Een hoofdstel met een stang en trens bit heeft een dubbel bit waardoor de ruiter heel precieze en scherpe hulpen kan geven in de mond van jouw paard. Één stang en één trens bit, aan beide bitten zitten teugels. Hierdoor rijd je met twee teugels in één hand.
Ongebroken bit
Een ongebroken trens heeft een recht of licht gebogen middenstuk zonder scharnierpunten. De zijkanten van een ongebroken trens zijn wel gewoon die van een watertrens of een bustrens. Een stang heeft scharen aan de zijkant waardoor er een hefboomwerking is die niet bij een ongebroken trens aanwezig is.
Een ongebroken mondstuk is vaak fijn bij sterke paarden of paarden die tegen de teugelhulp ingaan. Een ongebroken trens geeft een gelijkmatige druk in de mond. Ook is een ongebroken trens fijn voor paarden met gevoelige mondhoeken omdat dit bit minder druk geeft op deze plek.
Als je na goed trainen samen met je paard mag starten in de klasse Z1, mag je met stang en trens gaan rijden. Het is sinds enkele jaren niet meer verplicht, maar rijden met stang en trens kan je net dat extra stukje verfijning bieden.
Een kunststof bit wordt in het algemeen gebruikt voor paarden met een zachte en soms gevoelige mond die moeite kunnen hebben met het volgen van de hand. Kunststof staat erom bekend dat het makkelijker wordt aangenomen door de meeste paarden.
Je kunt zien dat een bit goed past als het bit aan beide zijden van de mond ongeveer 0,5 cm tot 1 cm uitsteekt. Bij een bit met losse ringen (zoals een watertrens) moet er niet te weinig ruimte overgehouden worden aan de zijkanten.
Als je een jong paard hebt is de eerste kennismaking met een bit altijd spannend. Wij adviseren om eerst je paard rustig te laten wennen aan het bit, je kan bijvoorbeeld het hoofdstel met bit in doen en daarover een halster, door jouw jonge paard eerst aan het halster te longeren onstaat er nog geen druk in de mond.
- Bitten zijn in principe van metaal maar mogen ook gebruikt worden indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed.
Voordelen van borsttuigen
Het gewicht van de ruiter trekt namelijk op een steile helling of tijdens een sprong het zadel naar achter waardoor de druk op de singel erg hoog wordt. Een borsttuig kan dit voorkomen en zorgt er ook nog eens voor dat jouw springzadel niet verschuift.
Volgende bitten zijn toegelaten:
Een ongebroken buigzaam bit; • Een gewone (eenmaal gebroken) trens; • Een dubbel gebroken trens; Dit onder de vorm van watertrens, bustrens, D-trens of kneveltrens waarvan de scharen niet vastgemaakt zijn aan de bakstukken.
De oplossing zou kunnen zijn een bit met een andere breekpunt, andere ringen of juist geen breekpunt. Je hebt verschillende soorten bitten. De watertrens, D-trens en bustrens zijn de meest voorkomende bitten.
Een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong en werkt iets minder in op de lagen. Het kan niet dubbel vouwen waardoor het bit niet tegen het gehemelte kan komen. Ook een dubbelgebroken mondstuk is vrij standaard en kan voor veel verschillende paarden worden gebruikt.
Het enkelgebroken bit is voor de meeste mensen een van de eerste bitten waar ze mee in aanraking komen. Een simpele enkelgebroken bustrens of watertrens wordt vaak gebruikt bij manegepaarden en wordt gezien als een vriendelijk bit.
Men kan ook één teugel gebruiken door middel van een verbindingsriempje (Brug), waar men de teugel aan bevestigd. Door het gebruik van een pelham is een paard makkelijker diep in te stellen en wordt vaak gebruikt bij sterkere paarden.
Locked bitten
Een locked bit blokkeert op het moment dat de ruiter (of het paard) meer druk neemt op de teugels. Hierdoor verandert het bit in een ongebroken trens en werkt de ruiterhand sterker in.
Een Baucher bit is voorzien van een extra ring om je bakstukken aan te bevestigen. Hierdoor heeft een Baucher bit een lichte hefboomwerking, bij het geven van druk op de teugels wordt er lichte druk uitgeoefend achter de oren van het paard. Een Baucher bit is alleen geschikt voor gevorderde ruiters.
Het doel van de slofteugel is een juiste hoofd-hals houding van het paard door de opwaartse beweging te beperken. Wanneer het paard het hoofd te hoog houdt zal de slofteugel inwerken en druk geven op het bit. Wanneer het paard nageeft zal de druk afnemen.
De martingaal voorkomt dat het paard het hoofd omhoog gooit en zich daarbij onttrekt aan de ruiterhand. Deze coorigeert het paard wanneer het wil steigeren. Als het paard het hoofd in de gewone houding houdt is de martingaal niet in werking. De Thiedemann teugel is vooral nuttig als het paard het hoofd heel hoog houdt.
Trek de martingaal strak langs de voorkant van de hals van je paard en breng z'n hoofd omhoog. Breng daarnaast de teugels in positie door ze 'strak' te trekken richting de plek waar je normaal je handen houdt als je op je paard zit. Pas als de hoofdhouding echt te hoog is moet de martingaal strak staan en dus inwerken.
springproeven is alleen een zweep van maximaal 75 cm toegestaan. Overmatig of verkeerd gebruik van zweep, teugels en/of sporen wordt bestraft met een waarschuwing.
Een kneveltrens ligt stiller en stabieler in de mond dan een watertrens of een bustrens. Het voordeel van een kneveltrens is dat er meer zijdelingse druk op het hoofd van het paard komt waardoor het paard makkelijker te sturen kan zijn. Een kneveltrens heeft wel een scherpere inwerking dan een watertrens of bustrens.
Voor pony's in dressuur geldt dat de spoor een maximale lengte mag hebben van 3.5 cm gemeten vanaf de laars tot het uiteinde van de spoor. Voor het springen en het springparcours en de cross country in eventing geldt dat sporen een maximale lengte mogen hebben van 4 cm.
Het bit is ook de meest voorkomende reden dat een paard tanden knarst, zijn staart zwiept of uiting geeft aan nervositeit, spanning of verzet.
Vlak voor je bij de letter bent waar je van hand gaat veranderen, kijk je in de richting waarheen je wilt en stuur je je paard met twee teugels die kant op. Kijk goed naar de letter waar je naartoe wilt. Als je aan het einde van de lijn bent, stuur je het paard de hoefslag weer op.
Bitringen helpen de mondhoeken en wangen van het paard te beschermen, daarnaast bevordert het gebruik van bitringen een stillere ligging van het bit in de mond.