Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
Meestal merk je hier weinig van, maar een knipperend ESP-lampje is dus een waarschuwing; pas je snelheid aan en let goed op. Het ESP-lampje brandt: dit betekent dat er een ESP-storing is en dat het dus mogelijk is dat het systeem niet goed werkt. Ga naar je garage en zorg dat er naar gekeken wordt.
De stuurhoeksensor zit op het stuurhuis gemonteerd. De stuurhoeksensor geeft de verkregen informatie door aan de stuurbekrachtiging en het stabiliteitscontrolesysteem. Deze kunnen hierdoor hun werk doen.
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.
Storingen van elektrische stuurbekrachtiging (EPS) beginnen meestal met een intermitterende storing, waarbij de stuurbekrachtiging af en toe uitvalt, of niet opstart. Hierbij is het mogelijk dat het waarschuwingslampje op het dashboard brandt.
Je kan dus wel zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in de auto het rijden op de weg een stuk veiliger maakt. Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto's op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
ASR is geen stabiliteitssysteem zoals ESP. ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
EBS (elektronisch remsysteem) integreert de basisfuncties rembesturing, ABS en ASR in één elektronisch systeem. De voordelen van een elektronische besturing in vergelijking tot een conventioneel, pneumatisch systeem zijn de kortere reactietijden en remwegen – en daardoor een verhoogde veiligheid op de weg.
ASR is de afkorting van allerlei termen uit het Engels (acceleration-skid reduction, anti-slip regulation, anti-spin regulation) en het Duits (Antischlupfregelung, Antriebsschlupfregelung) met dezelfde betekenis: antidoorslipregelsysteem (tractieregelsysteem).
Bij steeds meer auto's is het van belang dat de stuurhoeksensor ingeleerd word. Dat wil zeggen dat de waardes vergeleken worden met wat ze officieel horen te zijn. Dan pas kan begonnen worden met het opnieuw instellen van de stuurhoeksensor.
Een inductieve sensor is een sensor die werkt volgens het principe van veran- dering van impedantie. Een oscillerende kring (circuit), bestaand uit een spoel en condensator, genereert een hoogfrequent elektromagnetisch veld dat aan de kop (in de spoel) van de sensor wordt uitge- zonden.
Gieren betekent 'draaien om je verticale as'. Een schip giert als hij niet op koers kan blijven. Een auto giert als hij om zijn (verticale) as draait. Let op: De Dwarsacceleratiesensor (G200) en de Giersensor (G202) zitten vaak samen in één behuizing.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
Vanmorgen brandde mijn waarschuwingslampje van de ESP (Electronic Stabilty Program). Tevens liep de motor heel slecht. Het was of hij maar op 3 cilinders liep. Nadat de motor wat warmer werd heb ik de motor een tijdje uitgezet.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.
Verbeterde tractie en stabiliteit
De componenten van het EBS-remsysteem voorkomen dat het voertuig bij plotseling verlies van tractie uitbreekt en zorgen dat het voertuig ook op gladde of losse ondergrond voldoende trekkracht behoudt.
Wij zijn EBS
Een ambitieus Nederlands openbaar vervoerbedrijf waarbij de reiziger en kwaliteit voorop staan. Openbaar vervoer betekent bewegen, verbindingen leggen en verbindingen onderhouden. Meer dan bus alleen.
Hoe werkt ASR? ASR werkt met enkele sensoren, die direct een signaal naar de motor sturen als ze 'voelen' dat het wegdek niet genoeg grip biedt aan de banden. Dat signaal zorgt er vervolgens voor dat de motor minder hard draait, zodat de banden het ideale gripniveau voor de omstandigheden kunnen vinden.
Motor. Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Als het knippert is er mogelijk een ernstig probleem.
EPC staat voor Electronic Powertrain Control. Wanneer de computer een storing in de aandrijving heeft ontdekt wordt het EPC lampje aangestuurd. Wanneer dit het geval is dient u zo spoedig mogelijk langs de dichtstbijzijnde garage te gaan om dit te verhelpen.
EPC staat voor Electronic Powertrain Control. De redenen voor de storing liggen uiteen, maar hebben bijna altijd te maken met de aandrijving. De storing kan zich dus vanaf de motor tot de aandrijfas of versnellingsbak bevinden. De uitzondering hierop is dat het lampje ook kan branden bij problemen met de remlichten.
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen. Hoe werkt dit? Zodra er spin wordt gemeten wordt razendsnel het motorvermogen teruggeregeld.
Daarvoor verwijdert u de stekkerverbinding en controleert u de interne weerstand van de sensor. Als de interne weerstand 200 tot 1.000 Ohm bedraagt (afhankelijk van de gewenste waarde), is de sensor in orde. Bij 0 Ohm is er een kortsluiting aanwezig en bij M Ohm een onderbreking.
Een inductieve sensor wordt veelal ingezet in zware omstandigheden met korte schakelafstanden en metalen objecten. Naast de te detecteren materialen zijn de volgende factoren van belang voor de keuze van een sensortype: Schakelafstand. Inbouwwijze: bondig/niet-bondig.