Deze sensor zit meestal bij het achterwiel tegen de ketting aan. Inmiddels zijn er al meerdere soorten trapkrachtsensor systemen op de markt. Waar het op neerkomt is dat deze sensor meet hoeveel kracht op of de trappers wordt gezet of op de ketting.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Soms is de accu onjuist teruggeplaatst en maakt deze geen verbinding met het systeem. Ook kan er een zekering kapot zijn of is er een storing in het Battery Management System (BMS). Breng de accu dan voor reparatie naar je fietsenmaker of een specialist in e-bike accu's.
Til het achterwiel op en begin rustig te pedaleren. Tijdens het pedaleren , druk op de "Licht knop" (B) om de kalibratie te starten. Blijf pedaleren (~20s) terwijl het systeem een paar keer van zwaarste naar lichste versnelling schakelt om het kalibreer proces af te ronden.
De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.
De trapsensor (koppelsensor) meet, aan de hand van de spanning op de ketting, hoeveel druk je op de pedalen zet. Met het instellen van de trapsensor kun je bepalen hoeveel motorondersteuning je krijgt bij een bepaalde hoeveekheid druk op de pedalen.
De trapsensor meet de kracht die u zelf mee fietst. Op deze basis wordt er een berekening gemaakt door de controller hoeveel kracht de motor moet leveren.
Een rotatiesensor registreert de draaiing van de trapas en meet het aantal keer dat je pedalen binnen een bepaalde tijd ronddraaien. De trapfrequentie dus. Vanaf een bepaalde frequentie weet de motor dat je aan het fietsen bent en schakelt het de trapondersteuning in.
Een rotatiesensor is een sensor die meet of de pedalen van de fiets draaien. De rotatiesensor zit bij de trapas. Een rotatiesensor geeft tijdens het wegrijden niet direct ondersteuning. Als het wiel een omwenteling heeft gemaakt zal de ondersteuning pas merkbaar zijn.
Bij een fiets met rotatiesensor moet je vaak eerst een halve slag trappen voordat de ondersteuning begint te werken. Dit is bij een fiets met krachtsensor niet nodig. De meeste mensen ervaren een krachtsensor dan ook als erg prettig en hebben het idee dat ze de fiets beter onder controle hebben.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
Rotatiesensor. Alle elektrische fietsen zijn voorzien van een rotatiesensor. De rotatiesensor werkt heel simpel: zodra u begint met trappen, geeft de sensor een signaal naar de motor.
Welke elektrische fiets rijdt zonder ondersteuning ook licht? 'Je hebt middenmotoren met vrijloop en die zouden ook zonder ondersteuning licht moeten lopen. Dat is wel een nieuwe ontwikkeling die we aan de opkomst van elektrische mountainbikes hebben te danken. De Bosch-motoren gaven vroeger wel veel weerstand.
Hoe werkt een trapkrachtsensor? Een trapkrachtsensor registreert de kracht die er wordt geleverd op de pedalen. Hoe meer kracht je op de pedalen zet, hoe meer ondersteuning de motor zal leveren. Dit zal je bijvoorbeeld merken als je een heuveltje op fietst of volle bak wind tegen hebt.
Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst. Een e-bike weegt nu eenmaal meer dan een gewone fiets.
Een gear position sensor is een systeem dat vaststelt welke versnelling van een auto of motorfiets is ingeschakeld. Deze sensor kan soms slechts dienen om een versnellings-indicatie op het dashboard aan te geven, maar werkt soms samen met andere systemen om de brandstofinjectie of het ontstekingstijdstip te regelen.
Een torque sensor registreert niet alleen of en hoe snel de pedalen ronddraaien, maar ook hoeveel kracht hierop wordt uitgeoefend. Zo bepaalt de fietscomputer niet enkel aan de hand van de trapfrequentie in welke mate je ondersteuning krijgt, maar ook aan de hand van hoe hard je trapt.
Om het signaal van de meet-as van een dynamische torque naar buiten te verzenden wordt meestal gebruik gemaakt van sleepringen. Met deze robuuste sleepringen kan langdurig de koppel van een machine worden gemeten. Sleepringen zijn bestand tegen rotaties tot 5.000 of 6.000 omwentelingen per minuut.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
Sommige fietsen hebben “eco-stand” waarmee je de actieradius kunt verlengen. Hoe lager de ondersteuningsstand, hoe hoger de actieradius. Doordat een trapkrachtsensor reageert op de geleverde inspanning is een langere actieradius mogelijk. Te koud of te warm zorgt voor een mindere actieradius.
Hoeveel trapondersteuning je van de elektromotor krijgt bepaal je in grote mate zelf door de keuze van de stand van de trapkrachtondersteuning. Die kan je meestal in vier standen instellen door middel van een bedieningspaneeltje op het stuur: geen ondersteuning, laag, normaal en hoog.