Duitsers willen alles graag heel goed doen en stellen hoge eisen aan zichzelf en hun omgeving. Daarom zijn ook in Nederland veel Duitse producten populair. “Made in Germany” producten zijn misschien wat duurder, maar gaan niet zo snel stuk.
De zakencultuur in Duitsland is formeler dan in Nederland. Traditioneel hechten Duitsers aan de beleefdheidsvorm 'Sie'. Gebruik van voornamen en tutoyeren is onbeleefd. In sectoren waar jongeren werken zijn er wel lossere omgangsvormen.
Daarnaast staat Duitsland natuurlijk bekend om zijn Nürburgring, de Zoo van Berlijn, Fantasialand, Europark Duitsland, het Oktoberfest en de vele kerstmarkten die er ieder jaar gehouden worden. Duitsland is bij veel toeristen erg geliefd om zijn prachtige natuurgebieden.
Duitse gasten zijn vaak dol op verhalen uit de regio. Ze willen meer weten over 'Land und Leute' en niet alleen de grote dagattracties in de buurt bezoeken. Duitsers waarderen het als je probeert in het Duits te communiceren.
Oorspronkelijk werd de hoofdmaaltijd in Duitsland, net als vroeger in Nederland, meestal tussen 12.00 en 14.00 uur gegeten, op het werk of op school. Tegenwoordig eten veel families 's avonds een warme maaltijd. Dit gebeurt dan pas rond een uur of acht.
Duitsers houden van humor. Ze zien overal de satirische kanten van, zitten vol kwinkslagen, droogkomische opmerkingen, grappen en grollen en vertellen elkaar moppen. Kortom, ze lachen veel en graag, Deze ervaring heeft niet iedereen.
Jullie hebben het vast al wel een keer gehoord: Duitsers hebben geen humor, zijn gierig, arrogant, willen nooit Engels praten wanneer ze in Nederland zijn, zijn erg van de regeltjes en hiërarchie en tegelijkertijd zijn ze ook enorm beleefd. Daarnaast heb je natuurlijk ook bratwurst, bier, lederhose, auto's.
De meerderheid in Duitsland is lid van een kerk terwijl slechts een derde van de mensen zegt religieus te zijn. Ter vergelijking; in Nederland betitelt 26% zichzelf als gelovig. Wie in Duitsland kerklid is, betaalt verplicht kerkbelasting. Een systeem waar 84% van de Duitsers op tegen is.
Duitsland is in vergelijking met Nederland veiliger. Autorijden is goedkoper in Duitsland. Dit geldt zowel voor de wegenbelasting als voor de benzineprijzen. Winkelen en boodschappen doen kan in Duitsland tot 30% goedkoper zijn.
Behalve bier wordt in het Duitse taalgebied ook heel veel Schorle gedronken. Dat betekent niets anders dan dat een bestaande drank, vaak appelsap of wijn, wordt aangelengd met water. De voorkeur gaat uit naar bruisend water maar kraantjeswater kan in principe ook. Apfelschorle kun je kant en klaar in flessen kopen.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat het daadwerkelijke ontbijt van onze Oosterburen doorgaans bestaat uit een kopje koffie, broodjes, verschillende plakjes vlees, jam en hardgekookte eitjes. Een Duits ontbijt bevat zo'n 340 kcal en kost gemiddeld €2,70.
Duitsers houden van eenvoudige en directe communicatie. Het is dus relatief makkelijk om uw zakelijke doelen en wensen al bij het eerste gesprek op tafel te leggen. Bedenk ook dat communicatie vooral non-verbaal plaatsvindt, dus door houding, intonatie en gezichtsuitdrukking.
Voor een traditionele Duitse spirit moet je Schnaps hebben. Een heldere sterke drank met vaak een wat lichte fruitsmaak. Niet zo gek ook, want de drank wordt gemaakt van vergiste vruchten en wordt gebotteld zonder toegevoegde suikers. De meest gebruikte vruchten hiervoor zijn appels, peren, pruimen en kersen.
In Duitsland zijn bier en schnitzel net zo traditioneel als pizza Italiaans is. Onze Duitse buren houden van lekker eten. Een sappige worst met zuurkool, een stevig biertje en zoete taarten gaan er vlotjes in. Ze eten traditioneel en kijken zeker niet op een portie meer of minder.
Om er brood van te kunnen maken, gebruiken de Duitsers een speciaal zuurdesem. Dat levert het stevige, voedzame en lang houdbare brood op, dat onze oosterburen graag eten. Van de Noord-Duitse Pumpernickel tot het Zuid-Duitse Schwarzwälderbrot.
In Duitsland worden normen en waarden nog altijd zeer gerespecteerd. Er wordt veel waard egehecht aan structuur en regels. Het schudden van handen gaat in volgorde: eerst de meest belangrijke persoon, daarna de een-na-belangrijkste enz. Veel Duitse bedrijven hebben ook aan de vergadertafel een strakke hiërarchie.
Duitsers daar hebben vaak een voorliefde voor de Italiaanse-, Spaanse-en ook de Griekse- of Turkse keuken. Daar zal dus ook meer het brood of de Duitse witte harde broodjes, belegd worden met Mortadella, Chorizo, salami, of Sucuk, een gedroogde worst waar vooral de vele Turken die in Duitsland wonen gek op zijn.
Een typisch Duitse snack is toch wel het Haribo snoep. In 1922 werden de o zo bekende gummibeertjes op de markt gebracht en die hebben Haribo zo gigantisch groot gemaakt. Tot op vandaag zijn de beertjes nog steeds een van hun best verkochte producten en zijn er natuurlijk talloze nieuwe soorten snoep bij gekomen.
Typische Duitse gerechten
In Duitsland zijn bier en schnitzel net zo traditioneel als pizza Italiaans is en baguette Frans is. Sauerbraten wordt door veel Duitsers gezien als een echt Duits gerecht, misschien wel hét nationale gerecht uit Duitsland.
In Duitsland wordt Alman gebruikt voor een autochtone, stereotiepe Duitser. Ook deutscher Michel wordt gebruikt om de stereotiepe Noord-Duitser met slaapmuts aan te duiden. Met Seppl wordt dan weer de Zuid-Duitser en Oostenrijker in bijvoorbeeld korte Lederhose aangeduid.
De 'gewone' Duitser keek tot ver in de jaren zeventig naar het Derde Rijk vanuit het perspectief van het eigen slachtofferschap. Het was niet zo dat Duitsers beschaamd zwegen over de oorlog. Integendeel, ze vertelden er veel en graag over, maar het verhaal dat ze vertelden ging uitsluitend over hun eígen leed.