Een ABCD-analyse helpt bij het verkrijgen van inzicht in de externe omgeving van een organisatie. Deze externe omgeving wordt ook wel de meso-omgeving genoemd. Door deze te analyseren worden kansen en bedreigingen in de bedrijfstak inzichtelijk gemaakt, welke als input dienen voor een SWOT-analyse.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Met behulp van de bedrijfstakanalyse kun je bepalen of de (nieuwe) omgeving van je (nieuwe) bedrijf aantrekkelijk is of niet. Je ontdekt wat de kansen zijn waarop jij kunt inspringen. Hiermee kun je bijvoorbeeld een voorsprong nemen op je concurrenten, waardoor jij als autoriteit in de branche gezien kan worden.
De afnemersanalyse is een middel om in de externe omgeving van je bedrijf de kansen en bedreigingen te ontdekken die verbonden zijn aan klanten. Dit geeft je waardevolle inzichten en helpt je om beslissingen te nemen die te maken hebben met je potentiële afnemers.
Het Vijfkrachtenmodel van Porter geeft inzicht in de mate van concurrentiestrijd in jouw bedrijfstak. Je beoordeelt vijf krachten op hun intensiteit waaruit je kan concluderen wat de winstgevendheid is van de bedrijfstak. Dit model kan je dus goed gebruiken voor je strategiebepaling.
Het 6W model is ideaal om de huidige en potentiële afnemers van een organisatie scherp te krijgen. Door goed door te vragen, krijg je inzicht in waarom het de organisatie niet lukt om een product of dienst te verkopen aan afnemers.
Asset Based Community Development (ABCD) is het proces dat mensen samenbrengt om in hun buurt, wijk of dorp zelf en samen verandering teweeg te brengen. Werken vanuit ABCD is duurzaam werken aan sterke en verbonden buurtgemeenschappen.
Met de externe analyse onderzoek je kansen en bedreigingen in de omgeving waar je onderneming in aanwezig is. Dit zorgt ervoor dat je je marketingstrategie kunt aanpassen op positieve of negatieve trends en mogelijkheden binnen je markt.
Laat een data analyse doen voordat je een belangrijke beslissing neemt. Je beslist dan op basis van feiten en inzichten. Daarmee voorkomen je ongefundeerde beslissingen en eventuele problemen. Ook helpt een data analyse technische issues bloot te leggen, zodat je ze gericht kunt aanpakken.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse, zodat je bedrijf kan groeien.
Door een concurrentieanalyse uit te voeren leert u de markt en uw concurrenten beter kennen. U blijft zo goed geïnformeerd en het helpt u om snel in te spelen op marktontwikkelingen. En met een snel veranderende toekomst in vele branches is regulier een marktanalyse uitvoeren erg belangrijk.
Met de meso-analyse analyseer je of de bedrijfstak waarin jij je wilt positioneren daadwerkelijk aantrekkelijk is om je in te begeven. Als het goed is heb je hiervoor al de macro-analyse uitgevoerd. Hierin onderzoek je of er maatschappelijke factoren zijn die invloed hebben of mogelijk gaan hebben op je business.
De interne analyse wordt gebruikt om de interne omgeving van een onderneming te analyseren. Het gaat hierbij om het achterhalen van sterke en zwakke factoren waar de onderneming een directe invloed op heeft. Dit in tegenstelling tot de externe analyse, waar de onderneming geen directe invloed op heeft.
Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Breathing: de ademhaling en de ventilatie. Circulation: actief bloedverlies en de circulatie. Disability: het bewustzijn en de neurologische functies. Exposure: de lichaamstemperatuur en het verdere onderzoek: Secondary survey.
Het ABCD-model. Waarbij 'A gedrag' getypeerd wordt als frustratieagressie gericht op zich zelf, 'B gedrag' als frustratieagressie op de organisatie of het beleid, 'C gedrag' als instrumentele agressie en 'D-gedrag' als (be)dreigend en fysiek: bedreiging op persoon, spullen te gooien of de ander aan te raken.
Letsels die onder deze categorie vallen zijn onder meer temperatuur, fracturen, wonden, brandwonden en andere verwondingen die kunnen worden geïdentificeerd door het blootstellen van het lichaam van de patiënt.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Betekenis: 5 W's
De term 5W's is een marketingterm die betrekking heeft op een probleemanalyse tool. De vijf letters W staan voor Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom. In veel gevallen worden er twee H's aan deze methode toegevoegd.
Het is handig om een situatie in kaart te brengen door middel van vragen met woorden er in zoals Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Welke.