Waarom breekt een spaak?

Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op handgespaakt.nl

Kun je met een kapotte spaak fietsen?

Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sloot2wielers.nl

Wat is de juiste Spaakspanning?

Voor een correcte spaakspanning is het ook belangrijk dat alle spaken in het wiel ongeveer dezelfde relatieve spanning hebben. Relatief grote spanningsverschillen tussen elk van de spaken resulteren in een wiel dat zijdelings niet stabiel is en waar gemakkelijker en vaker een slag in zal komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ibki.nl

Hoe vaak spaken spannen?

Alle spaken zitten los

Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Hoe gebruik je een Spaakspanningsmeter?

HET PRINCIPE van de meetklok is de vervorming van een spaak meten, met de veerkracht van de spaakspanningsmeter. De trekkracht van de spaak wordt onrechtstreeks gemeten door de vervorming van de spaak. Hoe hoger de spaakspanning, hoe minder de spaak zal doorbuigen door de veerkracht van de spaaksspanningsmeter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sapim.be

Why Do Spokes Break?

27 gerelateerde vragen gevonden

Hoe strak moet een spaak staan?

Slag uit wiel halen

Zit de slag aan de rechterkant, draai dan de spaken die vanaf de linkerkant van de naaf komen voorzichtig een kwart slag strakker. Controleer de velg en herhaal de handelingen als de slag er nog niet voldoende uit is. Let er in elk geval op dat je de spaken niet te strak aanspant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Hoe spaak aanspannen?

Het spannen en richten van het wiel
  1. Breng alle spaken op gelijke spanning door de nippels zover op de spaak te draaien dat nog net een draadgang van de schroefdraad zichtbaar is o de spaak.
  2. Draai de nippels steeds een of twee slagen vast totdat de spaken goed strak op spanning staan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Wat kost het om een spaak te vervangen?

15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro. Vaak word hier meer voor gevraagd omdat de consument moeilijk kan inschatten hoeveel werk dit is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Wat kost het spaken van een wiel?

Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Hoe krijg je een slag uit het wiel?

Benodigde tijd: 30 minuten.
  1. Haal het wiel uit je fiets en plaats in wielrichter. ...
  2. Geef het fietswiel een flinke zwiep. ...
  3. Kijk goed waar in het wiel de slag zit. ...
  4. Draai aan de spaken om de slag eruit te halen. ...
  5. Draai de spaken aan de kant waar de slag zit dus losser (linksom).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mantel.com

Welke Spaaknippel?

Veel gebruikte spaak/nippel-maten zijn 13 (voor achterwielen bij gewone fietsen) 14 (voor sprtieve fietsen en voorwielen bij gewone fietsen) en 15 (voor racefietsen). Over het algemeen zijn spaaknippels van vernikkeld messing. Messing voorkomt dat de spaak aan de nippel vastroest.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoe verwijder je een spaak?

EEN SPAAK VERWIJDEREN OF PLAATSEN

Een spaak verwijderen is relatief eenvoudig en snel af te handelen. Eerst vijs je de kop van de spaak volledig los, daarna laat je de spaak glijden tot in het midden van het wiel (van de as) om ze los te maken. Let op!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op decathlon.be

Waar kan ik spaken kopen?

Bij Internet-Bikes vind je een ruim assortiment aan spaken, spaakgereedschap, -nippels en -platen! Je hebt keuze uit honderden artikelen en vindt dus altijd wat je zoekt! Je kunt bij ons spaken kopen per 100 stuks of meer, bijvoorbeeld van een merk als Sapim of Alpina.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op internet-bikes.com

Hoeveel spaken zitten er in een fietswiel?

Spaken: De spaken is het onderdeel (eigenlijk veel dezelfde onderdelen) wat de velg met de naaf verbind. Het aantal spaken is afhankelijk van de uitvoering van het wiel maar meestal heeft een wiel 36 spaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wereldfietsen.com

Wat is een trekkende spaak?

trekkende spaken = spaakkop aan de binnenkant. duwende spaken = spaakkop aan de buitenkant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sapim.be

Wat rekent een fietsenmaker per uur?

Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijnzzp.nl

Is een slag in je wiel erg?

Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op creatiefdenken.com

Hoe kun je zien of tandwielen versleten zijn?

Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op forum.wereldfietser.nl

Hoeveel km met een ketting?

De 3000-kilometer-regel

Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bicycling.com

Hoe wiel uit racefiets halen?

Als je velgremmen hebt, zet dan de hendel aan de zijkant van de rem open. Druk de derailleurkooi met je duim en wijsvinger naar voren en laat het wiel rustig uit de fiets zakken (werkt uiteraard alleen als je het wiel van de grond tilt of in een standaard hebt hangen).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietssport.nl

Wat is het verschil tussen het rijgen en het vlechten van een wiel?

Het achter langs halen van de spaak heet vlechten. Bij machinaal gespaakte wielen gebeurt dit niet. Machinaal gespaakte wielen zijn alleen maar geregen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Welke dikte spaak?

De dikte van een spaak is meestal 13G of 14G. G is de afkorting van een Engelse draadmaat waarbij een lager getal correspondeert met een grotere dikte. 13G wordt gebruikt in achterwielen voor stadsfietsen en is ongeveer 2,3 mm. 14G wordt in de meeste andere wielen gebruikt en is ongeveer 2,0 mm.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op internet-bikes.com

Wat voor spaak heb ik nodig?

De spaaklengte die gebruikt wordt is afhankelijk van de velgdiameter op de plek waar de nippels in de velg steken, de flenshoogte van de naaf, het spaakpatroon en de mate waarin het wiel 'paraplu'gespaakt wordt. De ideale lengte van de spaak is zodanig, dat het draadeinde onder de bovenkant van de spaaknippel ligt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Populaire vragen