkbeeldig .
Zorg ervoor dat de auto uitstaat en uw sleutel uit het contact is. Verwijder eerst de accuklem van de – pool (meestal een zwarte kabel). Verwijder daarna de accuklem van de + pool (meestal een rode kabel).
De reden dat vroeger werd geadviseerd om bij het losmaken eerst de min los te maken en daarna pas de plus en bij het aansluiten eerst de plus aan te sluiten en dan pas de min is omdat dit de minste kans geeft op ongewenste kortsluiting wanneer je de accuklem losmaakt.
Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren. Sluit vervolgens de andere rode klem aan op de pool “+” van de auto die u wil opstarten.
- Bevestig de accuklem op de plus-pool (doorgaans een rode kabel / aansluiting). - Bevestig hierna de accuklem op de min-pool (doorgaans is dit een zwarte kabel / aansluiting). De accu is nu klaar voor gebruik. Je kunt het voertuig nu direct starten.
Een accupool is het metalen deel waarop een accukabel wordt aangesloten. Een accu in een auto heeft altijd twee polen. De pluspool is rood van kleur, de minpool zwart. Met behulp van accukabels is het mogelijk om energie van de accu te gebruiken om een andere auto te starten.
Van een batterij krijg je geen schokken. Maar een kortsluiting komt wél voor. Herinner je: elektriciteit stroomt van de negatieve pool naar de positieve pool in een batterij. Als de plus- en minpool van een batterij rechtstreeks met elkaar in contact komen, ontstaat kortsluiting.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
De plusplaten zijn verbonden met de pluspool, de minplaten met de minpool. Om aansluitfouten tegen te gaan zijn de polen beide gemerkt, en heeft de pluspool altijd een grotere diameter dan de minpool. De plus- en minplaten zijn met elkaar verbonden d.m.v. een brugstuk.
ZUURVRIJE VASELINE word gebruikt ter bescherming tegen corrosie. Kopervet doet dit minder. ZUURVRIJE VASELINE wordt ook als enige middel altijd aangeraden om te gebruiken op de polen.
Jazeker. Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Als auto's lang stilstaan, zeker bij lage temperaturen, kan de accu leeglopen. In dat geval raden pechverhelpers het gebruik van startkabels af. 'Als je ze verkeerd gebruikt, kan de plotse stroomstoot die startkabels uitlokken de elektronica in hedendaagse auto's beschadigen. '
Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
Normaal (in droge toestand) is de weerstand van een menselijk lichaam vrij hoog (10-tallen kilo-ohms) en is de stroom die er zal vloeien bij aanraking van 12V erg klein en en zal je die zelfs niet voelen.
Ondanks de hoge stroomsterkte (maximaal 15 A volgens NEN 60335-2-76) en het grote vermogen is de energie laag (maximaal 6 J) door de zeer korte pulsduur (maximaal 10 ms). Daardoor is de schok van modern schrikdraad niet dodelijk.
Dat komt omdat metaal een geleider is. Dat betekent dat er stroom doorheen kan lopen en wordt doorgegeven. Als je een volle batterij gebruikt, krijgt het apparaat stroom en loopt de stroom door de batterij!
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.