De leerkracht heeft in dit gesprek een luisterende houding. Een tweede doel van deze gesprekken is dat ouders en leerkracht elkaar beter leren kennen. Deze gesprekken dragen zo bij aan het verkleinen van de afstand tussen school en ouders en dit maakt het samenwerken en communiceren gemakkelijker.
Driehoeksgesprekken tussen leerkracht, leerling en ouders kunnen de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs aan hun kind stimuleren. Enkele uitgangspunten van een driehoeksgesprek zijn focus op onderwijsondersteunend gedrag thuis, en het bieden van ruimte voor reflectie en feedback.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Bevorderen van de kwaliteit van oudergesprekken
De houding van de leraar tegenover ouders en ouderbetrokkenheid blijkt bepalend voor de kwaliteit van de relatie tussen leraren en ouders. Voorwaarden om die relatie te verbeteren zijn respect voor de verschillende perspectieven en expertise van leraren en ouders.
Met een oudergesprek wissel je informatie uit met de ouders. Je bespreekt de prestaties van het kind op school, maar ook hoe het kind zich thuis gedraagt. Met sommige ouders verloopt het oudergesprek soepel, terwijl het 10-minutengesprek met andere ouders wel een uur lijkt te duren.
Veel scholen houden bij de start van het schooljaar 'omgekeerde oudergesprekken'. Tijdens die startgesprekken staan niet de resultaten van je kind centraal – dat kan ook niet, want je kind is nog maar een paar weken bezig – maar het welbevinden van je kind.
Een goede relatie tussen ouder en professional draagt bij aan de sociale vaardigheden en emotieregulatie van het kind. Dit komt doordat de leefwerelden van het kind dichter bij elkaar komen. Ouder en professional weten elkaar te vinden, en voelen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en opvoeding.
Samenvatting. De pedagogische cirkel is een dynamisch en praktijkgericht model om pedagogisch beleid te ontwikkelen en te implementeren. De heldere relatie tussen visie, houding en gedrag geeft het model een kwalitatieve basis en maakt het model tot een waardevolle aanvulling voor het kwaliteitsbeleid in de organisatie ...
Een mediationsessie duurt gemiddeld anderhalf uur en er vinden meestal 3 gesprekken plaats. Je bepaalt samen hoeveel tijd er tussen de sessies zit. De mediator is de gespreksleider en zorgt dat iedereen zijn verhaal kan doen, voldoende aan bod komt en dat de rust bewaard blijft bij spanningen.
In een driegesprek belichten zowel de coachee als de leidinggevende zijn of haar visie op de realiteit en stelt de coachprofessional vragen om die input met elkaar te verbinden tot een realistisch doel. Zo ontstaat een completer beeld en krijgt het verhaal van de coachee een andere gelaagdheid.
De meeste scholen organiseren enkele keren per jaar een 10-minutengesprek. Tijdens dit gesprek vertelt de leerkracht aan ouders hoe het gaat met de voortgang van hun kind. Doorgaans worden ook het schoolrapport en de toetsresultaten besproken. Ouders kunnen tijdens het 10-minutengesprek vragen stellen over hun kind.
Begin een oudergesprek altijd positief en bespreek eerst de sterke kanten van de leerling. Probeer de gedachten van de ouders daarover te peilen. Bespreek ook zeker de kritische punten in de ontwikkeling van de leerling. Bekijk het positief: dit zijn groeikansen!
Tips voor meer betrokkenheid
Vraag ouders naar hun leukste en minst leuke herinnering uit hun eigen schooltijd. Dat geeft je veel informatie over hun kijk op school. Maak gesprekken met ouders adaptief, zowel in vorm als in frequentie.
Met een strenge opvoeding bedoelt men meestal dat ongewenst gedrag van een kind afgestraft wordt en de ouder 'de baas' is in huis. Straf helpt echter maar kort, en vaak dat niet eens. Hoe dat komt? Ten eerste leert een kind door straf dat 'slecht gedrag' negatieve gevolgen heeft voor zichzelf.
Smeer NIVEA op je communicatie: Niet Invullen Voor Een Ander. Je denkt te weten wat een ander bedoelt, en vult alvast aan.
Je gesprekspartner merkt dat je er volledig bent en dat moedigt hem of haar aan je te vertrouwen en zich volledig open te stellen. Oprechte interesse in wie er tegenover je zit, wat hem of haar beweegt of belemmert om doelen te bereiken kan je helpen om je aandacht te richten.