De nokkenas zit boven of onderin de cilinderkop, of onderin het motorblok geplaatst. De nokkenas wordt aangedreven door de distributieriem- ketting- of tandwielen.
Als de sensor defect is, weet de computer niet wanneer de injectoren afgaan. De foutieve aflezingen kunnen ook het ontstekingstijdstip beïnvloeden, wat van invloed is op het brandstofverbruik van het voertuig. Schade aan de nokkenassensor wordt vaak veroorzaakt door olielekkage.
Zijn prijs hangt sterk van fabrikant en automodel af. Een gemiddelde prijsindicatie voor een behoorlijke nokkenas van een merkfabrikant, bijv. FEBI BILSTEIN begint bij 100 EUR. Afhankelijk van type kan een nieuwe nokkenas tot wel 500 EUR kosten.
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
Het vervangen van een nokkenas sensor is op zichzelf een kleine ingreep. Na het verwijderen van het stekkertje hoeft er bij de meest voorkomende auto's alleen nog maar een boutje worden losgedraaid. Hierna kan de nokkenassensor uit de cilinderkop worden verwijderd.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.
De nokkenasversteller (1) is geplaatst op de inlaatnokkenas (3) welke een tandwielspeling (2) heeft om de inlaatnokkenas van stand te laten veranderen. Kleine speling bij lage toeren. Hoge speling bij hoge toeren.
De nokkenas is een as die eruit ziet als een stang met wat bollingen, waarbij de bollingen ook wel de nokken worden genoemd. De as maakt, na het starten van de auto waardoor de krukas gaat bewegen, een draaiende beweging die omgezet wordt in een heen en weer gaande beweging.
Soms ligt het probleem namelijk ook bij bijvoorbeeld de krukassensor. Let erop dat je het juiste onderdeel laat vervangen en of repareren. Bij een defecte nokkenas sensor zal de motor slecht lopen of zal de auto zelfs niet meer starten.
Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De krukas BDP sensor zit achter de kunststof afdekking van de distributieriem gemonteerd net boven het krukastandwiel. De sensor is dus zonder demontage van het deksel van buitenaf niet te zien.
The camshaft a revolving engine part that moves the valves up and down. De nokkenas is het systeem dat de kleppen opent en sluit. The camshaft is the system that opens and closes the valves.
Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
De krukassensor is één van de belangrijkste informatiebronnen voor de motorbesturing. Hij bepaalt het toerental en de positie van de krukas en geeft deze informatie in de vorm van een elektrisch signaal door aan de motorbesturing.
Een sensor is feitelijk een voeler zoals wij zintuigen hebben. Via sensoren neemt de ECU (Engine Control Unit) ofwel computer met micro processoren de omgeving waar. De sensoren zijn de ogen en oren van de ECU waarop hij te ondernemen acties bepaalt zoals hoeveelheid in te spuiten brandstof, wanneer te ontsteken enz.
De nokkenassensor OPEL CORSA C (X01) | 2000.09-2009.12 heet ook wel een impulsgevernokkenas. Deze sensor zit op de cilinderkop van de auto motor gemonteerd. Samen met de krukassensor zorgt het ervoor dat de kleppen van de.
De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat. Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd.
De as met de nokken moet dus half zo snel draaien als de krukas. Vandaar dat er voor de klepbediening aparte nokkenassen nodig zijn, die via een overbrenging met overbrengingsverhouding 2:1 door de krukas worden aangedreven.
De nokkenas is een belangrijk deel van de motor. De nokkenas zorgt er namelijk voor dat de kleppen worden geopend en gesloten waardoor er lucht in en uit de cilinder kan stromen. De nokkenas draait rond, zodat de nok de klep tegen de veerkracht van de klepveer geopend wordt.
De krukas is een massieve as die de translerende bewegingen van de drijfstang omzet in roterende bewegingen. Een krukas is lange as met daarop één of meerdere uitstekende krukken. Op deze krukken zitten de drijfstangen gemonteerd, die weer in verbinding staan met de zuigers.
Een krukas is een as die voorzien is van een of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een op en neer (heen en weer) gaande beweging omzet in een roterende (draaiende) beweging, of omgekeerd. Een krukas kan uit één stuk gesmeed of gegoten zijn, of samengesteld zijn uit afzonderlijke onderdelen.
Variabele kleptiming:
Als de nokken korter en puntiger zijn, zal de klep minder ver open gaan en eerder sluiten, waardoor er minder lucht in en uit kan, dus levert het ook minder vermogen. Het voordeel is dat het brandstofverbruik kan worden gereduceerd.
De variabele nokkenasverstelling zorgt voor een uitgebalanceerd laag stationair toerental en een optimale motorrespons. Het brandstofverbruik en de uitstoot van uitlaatgassen worden hierdoor beperkt. Dit verbetert de vermogensafgifte met een maximale prestatie.
Aandrijving van de nokkenas
Het juiste moment van openen en sluiten van de kleppen wordt bereikt door een juiste instelling van krukas en nokkenas. De nokkenas kan op verschillende manieren door de krukas worden aangedreven. Steeds geldt echter, dat de krukas twee omwentelingen maakt tegen de nokkenas één.