Het tekort bij ProRail is niet alleen te wijten aan het algehele tekort op de arbeidsmarkt, concluderen de onderzoekers. De spoorbeheerder heeft zelf ook steken laten vallen. Op de werkvloer wordt er flink gemopperd, onder meer omdat medewerkers het gevoel hebben dat hun klachten over problemen weinig uithalen.
Jouw arbeidsvoorwaarden
Een startsalaris van € 2.697,- tot € 2.903,-. Dit kan oplopen tot € 4.135,-.
Over ons Onze organisatie
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
Een treinverkeersleider zorgt er voor dat treinen op de juiste tijden kunnen rijden. Zowel het treinverkeer van reizigers als ook van goederen. Als een trein vertraging oploopt, leidt de treinverkeersleider de dienstregeling weer in goede banen. Zo snel en veilig mogelijk.
Hoeveel betaalt ProRail in Nederland? Het gemiddelde maandsalaris bij ProRail varieert vanaf ongeveer € 3.171 per maand voor een Technisch Trainee (m/v) tot ongeveer € 5.734 per maand voor een Solution Architect (m/v).
Om als treinverkeersleider aan de slag te kunnen heb je minimaal een afgeronde opleiding MBO of HAVO nodig. Daarnaast moet je uiteraard stressbestendig zijn, logisch kunnen denken en goed kunnen communiceren. ProRail verzorgt de interne opleiding tot treinverkeersleider (waarbij je al gewoon je salaris krijgt).
ProRail is uitgeroepen tot beste hybride werkgever 2022 Regio Utrecht in de categorie grote organisaties. Martine Atzema, manager Human Facility Management bij ProRail, nam de prijs in ontvangst. De prijs werd uitgereikt door samenwerkingsverband Goed Op Weg.
Gevaarlijke stoffen en beknelling
De incidentbestrijders mogen met zwaailichten rijden als er een incident is met 'acuut gevaar voor mens of milieu'. Je kunt denken aan goederenwagons waar gevaarlijke stoffen uit lekken.
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Wij zetten ons dag en nacht in om reizigers en goederen veilig en op tijd op hun bestemming te laten komen. Dat doen we samen met vervoerders. Ook werken we samen met erkende spooraannemers.
Het eigendom van stations is in 1995 verdeeld over ProRail (en haar voorgangers) en NS Stations (een honderd procent dochter van NS Groep). ProRail is eigenaar van de railverkeers- en vervoersinfrastructuur en NS is eigenaar van de stationsgebouwen.
Minimum en maximum salaris voor Treinmachinisten - van € 1.517 tot € 3.287 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Treinmachinisten bedraag meestal tussen de € 1.517 en € 2.248 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.866 en € 2.623 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Hoeveel verdient een Treinverkeersleider (m/v) bij ProRail in Nederland? Gemiddelde ProRail-Treinverkeersleider (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 3.225, hetgeen gelijk is aan het landelijk gemiddelde.
Minimum en maximum salaris voor Luchtverkeersleiders - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Luchtverkeersleiders bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand.
Bus en tram
Afspraken: Als de ambulance, de brandweer en de politie hun sirene en het blauwe zwaailicht aan hebben, moet je stoppen. Als een bus binnen de bebouwde kom weg wil rijden, heeft hij voorrang.
Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.
De Incidentenbestrijding (ICB) van ProRail komt in actie bij incidenten op het spoor. Onze ICB'ers zorgen ervoor dat het spoor na een incident zo snel mogelijk wordt vrijgemaakt. ICB beschikt over speciaal uitgeruste voertuigen, waarmee zij op moeilijk bereikbare plekken op het spoor kunnen komen.
170 vrije uren (bij een fulltime 36-urige werkweek). Daarnaast kun je nog max. 4 weken verlof bijkopen, vanuit je IKB (dus 170+144 = 314 uur verlof) bij een fulltime dienstverband.
Het salaris van de Treindienstleider, of het salaris van een Trenverkeersleider ligt tussen de €2.619,- en €4.157,- bruto per maand. Hierin zit vaak een onregelmatigheidstoeslag vanwege de onregelmatige werktijden. Daarnaast bevatten de arbeidsvoorwaarden een vakantietoeslag en vakantiedagen.
De treinen veilig en op tijd laten rijden, daar zorgen we voor bij ProRail Verkeersleiding. Dit doen we voor heel Nederland, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Denk aan het opstellen en uitvoeren van dienstregelingen en ingrijpen bij storingen en incidenten. Belangrijk werk dus.
Onze opleiding tot luchtverkeersleider is gratis, sterker nog, je krijgt direct salaris! Hij duurt ongeveer drie jaar, start op Schiphol-Oost en bestaat uit twee onderdelen, de Initial Training en de Unit Training. De Unit Training vindt plaats op de luchthaven waar je voor in opleiding gaat.
Bij de NS verdient ze 'slechts' een half miljoen euro per jaar; bijna drie keer zoveel als de premier. Bij KLM kan ze met alle optie- en bonusregelingen misschien wel het tienvoudige verdienen – zelfs als er miljardenverliezen worden geleden.
ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoornetwerk, wordt met ingang van 1 januari 2021 een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dat is de inzet van het wetsvoorstel dat vandaag door minister Stientje van Veldhoven (milieu en wonen) is ingediend bij de Tweede Kamer.