Waarom DPL?

DPL is een geïntegreerd lesmodel waarin effectiviteit voorop staat. In deze training krijg je veel praktische tips en waardevolle eyeopeners. Hierdoor kijk je anders naar je dagelijkse les, maak je andere keuzes, kun je flexibeler onderwijs geven en ben je in staat om te gaan met werkhoudingsproblematiek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op oo.nl

Waar staat DPL voor?

DPL staat voor Duurzaamheidsprofiel op Locatie. Met dit model kunnen gemeenten het duurzaamheidsprofiel van een wijk berekenen en vergelijken met een andere wijken. De sterke en zwakke punten van een wijk worden zo zichtbaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclo.nl

Wat is DPL model?

Effectieve instructie

De CED-Groep ontwikkelde het Doordacht Passend lesmodel (DPL), dat zich erg goed leent voor een resultaatgerichte manier van werken. Het DPL is – net zoals het Expliciet Directe Instructiemodel (EDI) - geïnspireerd op het directe instructiemodel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cedgroep.nl

Waarom een Instructiemodel?

De effectiviteit van het directe instructie-model (DI-model) is overtuigend aangetoond. Onderzoek laat zien dat directe instructie positieve effecten heeft en leidt tot betere leerresultaten binnen verschillende domeinen: taal, rekenen en zaakvakken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijskennis.nl

Wat is doordacht passend Lesmodel?

Het Doordacht Passend Lesmodel is een instrument voor de leraar en de leerling. Werken met het DPL ontwikkelt het vakmanschap van leraren. Het lesmodel zorgt tevens voor structuur en veiligheid en daarmee een grotere kans voor de leerling op leren en plezier in leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cedgroep.nl

Warum dattan? WAAROM DAT

18 gerelateerde vragen gevonden

Wat is het verschil tussen EDI en IGDI?

ADI, EDI en IGDI zijn verschillende modellen van Directe Instructie. In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cps.nl

Welke didactische modellen zijn er?

Didactische werkvormen zijn in te delen in verschillende groepen, zoals:
  • Instructievormen.
  • Interactievormen.
  • Discussievormen.
  • Opdrachtvormen.
  • Samenwerkingsvormen.
  • Schrijfopdrachten.
  • Spelvormen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Waarom IGDI model?

Het doel van het IGDI-model is dat alle leerlingen de basisstrategieën beheersen van een bepaalde leerstof. Maar ook dat er ruimte is voor convergente differentiatie: alle leerlingen moeten de minimumdoelen halen, maar de weg hiernaartoe is verschillend. Er is een verdeling in verschillende fasen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Welke 6 stappen volg je bij het geven van een goede instructie?

  1. Voorbereiden. - Bepaal eerst wat er geleerd moet worden (kies een leerdoel). ...
  2. Voor doen. - Geef tips; vertel de stagiair waar hij op moet letten. ...
  3. Nadoen. - Laat de stagiair de handeling vervolgens zelf uitvoeren. ...
  4. Zelf doen. ...
  5. Terugkijken. ...
  6. Baken het doel af. ...
  7. Houd de instructie kort en bondig. ...
  8. Vertel tijdens je demonstratie heel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikbenmoi.nl

Waarom werken met Wisbordjes?

Wisbordjes zijn een eenvoudig en doeltreffend middel om tijdens de instructie in één oogopslag te 'controleren' of de hele klas de instructie begrepen heeft. Daarnaast wordt de betrokkenheid van de leerlingen vergroot, doordat niet één leerling om een antwoord wordt gevraagd, maar de hele klas.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op edux.nl

Waarom het directe instructiemodel?

Uit een grote hoeveelheid onderzoek blijkt dat directe instructie een van de meest effectieve vormen van instructie is. Directe instructie heeft een sterk positief effect op leeruitkomsten van leerlingen in verschillende domeinen (lezen, rekenen, spelling, sociale vaardigheden en scheikunde).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kennisrotonde.nl

Wat zijn goede controle van begrip vragen?

Bij het controleren van begrip kunnen steeds de volgende zes stappen gevolgd worden:
  • Eerst instructie geven. ...
  • Dan pas vragen stellen over wat zojuist is uitgelegd.
  • Denktijd bieden. ...
  • Willekeurig beurten geven. ...
  • Is het antwoord goed, gedeeltelijk of bijna goed, of helemaal fout?
  • Feedback geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijswereld-po.nl

Wat is een goede rekenles?

