Campers zijn aantrekkelijk vanwege hun mobiliteit en het comfort van een volledig uitgeruste vakantiewagen, maar de hogere belasting- en aanschafkosten maken ze duurder om te bezitten. Voor wie flexibiliteit wil en liever kosten bespaart, kan een caravan een aantrekkelijker alternatief worden.
Het hebben van een camper voor eigen gebruik wordt in 2024 duurder.Dit komt door een stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel de wegenbelasting genoemd. Nu zijn campereigenaren 25% van de mrb verschuldigd die normaal gesproken zou gelden voor een personenauto met hetzelfde gewicht.
Wil je toch een paar voorbeelden om een globaal prijsidee te krijgen? Reken dan voor een goed onderhouden tweedehands campervan op een prijs vanaf 20.000 euro. De vraagprijs van een betrouwbare halfintegraal van tien jaar oud ligt op een prijs vanaf zo'n 50.000 euro.
Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor. Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden.
Het goedkoopste campingland van Europa is Duitsland. Na een prijsstijging van ongeveer één euro in vergelijking met vorig jaar, betaalt een gezin dit jaar gemiddeld 30,31 euro per nacht. De evaluatie is gebaseerd op de prijzen van ongeveer 5.500 campings in de ADAC Campinggids 2019.
Waardevaste investering
Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn. Wilt u uw camper over tig jaar verkopen? Dan kan u dit alsnog een mooi bedrag opleveren. Omdat de cabine vaak van kunststof is in plaats an metaal zult u niet snel roest tegenkomen in een integraal camper.
Met alle nuttige informatie, tips en hulp online, werd het makkelijker om antwoorden op mijn vragen te vinden. Het Verenigd Koninkrijk was ook een populair land om een camper te kopen, maar het is veel goedkoper om een camper te kopen in Duitsland (euro's) dan in het Verenigd Koninkrijk (ponden) .
Voor grotere campers gaat vanaf 2025 emissieklasse 6 gelden, met een maximale leeftijd van 5 jaar. Dit geldt dan tot 2030. Vanaf 2030 kunt u met geen enkel voertuig op brandstof meer de milieuzones in.
Waarom zoveel campers te koop? De populariteit van het camperleven neemt toe, waardoor er ook meer aanbod op de markt komt. Daarnaast wisselen mensen soms van model of grootte, wat leidt tot een divers aanbod van tweedehands campers.
Naast de BPM-verhoging wordt in 2026 ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor campers aangepast. Het huidige kwarttarief vervalt en maakt plaats voor een halftarief, wat betekent dat eigenaren van campers vanaf 2026 twee keer zoveel wegenbelasting gaan betalen als nu het geval is.
De nadelen van een oudere camper zijn
Ze vragen vaak veel onderhoud. Als je dit niet zelf kan, kunnen de kosten hiervan flink oplopen. Voertuigen worden steeds zuiniger. Hoe ouder een camper, hoe minder zuinig deze waarschijnlijk is.
Veel camperverzekeraars stellen een limitiet aan het aantal kilometers dat per jaar gereden mag worden met de camper. Zo zijn er camperverzekeraars die in de polis hebben opgenomen dat er maximaal 10.000, 15.000 of 20.000 kilometer per jaar mag worden gereden met de camper.
De Rapido 854F is door de ANWB verkozen tot camper van het jaar 2022.
Per 1 januari 2026 veranderd voor iedereen de wegenbelasting campers. Het welbekende kwarttarief, ook wel kampeerautotarief genoemd, wordt dan verhoogd tot het halftarief. Waardoor de eigenaren van een camper een stuk dieper in de buidel moeten tasten.
Als je in je camper gaat wonen en je blijft door middel van het postadres ingeschreven in de Wet Burgerregistratie Personen, moet je kunnen aantonen dat je minimaal vier van de twaalf maanden in het jaar in Nederland bent.
Is een camper waardevast? De waarde van een camper hangt af van het type model. De afschrijving van een camper ligt gemiddeld op 10% per jaar. Echter, klassieke camper modellen blijven hun waarde behouden of stijgen zelfs vanwege de populariteit en schaarste van het type.
Caravans, campers, een boot, en/of een paardentrailer; worden reeds naar hun aard als niet algemeen gebruikelijk aangemerkt en tellen dus naar de waarde ervan volledig mee bij de vermogensvaststelling.
Een van de voornaamste redenen voor de prijsstijging van campers is de veranderende belastingstructuur. Vanaf 2025 gaat de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorvoertuigen) op bedrijfswagens omhoog, wat ook de doorstroom van BPM-vrije gebruikte busjes op termijn beïnvloedt.
De gemiddelde levensduur van een camper is ongeveer 20 jaar of 200.000 mijl, wat het eerst komt . Maar de realiteit is niet zo eenvoudig voor elk type camper. Die getallen kunnen sterk variëren, afhankelijk van de klasse van uw camper, hoe goed u er voor zorgt en een paar andere factoren.
Kwarttarief verdwijnt per 1 januari 2026
Tot 1 januari 2026 betalen camperbezitters het kwarttarief. Dit is 25% van het tarief voor wegenbelasting van een personenauto.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
De herfst wordt beschouwd als de beste tijd om een camper te kopen.
In de wereld van campers schitteren Duitse merken echt - met name Hymer en Sunlight . Hymer biedt ongeëvenaarde luxe, innovatie en prestaties, terwijl Sunlight betaalbare, betrouwbare en praktische oplossingen biedt voor degenen die de wereld op hun eigen voorwaarden willen verkennen.
Een nieuwe camper kost gemiddeld tussen de 40.000 en 80.000 euro, maar er zijn ook luxe modellen waarbij de camper prijs kan oplopen tot 150.000 euro.