Een distributieriem is stil, licht en rekt niet. Wel moet de riem op een bepaald moment vervangen worden. De ketting is duurzaam en hoeft niet op een vooraf bepaald moment vervangen te worden. Hij maakt wat meer geluid dan een riem.
Deze hebben doorgaans dezelfde levensduur als de riem en gecombineerd onderhoud is goedkoper dan binnen afzienbare tijd dezelfde operatie nog eens te moeten uitvoeren. Als de waterpomp ook door de distributie wordt aangedreven, wordt om dezelfde reden aangeraden om deze ook preventief te laten vervangen.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Een distributieriem is gemaakt van een sterk soort rubber of kunststof. Een distributieketting wordt gemaakt van gehard staal. Over het algemeen moet een distributieriem vervangen worden bij 60.000 tot 120.000 gereden kilometers of om de vijf jaar.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Levensduur distributieketting
Een distributieketting dient een autoleven lang mee te gaan. Het is een gegeven dat er zich veel problemen voordoen met de distributieketting van een Audi (2009 - 2012) (t)fsi 1.4/1.8/2.0.
De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.
Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor
De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien.
Distributieketting vervangen BMW 1 Serie kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Een distributieketting wordt gesmeerd door motorolie in het motorblok, waar een distributieriem werkt in een droge omgeving en dan ook tegen het motorblok is aangebouwd. Een riem wordt gespannen door spanrollen, terwijl een ketting een automatische (hydraulische) spanner heeft en strak om de tandwielen ligt.
Distributieketting vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
In de motor van uw BMW zit een distributieketting die de nokkenas(sen) en de krukas met elkaar verbindt. De belangrijkste functie van de ketting is het bedienen van de in- en uitlaatkleppen tijdens de slagcyclus van de zuigers. De zuigers in werking gesteld door verbranding in de motor.