Doorgaans is één roer voldoende om op koers te blijven. Voor een ontwerper bestaan meerdere redenen om twee roeren te tekenen. Soms vanwege het vaargebied, om een derde, stabiliserende poot te bieden bij het droogvallen.Vaker om een boot met een breed achterschip op koers te kunnen houden.
Iedere zeilboot is voorzien van een roer of stuurwiel, daarmee kun je de richting bepalen waar je heen wilt. Als je een andere kant op zou sturen, dan staan de zeilen niet meer in de optimale hoek om genoeg wind te vangen. De zeilboot valt dan stil.
De meeste boten gebruiken een roerblad om te kunnen sturen. Dit roerblad kan je naar bakboord (links) en naar stuurboord (rechts) bewegen. Een roer heeft roerdruk nodig om te kunnen functioneren.
Volgens de definitie is een zeil een “doek op een schip dat bedoeld is om de kracht van de wind te vangen en om te zetten in een voortstuwende kracht voor het schip”.
Als je het stuurwiel naar rechts draait, draait het roer naar rechts en beweegt het schip als het vaart (snelheid) heeft naar stuurboord. Veel schepen hebben een helmstok in plaats van een stuurwiel. Als je een helmstok naar rechts beweegt, draait het roer naar links en zal het schip naar bakboord draaien.
Oorsprong. De woorden komen waarschijnlijk uit het Oudnoors, de taal die door de Vikingen werd gesproken. Zij stuurden (stýri = stuur) hun overnaadse houten schepen met een roeiriem die altijd aan het rechterboord (borða = plank) was bevestigd. Dat was dus stuurboord.
Door die wielwerking is recht achteruit varen met veel schepen lastig en soms zelfs onmogelijk. Maar gelukkig kun je met wat kunst- en vliegwerk zorgen dat het tóch goed komt. Ook als je geen boeg- of hekschroef hebt. Achteruit varen met een links draaiende schroef: weinig gas geven, met het roer naar bakboord.
Voor de wind zeilen
Als de wind van achter komt dan vouw je het zeil zoveel mogelijk uit, zodat je een zo groot mogelijk oppervlakte hebt. Op die manier vang je zoveel mogelijk luchtmoleculen op die tegen het zeil aanwaaien. Omdat deze luchtmoleculen snelheid en massa hebben beweegt het zeil en de boot naar voren.
Het lijkt op het eerste gezicht onmogelijk: met zeilen sneller gaan dan de wind. Toch kan het. Bij het ijszeilen kunnen snelheden van 100 km/h gehaald worden, twee à drie maal zo snel als de windsnelheid.
Optimist zeilboot
Ben jij een beginnende zeiler? Dan is de Optimist de perfecte zeilboot voor jou! De Optimist is ideaal om te leren zeilen door de hoge randen, wat jou een super veilig gevoel geeft. Jij bent de kapitein op je eigen boot en je moet dan ook alles zelf doen.
Een boot heeft geen remmen. Remmen doe je door de motor stil te leggen. Of door achteruit te varen. Een boot ligt in en glijdt over het water.
Kortom, bij het achteruitvaren:
hou de manouevre eenvoudig: vaar achteruit in een rechte lijn. blijf 'gewoon' sturen tot je schip stilligt, geef pas roer voor deinzend schip als je vaart achteruit door het water hebt. het schip volgt de richting van het roerblad. blijf altijd vrij van de helmstok.
Gebruik de val van de fok om de fok te hijsen (fok of genua), en zet de val vast op de kikker. Beide zeilen zullen nu vrijelijk bewegen. Je hijst altijd eerst het grootzeil en dan de fok, omdat het makkelijker is om de boot in de richting van de wind te houden met het grootzeil.
Vrachtschepen: Als de stuurhut achterop staat zie je meteen hoe het schip reageert. Daarnaast wordt op die manier alle techniek makkelijker. De afstand tussen de motor, de besturing enz is korter wanneer de stuurhut achterop zit.
Leren zeilen is voor niemand moeilijk. Kinderen stappen net zo gemakkelijk in de boot als volwassenen; het is een sport voor jong en oud. Wie ermee wil beginnen, kan het beste een watersportvereniging in de buurt zoeken; daar krijg je les van ervaren instructeurs.
Het wereldsnelheidsrecord voor een zeilboot is bijna 20 km/h scherper gesteld. De ietwat vreemd aandoende Vestas Sailrocket neemt het record over van KiteSurfer Robert Douglas. Om de boot stabiel te houden is het zeil enkele meters naast de romp geplaast.
wie zeilt welke snelheid 18 mrt 2007 00:15 #14567
Neem daar de wortel van en vermenigvuldig dat met 2,45 en je hebt grof weg (onder bepaalde aannames) je maximale rompsnelheid. Dan zou je uitkomen op 5,4 knopen per uur wat neer komt op 10 km per uur. Zelf zeg je altijd maximaal (gemiddeld) 5 km per uur te zeilen.
Een zeilwedstrijd wordt meestal een regatta genoemd.
Dergelijke zeilen hadden de vroege zeilboten in Egypte, zo'n 3.200 jaar v. Chr. Later ontwikkelde men tuig dat de zeilen meer bewegingsvrijheid geeft ten opzichte van de mast (langsscheepse tuigage) en waarmee het schip ook in aan-de-windse koersen kan varen.
Hoe werkt je kiel
Een kiel werkt volgens hetzelfde principe als een zeil en vleugel, alleen nu in het water. Je drift beperkende kracht is de liftkracht van je kiel.
Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren in de sluis en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
Alle schroeven werken in principe hetzelfde. Door het ronddraaien van de schroef gaat je boot naar voren of naar achteren. De schroef is links- of een rechtsdraaiend. Een rechtse schroef draait bij het vooruit varen rechtsom (met de klok mee) en een linkse schroef draait bij het vooruit varen linksom.
In 1681 opperde zijn collega W. Winschoten dat de term bakboord te maken moest hebben met de plek waar de etensbak van de stuurman stond. Het roer, of de helmstok, van een schip zat vroeger niet aan de achtersteven, maar hing aan een leren ring aan de rechterkant van het schip (dat verklaart meteen de naam stuurboord).