Een goede rekenles bestaat volgens Marcel uit een systematisch opgebouwde, hoogwaardige directe instructie met veel interactie en goede feedback waarbij de verantwoordelijkheid stapsgewijs wordt overgedragen aan de leerlingen. Niet gelijk de kinderen laten zelfstandig werken, maar eerst samen inoefenen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasvanjuflinda.nl

Wat is het Adi model?

Het ADI-model staat voor Activerende Directe Instructie. Dit in Nederland ontwikkelde model bevat aspecten uit de sociaal constructivistische leerpsychologie, zoals actief leren en kennisconstructie. Bij ADI doorlopen de leerkracht en leerling samen op een interactieve manier de stappen in de onderwijsleersituatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijskennis.nl

Wat is het directe instructie model?

Directe instructie (DI) is een model waarbij de leraar start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leraar af op de behoeften van de leerlingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nponderwijs.nl

Wat is begeleid inoefenen?

Begeleide inoefening. Onder begeleiding van de leerkracht oefenen de leerlingen de zojuist aangeboden leerstof. Zelfstandige verwerking. In deze fase gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Welke Instructievormen zijn er?

Welke instructievormen zijn er?
  • Doceervorm: informeren, vertellen, uitleggen, bespreken.
  • Vertelling.
  • Demonstratie (visuele instructie)
  • Instructie met gebruik van kant-en-klaar materiaal: Filmvertoning, Dvd-les, Educatief tv-programma, audioles.
  • PowerPoint-presentatie.
  • Excursie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Wat is de ideale duur van een les?

In een traditioneel rooster bestaat de lesdag uit 5 tot 8 lessen met een lengte van ongeveer 40 tot 60 minuten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kennisrotonde.nl

Wat is belangrijk bij een instructie?

  • Goede instructies moeten kort en helder zijn. ...
  • We noemen hieronder een aantal kenmerken van 'goede' instructietaal:
  • Woordkeuze. ...
  • Gebruik van voorbeelden en herhaling. ...
  • Zinslengte en grammaticale complexiteit. ...
  • Tempo, pauzes en rustpunten (= temporeel accent) ...
  • Stemvolume. ...
  • Articulatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op digidact.org

Welke activerende werkvormen zijn er?

10 activerende werkvormen
  • Activerende werkvorm 1: Denken-Delen-Uitwisselen. ...
  • Activerende werkvorm 2: Expertgroepjes. ...
  • Activerende werkvorm 3: Groepsrollen. ...
  • Activerende werkvorm 4: Kleurentest. ...
  • Activerende werkvorm 5: Zinnen afmaken. ...
  • Activerende werkvorm 6: Something to ponder about. ...
  • Activerende werkvorm 7: Zoek de fout.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op coachingvoordocenten.com

Hoe effectief is samenwerkend leren?

Samenwerkend leren wordt vanuit de cognitieve ontwikkelingstheorieën gezien als effectief voor het leren. Het biedt hulp en ondersteuning, vooral voor de minder sterke leerlingen. De resultaten van onderzoek naar de effectiviteit van samenwerkend leren zijn echter niet eenduidig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kennisrotonde.nl

Wat is een interactieve instructie?

Interactieve instructie: hardop denkend voordoen, feedback op de aanpak. Actieve verwerking: toepassen van de stof, begeleid oefenen, zelfstandig oefenen en eventueel op een hoger niveau werken. Einde van de les: inhoudelijke afronding van de les, leerlingen laten reflecteren op het leerproces.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cedgroep.nl

Wat zijn de 4 didactische sleutelvragen?

De 10 didactische sleutelvragen
  • Welke leerdoelen heb ik op het oog?
  • Welk begingedrag bezitten de deelnemers gelet op de leerdoelen?
  • Hoe differentieer ik?
  • Welke werkvormen en groeperingsvormen gebruik ik?
  • Welke leermiddelen zet ik in?
  • Welke didactische volgorde breng ik aan?
  • Hoe en wanneer bepaal ik de leerresultaten?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fijbes.nl

Hoe schrijf je een goede beginsituatie?

Om de beginsituatie te bepalen moet de leraar inzicht in de volgende punten hebben:
  1. Het niveau van de groep.
  2. De schoolsituatie.
  3. De leefwereld van de leerlingen.
  4. De interesses en de belevingswereld van de leerlingen.
  5. De ontwikkeling van het kind.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Wat is de didactische driehoek?

Rondom Why vind je de bekende didactische driehoek of pedagogische driehoek waarin de leerling, leerkracht en leerstof de kernelementen vormen. Deze drie zijn actief met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Populaire vragen