Ook lopen er één of meerdere oliekanalen naar de cilinderkop. Daar wordt de olie gelijkmatig verdeeld over o.a. de nokkenassen. Doordat er gaatjes in de leiding zitten, komt er bij alle delen van de nokkenas voldoende olie om gesmeerd te worden. Vanaf de cilinderkop lopen er meerdere retourkanalen naar de carterpan.
Vanaf daar stroomt de olie door oliegaten die in de krukas zijn geboord, naar de drijfstanglagers en vervolgens door een olieleiding naar de cilinderkop (boven in het midden). Via de oliegalerijen stroomt het naar de nokkenaslagers en kleppen.
In de cilinderkop zitten onderdelen als de nokkenassen, kleppen en klepveren. Aan de bovenkant wordt de cilinderkop afgesloten door het. Alles wordt afgedicht met pakkingen en seals.
Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruin van kleur is of de motorolie modderig is, is de cilinderkoppakking vrijwel zeker defect.
Oververhitting: Wanneer uw motor oververhit raakt, kan de cilinderkop of het motorblok kromtrekken of uitzetten . Wanneer dit gebeurt, kan uw koppakking niet meer goed afdichten. Voorontsteking: Soms ook wel detonatie genoemd, treedt voorontsteking op wanneer lucht en brandstof in de verbrandingskamer ontbranden voordat dit zou moeten.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Het vlakken, kleppen bewerken en reinigen van een 1-cilinder kost €80. Voor 3 tot en met 6 cilinders bestaat het volledige revisieproces uit reinigen, afpersen, kleppen bewerken en vlakken. De kosten voor dit proces lopen van €238 bij een 3-cilinder tot en met €477 bij een 6-cilinder met 24 kleppen.
Ze zijn essentieel voor het regelen van de luchtstroom in en uit de cilinders en de brandstofinzet . De cilinderkop bevat ook de injectoren en kleppen – en bevat meer bewegende onderdelen dan enig ander onderdeel van de motor. Hoewel grotendeels onopgemerkt, speelt de cilinderkop een belangrijke rol in uw motor.
VERVANGEN VAN DE KOPPAKKING
Nou is dat uiteraard verschillend per auto en merk, maar gemiddeld mag je toch wel rekenen tussen de 4 en 8 uur arbeid, en vaak bij de wat grotere auto's nog wat meer uren. Als men de koppakking gaat vervangen moet men dus de cilinderkop demonteren.
Wanneer je een lekkende koppakking vermoedt, check de olievuldop of er melkachtig schuim op zit. Is dit het geval, is de kapotte afdichting meestal de schuldige. Het is belangrijk, op te merken dat olie en koelvloeistof ook vermengd kunnen raken als gevolg van een probleem elders.
Hoe lang duurt het om een cilinderkoppakking te vervangen? Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen.
In het koelvloeistofreservoir heeft u een laagje olie gevonden. Dat hoort daar niet, dus ergens moet er olie bij de koelvloeistof kunnen komen door een lekkage. Dat moet op een plek zitten waar het oliekanaal vlakbij het koelsysteem zit, en dat is vaak de koppakking.
Nadat de nokkenas en de bijbehorende onderdelen zijn gesmeerd, stroomt de olie door de zwaartekracht terug via kanalen in de cilinderkop en het motorblok naar het carter , waar het weer aan een nieuwe reis kan beginnen.
Constante blootstelling aan hoge temperaturen, hoge druk, trillingen en contact met hete vloeistoffen gedurende een bepaalde tijd zal zelfs de beste pakking of afdichting laten lekken. Behalve in zeer zeldzame gevallen van catastrofale mislukking, beginnen pakkinglekken als kleine druppels die u in eerste instantie kunt opmerken als vlekken onder uw auto.
Wanneer de zuigers en/of cilinderwanden versleten zijn, kunnen de ringen de cilinder niet meer goed afdichten . Hierdoor kan olie in de verbrandingskamer terechtkomen, waardoor natte olie en/of as zich ophoopt op de punten van de bougies.
De cilinderkop wordt ingespannen op de vlakbank zodanig dat de uiterste kanten een hoogteverschil hebben van maximum 0.02mm. teneinde zo weinig mogelijk materiaal weg te nemen.
De belangrijkste taak van de cilinderkop is om de verbrandingskamer van de motor van bovenaf af te sluiten . Het bovenste deel van de motor wordt de cilinderkop genoemd, terwijl het onderste deel het motorblok is. De cilinderkop zit op de motor en sluit de verbrandingskamer af.
De koppakking is een strakke afdichting tussen het motorblok en de cilinderkop en verdraagt een grote druk en hitte, waardoor het kan gebeuren dat het onderdeel kapot gaat. De symptomen van een lekke koppakking zijn vaak niet direct merkbaar. De volgende verschijnselen kunnen erop wijzen dat de pakking defect is.
Tekenen dat uw cilinderkop gereviseerd moet worden
Het toont duidelijk een probleem met de cilinderkop; de koelvloeistof kan er niet doorheen . Verlies van motorvermogen is een ander teken van een significant probleem met uw motor of cilinderkop, en wanneer de cilinderkop scheurt of breekt, kan dit ook de prestaties van het voertuig verminderen.
De kosten voor het reviseren van een automotor kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals de autogarage, het type motor en de hoeveelheid werkzaamheden. Gemiddeld liggen de kosten voor een volledige motorrevisie in Nederland tussen de € 2.000 en € 4.500.
Probeer wat Simple Green of Super Clean (beter) en de hogedrukreiniger, of spuit gewoon Super Clean over alles, schraap of borstel de ergste troep weg en was alles in de gootsteen met afwasmiddel. Gebruik een schuurspons. Spoel alles af en DROOG alles voordat het roest.
Soms is een gerichte reparatie van de kop voldoende, maar soms is de motor als geheel bijna versleten en kan de tijd en het geld voor het vernieuwen van de kop beter worden besteed aan het vervangen of reviseren van de hele motor .
Een lekke koppakking is te herkennen op verschillende manieren en op verschillende plekken, dit zijn: Witte rookwolken omdat er koelvloeistof terecht komt in de cilinders tijdens verbranding in de motor. Deze zorgen voor stoom die de uitlaatgassen wit kleuren. Controleren van lekken de vloeistoffen rondom de pakking.
De gemiddelde kosten voor het vervangen van een cilinderkop liggen tussen $ 3.677 en $ 4.036 . Arbeidskosten worden geschat tussen $ 1.224 en $ 1.544, terwijl onderdelen tussen $ 2.452 en $ 2.491 kosten. Dit bereik is exclusief belastingen en toeslagen en houdt geen rekening met uw unieke locatie. Gerelateerde reparaties kunnen ook nodig zijn.