Gegevens worden soms niet goed aangeleverd, en incomplete opzeggingen kunnen worden verwerkt. Daarom heeft telefonisch opzeggen de voorkeur van de meeste bedrijven. Toch is schriftelijk opzeggen het veiligst, en bovendien vaak gemakkelijkst. Je krijgt hierbij namelijk een schriftelijke bevestiging van opzegging.
"Opzeggen kan alléén schriftelijk", zo staat in menig contract. Op zich is dat rechtsgeldig, en de wederpartij zal dan ook een stuk papier moeten opsturen. Recent echter oordeelde de rechtbank Leeuwarden dat opzeggen per e-mail rechtsgeldig is, óók als de voorwaarden voorschrijven dat dit schriftelijk moet gebeuren.
Volgens de wet moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement afsloot. Sloot u het abonnement online af? Dan moet u ook online kunnen opzeggen, bijvoorbeeld via de website of door het sturen van een e-mail. Tip!
Als u niet opzegt, verlengt de provider uw abonnement na de afgesproken periode meestal automatisch. Het contract loopt dan door zonder einddatum. De opzegtermijn is vanaf dan maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf het moment dat u opzegt.
Opzegtermijn. Alle providers hanteren een opzegtermijn van één maand. Alleen voor zakelijk internet zijn hier uitzonderingen op. Wanneer u bijvoorbeeld wilt dat het abonnement wordt beëindigd op 1 december dan dient de opzegging uiterlijk op de laatste dag van oktober binnen te zijn bij uw provider.
Bel dan KPN op 0800-0402.
Aanbieders kunnen uw abonnement ook stilzwijgend voor onbepaalde duur verlengen. Ook dan heeft u een opzegtermijn van ten hoogste 1 maand. Alleen bij tijdschriften die minder dan 1 keer per maand verschijnen geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden.
In Mijn Ziggo vind je de einddatum van je contract. Na je opzegtermijn kun je maandelijks je abonnement aanpassen of opzeggen. Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Toegang tot zes maanden na overstap
Internetproviders zijn wettelijk verplicht om hun klanten die overstappen nog een half jaar toegang tot hun e-mailadres(sen) te geven. Dat betekent dat tot nog zes maanden na een overstap een oud e-mailadres gratis te gebruiken is.
Het is mogelijk om je mobiele abonnement eerder op te zeggen, maar niet zonder kosten. Wanneer je eerder wil opzeggen dan 120 dagen ben je verplicht een afkoopsom te betalen. Hoe hoog de afkoopsom is, hangt af van het aantal maanden dat je te vroeg wil opzeggen.
Jouw mobiel abonnement opzeggen zonder nummerbehoud kan op twee manieren. Ten eerste kun je contact opnemen met de klantenservice van je provider. Bij veel providers is het ook mogelijk om jouw abonnement op te zeggen in de persoonlijke omgeving. Log in bij jouw provider en regel de opzegging online.
Geachte heer of mevrouw, Met deze brief wil ik u laten weten dat ik mijn abonnement op [product / dienst] wil opzeggen. Ik zeg mijn abonnement op per [einddatum van uw vaste abonnementsperiode]. Hierbij houd ik rekening met de opzegtermijn.
Als u ontslag wil nemen, moet u dat schriftelijk doen. U moet zich houden aan de afgesproken opzegtermijn. Deze staat in uw arbeidsovereenkomst.
Schriftelijk opzeggen is de meest gebruikte en ook de meest veilige manier van contractbeëindiging. Bij opzegging per mail is het aan de verzender om te bewijzen dat de andere partij de mail ontvangen heeft. Wanneer de ontvanger aangeeft niets te hebben ontvangen, is er geen opzegging.
Voor elk nieuw abonnement ga je een contract aan voor onbepaalde tijd met een minimale looptijd van 1 of 2 jaar. Na afloop van deze periode wordt het contract automatisch maandelijks verlengd. Houd rekening met 1 maand opzegtermijn.
Dat kan natuurlijk, gewoon kosteloos. Je hebt hiervoor 14 dagen bedenktijd.
Je sluit altijd een abonnement af voor onbepaalde tijd. En kunt maandelijks opzeggen. Soms geldt er een minimum looptijd, bijvoorbeeld bij een actie met korting. Extra zenders zijn maandelijks opzegbaar.
Het e-mailadres en alle mails in het postvak zijn nu verwijderd.Het hoofd-e-mailadres vervalt alleen als je je internetabonnement opzegt. Vanaf het einde van je abonnement zijn je gegevens dan niet meer beschikbaar.
Nadat je contract afloopt wordt het namelijk stilzwijgend verlengd totdat je zelf actie onderneemt. Wel wordt het contract dan maandelijks opzegbaar. Een abonnement verlengen of overstappen is dus vrijwel altijd voordeliger dan het laten doorlopen na de afloopdatum.
Heb je een abonnement dat binnenkort afloopt? Als je niets doet, loopt je abonnement automatisch door. Het kan zijn dat een korting die je met de provider hebt afgesproken dan komt te vervallen. Het is dus verstandiger om zelf actie te ondernemen.
De afkoopsom bedraagt de abonnementskosten over de resterende periode van jouw contract. Is je contract afgelopen? Dan is jouw abonnement maandelijks opzegbaar. Als je 1 maand voor het einde van de looptijd van jouw contract opzegt, wordt jouw contract opgeheven en niet verlengd.
Je kunt bij KPN kiezen voor een maandelijks opzegbaar abonnement of een 1-jarig abonnement. Heb je voor een 1-jarig abonnement gekozen? Dan is de contractduur één jaar. Hierna kun je jouw contract maandelijks opzeggen.
Beste antwoord door Noordzee
Hallo @Crimby , KPN moet nu eenmaal administratieve handelingen verrichten voor het afsluiten van jouw abonnement. Hiervoor betaal je eenmalig aansluitkosten.