Hoe minder de lambdasonde verwarmt wordt, hoe sneller deze stuk gaat. Vervuiling door motorolie en een slechte kwaliteit van de benzine of als je de verkeerde benzine tankt, gaan ook ten koste van de levensduur van de lambda.
Bij korte afstanden geeft de lambdasonde vaak geen waarde af aan de computer van de motor. De lambdasonde moet goed verwarmd worden, als dit niet het geval is zal deze eerder kapot gaan. Vervuilde motorolie of slechte kwaliteit benzine kan de lambdasonde schade toebrengen.
Wanneer de auto wordt uitgelezen, zal er een storingscode verschijnen met de informatie dat de katalysator niet goed werkt. Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
LAMBDASONDE KAPOT: SYMPTOMEN
hoog brandstofverbruik. slecht motorvermogen. hoge uitlaatgasemissies (AU) motorcontrolelampje brandt.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Om de lambdasonde te controleren, controleert u de spanning aan de signaaldraad (doorgaans zwarte kleur). Gewoonlijk dient de meetwaarde, als de motor warm is en bij normaal bedrijf, bij 2000 tpm circa tweemaal per seconde te schommelen tussen 0,1 en 0,9 volt.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
WAT DOET EEN LAMBDASONDE? De lambdasonde meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. De signalen die de lambda afgeeft, worden door het computersysteem ECU gebruikt om de ideale verhouding tussen brandstof en lucht te meten en samen te stellen; de brandstof verhouding dus.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over twee lambdasondes. Een daarvan zit voor de katalysator en een erna. De sensor die tussen de katalysator en de motor zit meet de hoeveelheid zuurstof en zet dit om in een waarde. De waarde die de sensor doorgeeft, wordt ook wel de lambdawaarde genoemd.
Het werkt door het verschil in zuurstofgehalte tussen het uitlaatgas en de buitenlucht te meten en genereert een spanning of verandert zijn weerstand, afhankelijk van het type sensor.
Lambdasonde testen controleren:
Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.
De storingsvrije werking van de katalysator wordt daarom altijd aangegeven door een bijna constante spanning van 0,6 tot 0,8 volt op de lambdasonde. De breedbandlambdasonde werkt anders. Deze sonde wordt gebruikt in alle voertuigen met een lambdawaarde groter dan 1.
Bank 1 betekend cilinderblok 1. Bij een V6 heb je dus 2 banken. Bij een 4-cilinder maar 1.
Ook in combinatie met de katalysator is de lambdasonde op deze plaats in staat dit zeer nauwkeurig na te gaan. Zo heet de eerste lambdasonde die voor de katalysator zit ook wel regelsonde. Degene na de katalysator wordt vaak diagnosesonde genoemd, omdat deze uitsluitend checkt.
De prijzen liggen tussen 70 en 150 euro afhankelijk van het model van uw POLO.
Een katalysator is verantwoordelijk voor het neutraliseren van schadelijke stoffen die door de motor worden uitgestoten. In de katalysator worden deze schadelijke gassen door een chemische reactie getransformeerd in onschadelijke stoffen.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant. Neem daarom snel contact op met Multimerk.
Als de sensor defect is, weet de computer niet wanneer de injectoren afgaan. De foutieve aflezingen kunnen ook het ontstekingstijdstip beïnvloeden, wat van invloed is op het brandstofverbruik van het voertuig. Schade aan de nokkenassensor wordt vaak veroorzaakt door olielekkage.
Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie. De sensoren kunnen ook defect raken door blootstelling aan hitte, vocht en vuil.