Het verschil met minerale oliën zit hem in het transformatieproces: synthetische olie ondergaat meer verfijnde aanpassingen. Belangrijke kenmerken van synthetische oliën: Ze bevatten minder onzuiverheden dan minerale oliën. Ze zijn chemisch bewerkt.
Alle motoroliën zijn gemaakt van basisoliën en additieven. Volsynthetische motoroliën bevatten 100% niet-conventionele, hoogperformante vloeistoffen. Semisynthetische motoroliën (ook "blends" genoemd) bevatten minder van die hoogperformante vloeistoffen in combinatie met conventionele minerale olie.
Synthetische motorolie is een product van een aantal complexe chemische transformaties. Het verschil met minerale oliën zit hem in het transformatieproces, synthetische olie ondergaat meer verfijnde aanpassingen. Zo mogelijk nog belangrijker is het grote aantal additieven dat wordt toegevoegd aan de basisolie.
5w30 olie is zowel in volsynthetische uitvoering als in halfsynthetische motorolie verkrijgbaar. Maar formeel staat volsynthetische olie voor uw auto voorgeschreven en kom je dat in de praktijk ook tegen, specifiek voor uw auto.
Check de oliepeilstok: als u niet zeker weet welke olie momenteel in uw auto zit, kunt u deze controleren door te kijken naar de oliepeilstok. Op deze peilstok staat meestal aangegeven welke soort olie er gebruikt wordt en welke specificaties deze moet hebben.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Volsynthetische 5W40-oliën zijn alleen gebaseerd op kunstmatig geproduceerde synthetische oliën. In het geval van semi-synthetische olie worden minerale oliën gemengd met synthetische oliën. Het voordeel van volsynthetische oliën is de hogere veerkracht en een betere weerstand tegen veroudering.
15W40 olie is gefabriceerd als een universele olie. Bij vriestemperaturen komt de viscositeit van de motorolie overeen met de klasse 15W40, maar voor hogere temperaturen komt de viscositeit overeen met de viscositeitsklasse SAE40.
Semisynthetische oliën zoals 10W-40 zijn lange tijd de norm geweest. Ze zijn gemaakt op basis van geraffineerde ruwe olie die is gemengd met additieven. De markt stapt echter over op synthetische oliën.
Kortom, synthetische olie: Prestaties beter bij extreme (hogere of koudere) temperaturen. Houdt uw motor schoner van slib of afzettingen, wat het vermogen en de prestaties bevorderd of het brandstofverbruik kan verminderen. Biedt een betere bescherming tegen motorslijtage.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld om het verouderingsproces zoals olielekkage door gescheurde ringen, oxidatie en een hoger brandstofverbruik bij motoren met een hoge kilometerstand te vertragen en daardoor de levensduur van de motor te verlengen.
Bovendien, als de motor van uw auto volledig synthetische motorolie vereist, kan het aantal kilometers tussen de verversingsbeurten wel 20000 kilometer bedragen! U kunt de toestand van de motorolie niet op kleur beoordelen, dus wij volgen altijd het fabrieksonderhoudsschema voor het verversen van de olie.
Wanneer je een modern voertuig of racemotor bezit, is volsynthetische olie vrijwel altijd de beste keuze. Dit heeft alles te maken met de extreem hoge belasting en dito toerentallen die het rijden met dit soort voertuigen vergen.
De Mobil 1 Mobil Super™ 3000 Formula V 5W-30 is een van de hoogst presterende motorolie met een erg laag asgehalte. Hierdoor voldoet de motorolie aan de veeleisende vereisten voor een langere levensduur. Ook zorgt deze motorolie voor brandstofbesparing en een goede motor reinheid.
Die bieden bij warme temperatuur en koude temperatuur de juiste smering. 10W40 is een relatief dikke olie. Er zijn nog dikkere oliën zoals bijvoorbeeld een 15W40. Al scheelt het niet heel veel.
Deze olie kan zowel in LPG-, benzine-, diesel- en scheepvaartmotoren worden gebruikt als ook in industriële machines en landbouwvoertuigen. 15W40 olie is brandstofbesparend, waarbij je minder hinder ervaart tijdens het koud starten. Service is temporarily unavailable.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Houd er rekening mee dat een overstap van 5w30-olie op 5w40 en vice versa uitsluitend aanbeveling verdient, indien dit door de autoproducent wordt goedgekeurd. Anders kan de motor kan voortijdig stukgaan.
De oliën 15w40 en 5w40 mengen onderling wel en indien ze beide voorgeschreven zouden zijn bij uw auto zou het geen probleem zijn.
Hogere viscositeit
De motorolie die in Europa wordt verkocht, is bestemd om te gebruiken bij Europese temperaturen. Europese olie is te dun voor motoren van vrachtwagens die in een warm continent rondrijden. In warme gebieden gebruikt u daarom het best olie met een viscositeit die afgestemd is op de hoge temperaturen.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Mannol is een Duits merk top motorolie welke door het Duitse blad „Auto Motor und Sport“ is getest en bestempeld als TestSieger (winnaar). Het Duitse Auto Motor en Sport autoblad (met 3,09 miljoen lezers in Duitsland) heeft Mannol Longlife motorolie gekozen als testwinnaar beste olie in de meest gunstige prijsklasse.
5W30 of 10W40 erin gooien, dat gaat eigenlijk altijd goed. Synthetisch mengen met minerale of half synthetische olie gaat ook prima, al gaan bepaalde eigenschappen er wel wat op achteruit, echter zal het nooit zo erg worden dat er schade of iets dergelijks kan ontstaan.