Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit. "Zo'n crash als die van Verstappen gebeurt maar zelden. Het is een enorme impact."
Bij een versnelling van 5g is de totale kracht op een lichaam vijf keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof het eigen gewicht vijf keer extra gedragen moet worden.
Het is een versnelling die wordt uitgedrukt in de gravitatieversnelling. De "g" staat hier dan ook voor het gebruikelijke symbool voor de zwaartekrachtsversnelling. Deze bedraagt in Nederland ongeveer 9.81 m/s². Een g-kracht van 1g is dus een versnelling in grootte gelijk aan de valversnelling.
De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
De auto deformeert dus over ? cm. De g kracht bereken je door in dit geval een vertraging a te delen door de valversnelling g (9,81 m/s2.) Dit is de gemiddelde g-kracht.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit. "Zo'n crash als die van Verstappen gebeurt maar zelden. Het is een enorme impact."
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
Tijdens het opstijgen van een vliegtuig ervaar je geen extra g krachten. Alleen op het moment dat het vliegtuig loskomt een kikkersprongetje. Het is vergelijkbaar met de ervaring in een lift.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
“Omhoog kun je kracht ongeveer 1 g verdragen, zijdelings is er een maximum van 1,5 tot 2 g. Toch wordt dat laatste doorgaans niet prettig gevonden, een goede snelle achtbaan heeft meestal nauwelijks zijwaartse krachten.” De krachten die achtbaan-passagiers te verduren krijgen zijn aan strikte regels gebonden.
Als een astronaut in het ISS op een weegschaal zou gaan staan, dan geeft de weegschaal 0 kilogram aan! Je zegt dat de astronaut “gewichtloos” is. Gewichtloos betekent: zonder gewicht.
Technologie: 1G gebruikte analoge radiosignalen voor communicatie. Snelheid: de snelheid van 1G was slechts 2,4 kbps. Functies: 1G kan alleen worden gebruikt voor spraakoproepen.
De botsingstijd is de duur van de botsing. Hierbij is F de kracht die een auto met massa m ondervindt bij de botsing. De tijd net voor de botsing is tvoor, de tijd er net na is tna. De botsing duurt een tijdsinterval Dt = tna - tvoor.
Max Verstappen kreeg gisteren tijdens zijn crash op Silverstone 51 g voor zijn kiezen. Dat het een harde klap was, wordt nog eens extra bevestigd in dit fragment. Op de boordradio van Max Verstappen is het een paar seconden ijzingwekkend stil – het lijkt of Verstappen even bewusteloos is.
Het bleek, dat bij alle drie groepen van temperatuurbepaling de huid van het voorhoofd het hoogst is, namelijk gemiddeld 35°.
Twee vliegtuigen heten het snelst te zijn. Waarom? 's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Gevechtsvliegtuigen zijn een bepalende factor, waar ook ter wereld. Tien dodelijke vogels dringen zich op, zoals de Russische Sukhoi T-50, die volgens Vladimir Poetin het beste gevechtsvliegtuig ter wereld is. Met een verwachte levensduur van 30 tot 35 jaar ziet het er goed uit voor de T-50.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
FIA-onderzoek naar crash Grosjean afgerond: impact van 67g, snelheid van bijna 200 km/u. De FIA heeft haar onderzoek naar de angstaanjagende crash van Romain Grosjean aan het begin van de Grand Prix van Bahrein gepubliceerd.
F = (m.v)/t .. stel de massa is 45 kg, de snelheid 4 m/s en de duur van de botsing is 0.1 s wat is dan het antwoord ik kom uit op 1800 N ..