Utrecht 'goedkoopste stad' voor gebruikte auto In Nederland ligt de gemiddelde prijs van een occasion op € 14.088. Utrecht duikt het verst onder dat bedrag met een gemiddelde occasionprijs van € 12.410. Breda blijkt de stad de zijn waar de gemiddelde occasionprijs het hoogst ligt: € 18.339.
Als je een tweedehands auto koopt, is het slim dit te doen bij een autobedrijf dat aangesloten is bij BOVAG. Zo heb je meer zekerheden dan wanneer je 'm via een verkoophoek op Facebook scoort. Je allerbeste optie is auto.nl.
Veel Nederlanders kopen een tweedehandsauto in Duitsland omdat de prijzen daar aanzienlijk lager liggen. Maar ook daar zijn er veel regionale verschillen, in sommige deelstaten zijn gebruikte auto's tot meer dan 15 procent goedkoper dan het landelijk gemiddelde.
Lagere prijzen: Auto's in Duitsland zijn over het algemeen goedkoper dan in Nederland. Dit komt omdat Duitsland een grotere markt heeft, waardoor er meer concurrentie is en de prijzen lager zijn. Bovendien zijn de belastingen op nieuwe auto's in Duitsland lager dan in Nederland.
Aankoop auto
Op een auto die je van een particulier koopt, betaal je, net zoals in België, geen BTW. De verkoper van de wagen moet je het Farhzeugschein (kentekenbewijs) deel 1 en 2, het onderhoudsboekje, het Duitse keuringsbewijs en gelijkvormigheidsattest van de auto kunnen voorleggen.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
Auto's in België zijn goedkoper dan in Nederland, omdat ze daar geen bpm kennen. Maar het verschil tussen Nederland en België is bij auto's als de Ford Mustang, Land Rover Defender en Toyota Land Cruiser ronduit onthutsend.
Een auto kopen in België is goedkoper en daarbij zijn auto's in België in de regel luxer uitgevoerd dan in Nederland. Vooral een jonge tweedehands auto importeren uit België wint de laatste tijd aan populariteit.
De top 5 meest betrouwbare merken zijn Toyota, Suzuki, Honda, Mazda en Subaru. Welk merk auto meeste pech? Onderaan de lijst vind je drie Europese merken. Volkswagen, Renault en Peugeot blijven probleemkinderen qua betrouwbaarheid.
Ga je voor een tweedehandsauto? Dan is september jouw maand. In september komen namelijk veel nieuwe auto's op de markt, waardoor de verkoop van tweedehandsauto's omhoog gaat. Zo is de keuze ineens reuze, wat jou in een goede onderhandelingspositie zet.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Uit de Bovag Branche Barometer van Bovag Autodealers blijkt dat de gemiddelde nettowinst per vestiging in de eerste helft van dit jaar precies 2 procent bedroeg. In de eerste helft van 2021 noteerden de dealers een nettowinst van 1,33 procent.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; daarboven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
RDW kosten auto importeren uit Duitsland
Ook aan de RDW-keuring zijn kosten verbonden. De leges bedragen 107,20 euro voor de keuring en daarnaast betaal je 39,50 euro (ex.BTW) voor de tenaamstelling. Deze laatste kosten kunnen variëren maar ze liggen altijd rond het bedrag van 39,50 euro.
Cash is nog heel gangbaar in Duitsland maar dealers willen daar niet aan. Auto uit Nederland kan ook maar in Duitsland staan 1.2 miljoen occasions. Duitse auto's zijn vaak ook veel luxer uitgerust etc.
De Suzuki Celerio is volgens WhatCar de meest betrouwbare compacte auto. Het model heeft zelden problemen en de betrouwbaarheidsindex is 98,9 procent. Op plek twee staat de Honda Jazz met een betrouwbaarheidsscore van 98,3 procent. De Dacia Sandero staat op plek drie met een betrouwbaarheidsscore van 97,9 procent.
Levensduur van een auto
Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar.
Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.