Omdat men in Japan de auto niet als dagelijks gebruiksvoorwerp aanschaft, maar meer voor ritjes naar familie en boodschappen, vind je op deze auto's sowieso al minder gebruikers sporen (deurschades, inparkeer schades of krassen) dan hier in Europa.
De belangrijkste redenen om een auto uit Japan te importeren via FDTS: Lage kilometerstanden. Zeer goede algehele staat t.o.v. Europees gemiddelde. Scherpe prijs.
Voor Japanse auto importeren geldt er een 10% importheffing
Voorlopig betaal je dus nog eens extra 10% op de netto catalogus prijs of de aankoopwaarde voor elke import. Naast deze heffing zal je bij de Japanse auto importeren nog gewoon de BTW (21%) en de BPM moeten betalen.
Toyota spant de kroon op het gebied van betrouwbaarheid: de Verso-S staat bovenaan, de Yaris op plaats twee en de Auris op vier. Alleen de Mazda 2 wist zich tussen de Toyota's te wurmen. En ook Mazda is Japans.
Toyota vertoont minste mankementen
De gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en gemiddeld. Hieruit blijkt dat Toyota de minste mankementen vertoont en met het overall rapportcijfer 8,7 het betrouwbaarheidsonderzoek wint. En daarom heeft Toyota het predicaat 'meest betrouwbaar 2019' ontvangen!
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Stappenplan auto importeren
Na het uitkiezen van de auto moet je het transport regelen, de belasting afdragen en de auto goed laten keuren door de RDW. Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag.
De hoogte van de BPM is bij een motor eenvoudig te berekenen. Als de netto cataloguswaarde minder dan € 2133 is, dan betaal je 9,6 %. Als de waarde hoger is dan € 2133 dan wordt er 19,4 % gerekend, maar dan mag je daar nog € 210 vanaf trekken.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Toyota blijft koning van toekomstbestendigheid
Een inkoppertje in het rijtje van auto's die het langste meegaan: het Japanse Toyota. Zo blijkt uit een uitgebreid Amerikaans onderzoek.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
De Kia EV6 is gekozen tot Auto van het Jaar 2022! De Auto van het Jaar verkiezing bekroont de opvallendste en beste nieuwe auto's op de markt.
Audi, BMW en Renault zijn volgens Auto Bild het best bestand tegen roestvorming. Met sommige modellen van Ford, Peugeot en Citroën is het minder goed gesteld. De 3 grootste kanshebbers op roest zijn volgens het blad de Honda Jazz, Citroën C4 Cactus en Nissan Quashquai.
Nissan X-Trail is de minst betrouwbare auto
De minst betrouwbare auto is de Nissan X-Trail met een score van 59,7 procent.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee luxewagens is dat BMW de voorkeur geeft aan sportief rijgedrag, terwijl Mercedes de voorkeur geeft aan comfort en luxe. BMW voertuigen bieden sportief rijgedrag met betere rijeigenschappen, betere vering en betere motoren en transmissies.
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.