De airco condensor zit aan de voorkant van uw auto gemonteerd, net achter de voorbumper. De condensor heeft veel weg van de radiateur, maar dan kleiner van formaat. Simpel gezegd is het een aluminium auto onderdeel met buisjes die van de ene naar de andere kant lopen.
De condensor bevindt zich vóór de radiateur en in een directe luchtstroom. Omdat de condensor voor in de auto zit kan er door steenslag lekkage ontstaan waar u als bestuurder niet veel aan kunt doen.
U herkent een kapotte condensor vaak wanneer uw aircosysteem druk verliest zodra deze wordt ingeschakeld. De airco condensor gaat in dat geval door de hoge druk lekken. Als uw airco condensor het begeeft zet dit uw gehele aircosysteem buiten werking.
De taak van de condensor in de auto airco is om het verwarmde en gecomprimeerde koudemiddel na de compressor af te koelen. Dit doet hij door thermische energie vrij te geven aan de omgeving. Een goed werkende condensor is essentieel voor het goed en het überhaupt kunnen functioneren van de airconditioning in de auto.
Door werktijd en nieuw koudemiddel kunnen de kosten voor het vervangen van een condensor oplopen tot zo'n 250 à 400 euro.
Dit is deels afhankelijk van het merk van de condensor en ventilator, maar wanneer een airco condensor goed wordt onderhouden dan kunt u uitgaan van een levensduur van minimaal 10 jaar.
– reinigen van de condensor
Bij het reinigen van de condensor worden de lamellen schoon geblazen met perslucht (bij een normaal vervuilde condensor). Als de condensor zwaar vervuild is dan worden de lamellen van de condensor eerst behandeld met een condensor reiniger en hierna met waterstraaldruk van 3 Bar gereinigd.
De condensor vind je links onderin je wasdroger, verscholen achter een klep. Door deze open te draaien, kun je hem verwijderen.
De condensor is cruciaal voor de werking van het airco-systeem. Door vuil in het airco-systeem raken de dunne kanalen van de condensor snel verstopt.Dit leidt vaak tot overdruk in het systeem en is erg schadelijk voor de compressor.
Een van de meest voorkomende oorzaken is een tekort aan koelmiddel. Het koelmiddel is cruciaal voor het koelproces en als er niet genoeg van is, zal de airco warme lucht blazen. Een andere mogelijkheid is dat er een blokkade in het systeem zit die de luchtstroom belemmert.
De airco wordt niet koud
Als de airco niet koud wordt, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost dit tussen de € 80 en € 120.
Eventuele lekkages herken je aan een sissend geluid dat uit het systeem ontsnapt. Als alternatief kan het lek zichtbaar gemaakt worden met lekdetectiemiddel. Het middel wordt op het systeem gesproeid, op de plaats van het lek vormt zich dan schuim.
Er kan te weinig koelmiddel in de compressor zitten. Neem in dit geval contact op met een erkend servicebedrijf. Laat de compressor controleren en, indien nodig, bijvullen. Als het probleem aanhoudt, is er mogelijk een technisch probleem met de airconditioning.
Een condensor koelt de afgasstroom tot onder het damppunt door lage temperatuur en/of hoge druk. Het condensaat kan vervolgens eenvoudig van het afgas worden gescheiden. Een condensor verwijdert vooral gehalogeneerde koolwaterstoffen en VOS.
Een condensator is opgebouwd uit twee geleiders met een relatief groot oppervlak die zich dicht bij elkaar bevinden en gescheiden zijn door een niet-geleidend materiaal of vacuüm, het diëlektricum.
Airco kost dus ongeveer het gemiddelde verbruik van een airco (1,0 kW) maal het gemiddelde energietarief van stroom (€ 0,22) is ongeveer € 0,22 per uur. Per dag kost airco dan dus ongeveer € 1,75 (als je uitgaat van een dag van acht uur). Dit is het tarief voor een split-unit airconditioning (een vast systeem).
Op zomerse dagen gebruik je een airco al snel zo'n 8 uur per dag. Dan verbruik je dus zo'n 6 tot 13 kWh per dag aan stroom. Bij een stroomprijs van 38 cent komt dat neer op ongeveer 2,30 tot 4,95 euro per dag. Gemiddeld zijn er zo'n 24 tot 40 zomerse dagen per jaar.
Maak bij condensdrogers en warmtepompdrogers de condensor (ook: warmtewisselaar) regelmatig schoon. Sommige wasdrogers geven met een lampje aan wanneer dit moet gebeuren. Maak de condensor ieder geval elke 20 droogbeurten schoon. Raadpleeg de handleiding voor de beste manier voor het reinigen van de condensor.
Heb je een condensdroger, maak dan de condensor (meestal links onderin de droger) af en toe goed schoon met de douchekop. Bij een warmtepompdroger maak je de condensor schoon met een wasdrogerborstel. Hiermee haal je het meeste stof los. Zuig daarna het stof op met de stofzuiger.
Een warmtepompdroger met een zelfreinigende condensor spoelt meerdere keren schoon tijdens het drogen. Hierdoor hoef je de condensor nooit meer pluisvrij te maken. Het automatisch reinigen doet de warmtepompdroger met het vocht uit je wasgoed. Dit bespaart je minimaal 4 schoonmaakbeurten per jaar.
Is het onderhoud van de airco verplicht? Wanneer je aircotoestel meer dan 3 kg koelmiddel bevat, ben je verplicht om jaarlijks een onderhoudstechnicus langs te laten komen. Alle onderhoudsbeurten worden bijgehouden en indien je een airco met buitenunit hebt, worden de onderhoudsdata op de unit genoteerd.
Aircofilters schoonmaken
Een airco is voorzien van filters, deze zorgen ervoor dat de aangezogen lucht gefilterd wordt. Je kunt je voorstellen dat deze filters in de loop van de tijd verstopt raken door stof. Daarom moet je de filters van de airco's regelmatig vervangen, eens per half jaar wordt aangeraden.
Toch wordt er sterk aangeraden om twee keer per jaar de airco grondig schoon te maken. Op deze manier kun je vermijden dat de airco vroegtijdig vervangen moet worden. De gemiddelde levensduur van een airco is rond de 10 jaar, uiteraard is dit afhankelijk van het gebruik.