De organisatie analyse heeft als doel om sterktes en zwaktes van de organisatie te identificeren om deze vervolgens te optimaliseren met marketingstrategie.
De organisatieanalyse geeft inzicht in de identiteit van uw organisatie. De kerncompetenties, cultuur, waarden, het interne imago en de sterktes en zwaktes van de interne organisatie worden blootgelegd.
Wat is organisatieanalyse? de uitleg
Organisatieanalyse richt zich vooral op de beoordeling van de structuur en het ontwerp van een organisatie, de positionering en de efficiëntie waarmee de organisatie te werk gaat. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met zoveel mogelijk interne en externe factoren.
Het doel van de interne analyse is om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Dit is voor de organisatie belangrijk om zich bewust te worden van de huidige situatie. De resultaten uit deze analyse kunnen bijdragen aan het vernieuwen of het aanpassen van de strategie.
De interne analyse geeft je een beeld van het bedrijf zelf. Met de interne analyse biedt je de lezer een beeld over hoe het bedrijf functioneert en waarom dit zo is. De externe analyse is de analyse van de externe omgeving van een bedrijf en geeft inzicht in wat voor wereld of context deze opereert.
Het doel van de externe analyse is om inzicht te krijgen in de kansen en bedreigingen van de markt en bedrijfstak. Dit wordt gedaan door de omgeving van de organisatie in kaart te brengen. Hiermee kan het bedrijf zijn strategie aanpassen of vernieuwen.
Een externe analyse is simpelweg het onderzoeken van de omgeving buiten de organisatie, op zoek naar kansen en bedreigingen. De externe analyse is essentieel om de huidige positie van de organisatie te kunnen vaststellen en keuzes te maken over de meest kansrijke toekomstige positie.
Analyseren is het proberen te begrijpen van een probleem, situatie of vraagstuk door het grondig te onderzoeken en te ontleden.
De interne analyse wordt gebruikt om de interne omgeving van een onderneming te analyseren. Het gaat hierbij om het achterhalen van sterke en zwakke factoren waar de onderneming een directe invloed op heeft. Dit in tegenstelling tot de externe analyse, waar de onderneming geen directe invloed op heeft.
In een SWOT-analyse zet je de interne analyse af tegen de externe analyse. De interne analyse kijkt op microniveau naar de werking binnen het bedrijf en bestaat uit de sterktes en zwaktes van het bedrijf.
Veel gebruikte modellen voor de interne analyse zijn: het 7S model van McKinsey, Sterkte / Zwakte analyse, 4P's van de marketingmix en de waardepropositie van Osterwalder.
Wat is het 7S-model van McKinsey? Voor de interne analyse van een bedrijf gebruik je het 7S-model van McKinsey. Je achterhaalt hiermee of de harde elementen (structuur, strategie en systemen) en de zachte elementen (staf, sleutelvaardigheden, stijl en significante waarden) in overeenstemming zijn.
Een organisatie levert allerlei bijdragen aan de samenleving waar ze deel van uitmaakt. Toch is er vrijwel altijd één bijdrage aan te wijzen, die men wel het hoofddoel van de organisatie noemt. Aan het leveren daarvan ontleent de organisatie haar bestaansrecht.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
De Externe analyse is de analyse van de externe omgeving en geeft inzicht in de kansen en bedreigingen binnen een bedrijfsomgeving. Dit vormt de input voor een SWOT analyse waarop de uiteindelijke strategie van een onderneming gebaseerd is. Samen met de Interne analyse vormt het de situatieanalyse.
Voorbeeld zwaktes (weaknesses) bij een SWOT analyse
Hoog verloop van personeel. Achterstand in techniek. Lage klanttevredenheid. Slechte bereikbaarheid.
We kunnen data analyse eigenlijk het beste in vier stappen onderverdelen, namelijk: het verzamelen van gegevens, het opschonen van gegevens, het analyseren van gegevens om vervolgens conclusies te trekken uit deze gegevens. In de eerste stap is het verstandig om te bepalen welke data je allemaal wilt verzamelen.
Een probleemanalyse bestaat uit het signaleren van een probleem, het opsporen van de oorzaken, het scheiden van de hoofd- en bijzaken en verbanden leggen tussen de verschillende problemen. Een probleemanalyse kijkt dus echt naar het probleem zelf en (nog) niet naar de oplossing ervan.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. In de afbeelding hieronder ziet u de factoren van de DESTEP-analyse weergegeven.
Het externe doel is de theoretische of praktische bijdrage die het onderzoek beoogt te leveren. Het interne doel is de specifieke kennis dat je te weten wilt komen om deze bijdrage te kunnen leveren.