Het doel: coureurs moeten elkaar beter kunnen volgen en makkelijker kunnen inhalen. Onderdeel van het pakket veranderingen is de overstap naar velgen met een diameter van 18 inch. In het verleden werd zo'n overstap nog enkele malen afgeschoten, maar in 2022 gaat het toch echt gebeuren.
De sport gaat haar tweede jaar in met 18-inch banden en ditmaal wordt er flink getest met de nieuwe generatie Formule 1-auto's, om de klachten van vorig jaar te verhelpen. De Italiaanse bandenfabrikant is sinds 2011 de vaste leverancier van het rubber in de Formule 1.
Voor 2022 staan er weer flinke veranderingen gepland: de diameter van de banden groeit van 13 inch, naar 18 inch. Een flink stuk groter dus, en deze stevige jongens moeten ervoor zorgen dat coureurs vanaf komend jaar langer op de limiet kunnen rijden zonder de banden te slopen.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
Gezien het plan van de F1 om duurzamer te worden, ligt een bandenoorlog tussen twee fabrikanten niet voor de hand. Sterker nog, als het zover zou komen, dan zou Pirelli afstand doen van het project. Pirelli is namelijk van mening dat een bandenoorlog niks toevoegt voor hun merk, zo liet Isola eerder al weten.
Over het algemeen worden Pirelli de zomer banden iets beter beoordeeld (74%) dan Michelin (57%). In dit specifieke geval heeft de Michelin Pilot Sport 4 S een betere beoordeling van 96% in vergelijking met 66% van de Pirelli P ZERO.
Na de race in Japan diende het Racing Point Formule 1-team een protest in tegen Renault. Hierbij beweerde Racing Point dat Renault gesjoemeld zou hebben met een systeem dat automatisch de rembalans afstelt – een foefje dat tegen de regels van de Formule 1 is.
F1-coureurs verliezen tot wel 3 kg vocht tijdens een race
Tijdens een typische Grand Prix-race kan een F1-coureur tot wel drie kilogram vocht verliezen. Dit komt omdat de temperaturen in de cockpit kunnen oplopen tot wel 50 graden Celsius, waardoor het lichaam van de coureur overmatig begint te zweten om af te koelen.
V6 ICE. Elke race begint hier. De huidige regelgeving specificeert een 1600cc 6-cilinder motor met 2 rijen van 3 cilinders in een V-vorm.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Bandencompounds: Soft, Medium, Hard
Deze banden zijn aangeduid met de namen C0 tot en met C5. De C0 is de hardste band met de langste levensduur, de C5 slijt het snelste maar biedt de meeste grip. Pirelli bepaalt voorafgaand aan elk raceweekend welke drie compounds gebruikt mogen worden.
De band waarop alle coureurs het liefst rijden is de zachte band, deze wordt voorzien van een rode wang. Op de zachte band hebben de Formule 1-wagens het meeste grip. Keerzijde van de medaille is echter dat het rubber verhoudingsgewijs veel sneller slijt.
Sinds 2022 dient het minimumgewicht waar een F1-bolide én coureur samen aan moeten voldoen minstens 798 kilogram te zijn (zonder brandstof). Dit uit veiligheidsoverwegingen. In het verleden deden teams er alles aan om zo veel mogelijk gewicht te besparen, zelfs als dat ten koste ging van de veiligheid van de coureur.
Fysiek is F1 een zeer zware sport. De krachten die je op je lichaam krijgt zijn zeer hoog, de temperatuur en de kleding maken samen net de inspanning dat coureurs kilos afvallen tijdens een race. Er zijn wel vrouwelijke coureurs maar die rijdennog niet op het hoogste niveau.
In meeste gevallen verlaat het vocht het lichaam dus op een andere manier. Wanneer het echt niet anders kan dan plast de coureur gewoon in zijn broek. Hij heeft natuurlijk geen tijd om te stoppen. Want als hij stopt om te plassen dan verliest hij heel veel tijd en dus de wedstrijd en dat wil de coureur natuurlijk niet!
Honda presenteerde onlangs zijn nieuwe sportieve topmodel, de Civic Type-R. Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
In de Formule 1 heeft het stuur nog veel meer cruciale functies om de wagen met succes in de rondte te laten gaan. Het stuurwiel van wereldkampioen Lewis Hamilton beschikt in totaal over zestien knoppen, zes draaiknoppen en drie schakelaars - buiten de schakelflippers en koppeling.
De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon en Alexander Albon zijn de langste F1-coureurs op de grid. Beiden zijn 1.86 meter lang.
Formula1.com heeft enkele cijfers en statistieken die bij de Grand Prix van Singapore horen gepubliceerd. Zo verliezen de rijders tijdens de race ongeveer drie kilo aan lichaamsgewicht met dank aan de intense en drukkende hitte.
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
Vanwege de regelveranderingen in 2026 willen merken als Audi en Porsche hun intrede gaan doen in de Formule 1, maar Kroon geeft duidelijk aan dat dit niet aan de orde is bij BMW. Het Duitse automerk blijft zich liever op andere races concentreren. De regels voor motoren veranderen met ingang van 2026.
Alpine (sinds 2022 ingeschreven in de Formule 1 onder de naam BWT Alpine F1 Team) is een Frans Formule 1-team. Het behoort tot de Franse autofabrikant Renault.
Alpine is een Frans sportwagenmerk dat sinds de jaren 70 deel uitmaakt van Renault.