Onder 'laad- en losactiviteiten' dienen tevens aanverwante activiteiten, zoals het slaan van autoportieren en het starten en wegrijden van voertuigen, te worden verstaan.
Onder 'laden en lossen' verstaan we de tijd die nodig is om de goederen (spullen) in of uit te laden. Het in- en uit laten stappen van personen valt hier niet onder. Het opladen van elektrische auto's valt hier ook niet onder.
Om geluidsoverlast te voorkomen zijn de toegestane piekniveaus bij laden en lossen in de bewoonde omgeving als volgt vastgesteld: Tussen 7.00 en 19.00 uur: Geen beperking. Tussen 19.00 en 23.00 uur: Piekniveau 65 dB(A) Tussen 23.00 en 7.00 uur: Piekniveau 60 dB(A)
Op de rijbaan naast een fietsstrook of busstrook. In een zone van vijf meter voor en na een oversteekplaats. In een zone van vijf meter voor en na een bocht. Bij een bushalte (passagiers laten in- of uitstappen mag hier wel, zolang het de bus niet hindert)
Laden en lossen kan 24 uur per dag, van maandag tot en met zaterdag. In winkelgebied Osdorp geldt een venstertijd voor de bevoorrading van de winkels. Momenteel loopt er een proef, waarbij u mag laden en lossen tussen 07.00 en 12.00 uur (in plaats van 11.00 uur).
Re: parkeren laden en lossen
Het is niet aan de parkerende burger om te bepalen wanneer men gaat laden en lossen. De burger is niet op de hoogte van de tijden waarop dit bijvoorbeeld zou gebeuren. Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Het onmiddellijk laden en lossen van goederen kwalificeert als stilstaan en niet als parkeren. Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg.
Als u uw voertuig parkeert op een plek waar dat niet mag, krijgt u een bekeuring. Vaak wordt uw auto dan ook weggesleept. De bekeuring voor verkeerd parkeren van een voertuig kost € 100. Voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is de hoogte van de boete € 400 in 2021.
Scanauto scant kenteken en controleert of parkeergeld betaald is. De scanauto maakt een scan van het kenteken en foto's van de situatie. Daarna volgt een automatische controle via het Nationaal Parkeer Register of parkeergeld betaald is.
Het is van belang om de aankomsttijd op de parkeerschijf juist in te stellen. Daarnaast mag je de parkeertijd niet verlengen door de aankomsttijd tussentijds te verschuiven zonder je auto te verplaatsen.
U mag uw voertuig niet dubbel parkeren. Als een parkeergelegenheid voorzien van een parkeerbord ingedeeld is in parkeervakken, mag alleen binnen de vakken geparkeerd worden.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Aan een parkeerder moet een redelijke tijd worden gegeven om een kaartje te kunnen kopen. De rechtbank is van oordeel dat 5 minuten tussen het parkeren en het betalen, gelet op alle betalingshandelingen die verricht moeten worden, niet als onredelijk lang gezien kan worden.
De wegcode geeft aan dat een voertuig als stilstaand wordt beschouwd als het niet langer dan nodig stopt om mensen te laten af/opstappen of voor te laden/lossen van goederen. Zodra u klaar bent met wat u bezig was, wordt uw voertuig als "geparkeerd" beschouwd.
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
In het geval van een parkeerboete terwijl u in de auto zat, voegt u het bewijs van betaling toe. U kunt eenvoudig aantonen dat u het parkeergeld enkele minuten na de boete heeft betaald. In dit geval loont het aanvechten van een boete zeker.
Een scanauto is in staat 1200 auto's per uur te controleren.
Per dag wordt maximaal één parkeerbon van € 66,50 opgelegd. Behalve als dezelfde auto op dezelfde dag op meerdere plaatsen wordt gescand. Dan wordt per locatie telkens een parkeerbon plus het vaste bedrag van € 66,50 opgelegd.
E1:Parkeerverbod. Aan de kant van de weg waar dit bord is geplaatst, mag je niet parkeren. Je mag hier wel passagiers laten in- of uitstappen of goederen laden of lossen. Het parkeerverbod geldt niet voor parkeervakken, maar wel voor de berm.
Boete op de stoep parkeren
Als je de auto op de stoep parkeert dan bestaat er een kans dat je daarvoor een boete krijgt. De boete bedraagt € 100,00 voor fout parkeren. Er rijden vooral door grote steden doorlopend scanauto's door de straten en er zijn toezichthouders te voet actief.
Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Buren parkeren voor de in- of uitrit
Het is verboden om te parkeren voor een inrit of een uitrit. Dit staat letterlijk te lezen in artikel 24 RVV. De buur begaat met andere woorden een overtreding op de verkeersregels en kan daarvoor beboet worden. Hiervoor kan er dan ook contact worden opgenomen met de politie.
Parkeren is verboden: In zones waar een parkeerverbod geldt of op plaatsen waar een verkeersbord aangeeft dat het verboden is om te parkeren, dit parkeerverbod geldt dan aan die zijde van de weg waar dit bord is geplaatst voor het gehele wegvak oftewel tot het volgende kruispunt. Binnen 5 meter van een kruispunt.