Laat de lak na elke laag goed drogen voordat je een nieuwe laag aanbrengt. Ook is het beter om na elke laklaag het gelakte oppervlak licht te schuren met fijn schuurpapier (korrel 320) of een schuurspons (korrel 320). Schuur ook nu weer met de houtnerf mee. Hierdoor krijgt het gelakte hout straks een hoge, bolle glans.
Ruw hout of oude (slechte) verflagen kunt u opschuren met P80 tot P120. Om een egaler eindresultaat te behalen schuurt u de grondverf met een fijnere grofte, namelijk P150 tot P220. Voor extreem mooi en strak werk zou u voor de laatste verflaag nog kunnen schuren met P320-400.
Grondverflagen schuur je het beste met een zeer fijne korrel, bijvoorbeeld korrel P320. Deze grofte of korrel schuurpapier kun je ook meteen gebruiken voor het schuren tussen de verschillende laklagen en zorgt voor een mooi zachte mattering van je schilderwerk.
De eerste stap heeft oneffenheden in de autolak verwijderd. In deze fase zijn er krasjes in de lak zichtbaar van het schuren. Gebruik P2500 of P3000 Schuurpapier om de krasjes van het schuren te verfijnen en de autolak voor te bereiden op de volgende fase: poetsen en polijsten.
Werk bij het schuren met schuurpapier altijd van grof naar fijner, dus gebruik eerst de P800 en daarna de P1200. Je bent klaar als je geen glanzend lijntje ziet tussen het geschuurde (en dus matte) gedeelte.
Fijn schuurpapier heeft een korrel tussen de 120 en 180. Dit is perfect voor het opschuren van een laag grondverf. Voorbeelden hiervan zijn 120 schuurpapier en schuurpapier 150p. Alles met een korrel boven de 200 is extra fijn schuurpapier.
Laat de lak na elke laag goed drogen voordat je een nieuwe laag aanbrengt. Ook is het beter om na elke laklaag het gelakte oppervlak licht te schuren met fijn schuurpapier (korrel 320) of een schuurspons (korrel 320).
De Risico's van WD40 op Autolak
Hoewel WD-40 enkele lichte krassen tijdelijk minder zichtbaar kan maken, brengt het ook risico's met zich mee: Verwijdering van beschermende waslaag: WD-40 kan de beschermende waslaag van je auto aantasten, waardoor de lak kwetsbaarder wordt voor schadelijke elementen.
Polijsten met een fijne korrel is genoeg om de lak weer in de originele kleur te herstellen en de glans te verbeteren. Zeer sterk verkleurde auto's zijn vaker langer blootgesteld aan UV-verkleuring. Ook dit is te verhelpen door middel van polijsten, echter zal dit meer tijd in beslag nemen.
Na het schuren is opnieuw ontvetten niet nodig. Wel even de schuurstof weghalen met een stoffer of een doekje!
Bij St Marc is het raadzaam om achteraf nog een keer met een vochtige spons het oppervlak af te doen om eventuele zeepresten te verwijderen. Bovendien ontvetten Universol of St Marc beide beter dan ammoniak.
Wanneer er een felle kleur op de ondergrond zit kunt het beste 2 lagen grondverf aanbrengen. Wanneer je een tweede laag aanbrengt kun je de eerste laag het beste eerst weer even opschuren voor een glad resultaat. Na het aanbrengen van de tweede laag raden we je ook aan om deze nog licht op te schuren.
Tijdens een schilderklus is het ook van belang om tussen de verflagen door de geverfde laag te laten drogen en vervolgens licht op te schuren (matteren). Zo kan de volgende laag optimaal hechten en krijg je het mooist dekkende eindresultaat.
Ga met een heen- en weergaande beweging over het houtwerk terwijl je lichte druk uitoefent. Zorg dat je ook goed door de hoekjes en naden gaat. Je weet dat je goed schuurt als de oude verflaag dof wordt. Je werkt vervolgens naar een fijnere structuur toe, totdat het te schilderen oppervlakte glad aanvoelt.
Verwijderen verflaag
Oude verflagen verwijder je met grof schuurpapier; begin met korrel P80 en ga vervolgens over op korrel P120.
Hoe moet je schuren: fijn
Fijn schuren doe je met schuurpapier van een korrelgrootte 120 tot en met 180. Het is de laatste keer dat je schuurt voordat je een verflaag aan gaat brengen (let op: dit is iets anders dan lakken). Hiermee kan je ook een eerste verflaag licht opschuren voordat je een tweede aanbrengt.
Gebruik geen Dasty op de autolak om de lak te ontvetten!
Ze kunnen worden gebruikt in combinatie met ontvetters om ervoor te zorgen dat de lak van je auto volledig vrij is van vuil en viezigheid.
Terpentine is een verfverdunner, waarmee u ook hars van de auto kunt verwijderen. Terpentine kan ook schadelijk voor de lak zijn. Probeer het daarom eerst uit op een onopvallende plek van de lak.
Dat tandpasta een handig (huishoud)middel is, waar u niet alleen uw tanden mee schoon krijgt, hebben we al eerder beschreven. Maar ook tegen krassen in glazen is het een zeer effectief middel. Het is in dit geval belangrijk om een witte tandpasta te gebruiken, dus geen gel. En bij voorkeur één met zuiveringszout.
Het machinaal polijsten van autolak doe je met een Dual-Action polijstmachine, polijstschijven en polijstmiddelen. Zorg er ook voor dat je een paar droge en schone microvezeldoeken bij de hand hebt. Deze zal je nodig hebben voor het uitwrijven van de poetsmiddelen nadat je klaar bent.
Als het gaat om kleine oppervlakkige krassen dan kun je deze vaak wegpoetsen met een beetje WD-40. Spuit het op de krasjes en poets het op met een beetje keukenpapier. Auto wil niet starten: WD-40 werkt ook als contactspray.
Ja, het is mogelijk om te schilderen zonder dat je hoeft te schuren. Je hebt een aantal speciale primers die direct kunnen worden aangebracht. Omdat je niet hoeft te schuren ben je een stuk sneller klaar met je verfklus. Je hoeft hierbij alleen de ondergrond heel goed te ontvetten (gebruik hiervoor Universol).
Antwoord: Blanke lak overschilderen kan, maar de kans is groot dat het mis gaat. Wanneer besloten wordt om een met blanke lak afgewerkt gevelelement – zoals een kozijn, raam of deur – dekkend te gaan schilderen, is er maar één goede aanpak.