Dit blazen is het koelen van het roetfilter. Naarmate de km stand hoger wordt zal dit vaker gebeuren omdat het filter sneller moet regeneren. Hierbij loopt de temperatuur in het filter hoog op en deze moet dus gekoeld worden.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.
Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo'n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
oververhitte motor = stoppen
Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.
Hoe vaak de motorolie van uw auto ververst moet worden staat vaak beschreven in het instructieboekje van uw auto. Een vuistregel is om de motorolie elke 12 maanden te verversen. Het niet op tijd verversen van de motorolie van uw auto kan voor vervelende problemen zorgen.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
In principe zijn er maar twee signalen die vrijwel zeker wijzen op een defecte thermostaat. Ofwel komt de motor of het koelwater te snel op bedrijfstemperatuur en wordt te heet, ofwel komt de motor pas na een hele lange rit of helemaal niet op bedrijfstemperatuur.
Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en uv-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen uv-straling.
Blijf zo veel mogelijk in de schaduw. Ga naar het bos en het park om te wandelen. Verplaats je naar een koele plaats zoals een bibliotheek, dienstencentrum, overdekt koopcentrum, kerk, moskee of synagoge. Neem een lauwe douche, een voetbad of een frisse duik in een zwembad.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Auto verbruikt olie - de oorzaken
Zoals een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. Andere oorzaken van overmatig olieverbruik zijn versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie.
Een defecte waterpomp herkent u aan een aantal symptomen: Er lekt koelvloeistof. De motor loopt te warm of is oververhit. Een zeurend geluid vanonder de motorkap.
Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken.