In 1750 – minder dan vijftig jaar na zijn dood – werd het schilderij verhuisd naar het stadhuis van Amsterdam. Nu beter bekend als het Koninklijke Paleis op de Dam. Het schilderij paste niet, dus werden er aan alle zijdes van het schilderij een reep stof afgeknipt. En die stukken zijn nooit gevonden.
Omdat het schilderij te groot was voor zijn nieuwe plek, tussen twee deuren, werd het werk verkleind. Aan alle kanten werd een stuk van het doek afgesneden, het grootste stuk aan de linkerzijde. De afgesneden stukken van De Nachtwacht zijn nooit teruggevonden.
De ergste aanval op het schilderij gebeurt namelijk niet in oorlog, maar in vredestijd. De tweede en heftigste beschadiging van de Nachtwacht vindt plaats in 1975. Een verwarde man steekt met een mes in op het doek en snijdt daarbij zelfs een complete reep uit het schilderij.
Er is één plek waar je de Nachtwacht kunt zien, natuurlijk in het Rijksmuseum in Amsterdam. Maar wist je dat er nog een plek is waar je dit schilderij op ware grootte kunt zien én daar zelfs een broodje mee kunt eten? Dat kan in Expo Madrid in Dalfsen. De expo is zelfs speciaal gebouwd voor het enorme schilderij.
Het schilderij werd bijna 400 jaar geleden gemaakt, in 1642. Toen was het ook al populair, maar hij is door de jaren heen steeds bekender geworden. Daardoor is de waarde flink gestegen. Het wordt geschat op wel 500 miljoen!
Het is niet te koop of ooit te koop geweest. De schutterij die destijds de opdracht aan Rembrandt verstrekte, was een stedelijke instelling en De Nachtwacht is sindsdien eigendom van de gemeente Amsterdam, in eeuwigdurende bruikleen aan het Rijksmuseum.
De stad Amsterdam is eigenaar en de huidige waarde wordt geschat op meer dan $ 500 miljoen . Door de jaren heen werd de verf in dit werk donkerder en dat is de reden dat het schilderij in de 18e eeuw De Nachtwacht werd genoemd. Er is echter geen duidelijk bewijs dat deze scène zich in de nacht afspeelt.
Het is namelijk nog nooit te koop geweest, maar mocht het ooit op de markt komen, zou de Nachtwacht het eerste schilderij uit de geschiedenis kunnen zijn die de miljard passeert. De Nachtwacht is eigendom van de gemeente Amsterdam en in eeuwigdurende bruikleen gegeven aan het Rijksmuseum.
De Nachtwacht is gemaakt voor een van de hoofdkwartieren van de schutterij. Het schilderij hing in de grote zaal van de Kloveniersdoelen. In 1715 werd het schilderij verplaatst naar het stadhuis, het huidige Paleis op de Dam.
De serie is breed geprezen door mensen en organisaties van hulpdiensten vanwege de authenticiteit . De serie is het onderwerp geweest van controverse met betrekking tot de privacy van patiënten. Er zijn ook zorgen geweest over het feit dat de steden die in de serie voorkomen negatief worden afgeschilderd.
Kort voor de Tweede Wereldoorlog werd het schilderij wegens het dreigende oorlogsgevaar weggehaald uit het Rijksmuseum, uit de lijst gehaald en ondergebracht op meerdere schuiladressen. De Nachtwacht werd, om oprollen en opbergen in een cilinder mogelijk te maken, zachter gemaakt met was.
1638 Geboorte van een dochter, Cornelia, die nog geen maand blijft leven. 1639 Rembrandt krijgt de opdracht voor De Nachtwacht. Hij koopt voor 13.000 gulden een huis aan de Amsterdamse Sint Anthoniesbreestraat (nu Museum Het Rembrandthuis).
“De Nachtwacht” is er weer met een nieuwe film.
“De dag van de bloedmaan” werd voor een groot stuk opgenomen in Luxemburg. Een heuvellandschap is mooi maar ook vermoeiend, vertellen Gio Kemper en Céline Verbeeck. Voor Céline waren de opnames extra zwaar omdat ze toen maanden zwanger was. Dat had zo z'n gevolgen.
De waarde van het originele schilderij kan niet in geld uitgedrukt worden. Het is niet te koop of ooit te koop geweest, maar mocht het ooit op de markt komen zou de Nachtwacht het eerste schilderij uit de geschiedenis kunnen zijn die de €1.000.000.000 passeert.
Het Rijksmuseum heeft schilderijen in alle formaten, van piepklein tot gigantisch groot. Maar slechts één kan er de grootste zijn. Het schilderij 'De Slag bij Waterloo' is met zijn 5.5 bij 8 meter haast net zo groot als de gebeurtenis die het verbeeldt.
1. “
Voor het recordbedrag van 450,3 miljoen US dollar is “Salvator Mundi” verkocht aan Mohammed bin Salman als duurste schilderij ter wereld in 2017 en is daarmee in particuliere handen. Het werk van Leonardo da Vinci toont Jezus Christus als de Redder van de wereld.
Rembrandt schilderde in 1642 zijn Nachtwacht waar hij het astronomische bedrag van 1600 gulden voor kreeg.
De Nachtwacht, zoals het in de volksmond heet, wordt gezien als Rembrandts meest ambitieuze schilderij en het duurde drie jaar om het te voltooien. Het valt op door zijn formaat – ruim 3,5 meter hoog en bijna 4,5 meter lang – en het indrukwekkende gebruik van licht en schaduw.
De waarde van De Nachtwacht wordt geschat op meer dan 1 miljard euro. Dat maakt niet alles goed, maar het is een flink gebaar. Voor De Nachtwacht is best een leuk plekje te vinden in het Olifantengebouw, zoals de bijnaam van het Nationaal Museum in Jakarta luidt.
Het schilderij werd rond 1639 in opdracht van kapitein Banninck Cocq en zeventien leden van zijn Kloveniers (schutters) geschilderd.
Helemaal wanneer je weet dat De nachtwacht één van de duurste schilderijen ter wereld is. De waarde van de Nachtwacht is onbekend omdat het nooit geveild is en er uiteraard maar één Nachtwacht schilderij bestaat, maar mocht het werk ooit te koop komen, dan zullen er geïnteresseerden van over de hele wereld op afkomen.
Niemand weet precies hoeveel ze Rembrandt betaalden voor De Nachtwacht — ieder droeg zijn eigen steentje bij, afhankelijk van zijn prominente rol in de compositie — maar het totaalbedrag lag ergens tussen de 2.000 en 4.000 gulden : een kwart en driekwart miljoen dollar, in moderne valuta.
De gemiddelde prijs van een goede (ets en) zeventiende-eeuwse ets ligt tussen de tien- en dertigduizend euro en uit de achttiende eeuw tussen de twee- en zesduizend.
Dat oog linksboven van Banning Cocq, is van de kunstenaar zelf. Net zoals de Vlaamse kunstenaar Van Eyck graag deed, schilderde Rembrandt zichzelf verborgen in het tafereel.